Rijnlands model een illusie?

Rijnlands model een illusie?

Auteur: Esther van Rijswijk | 10-05-2007

Woensdagavond maakte ABN Amro bekend dat het cassatie instelt bij de Hoge Raad tegen het vernietigende vonnis van de Ondernemingskamer van vorige week. Toen stelde rechter Huub Willems dat de bank z’n Amerikaanse dochter LaSalle niet mag verkopen zonder toestemming van de aandeelhouders. Dat hoger beroep zal een definitief oordeel vellen over het Rijnlandse model.


Het oordeel van de rechter vorige week was helder: Een bedrijf dat zichzelf in de etalage zet, moet er alles aan doen om de belangen van de aandeelhouders te dienen en mag ze geen strobreed in de weg leggen bij het vellen van een oordeel over die verkoop. Kortom, als het er echt op aan komt, is de aandeelhouder de baas. Over andere belanghebbenden – stakeholders – werd met geen woord gerept. En dat voelt toch wel een beetje raar. Nederlandse bestuurders worden toch geacht met alle belanghebbenden rekening te houden? Het is de vraag wat die mooie frase na de uitspraak van de rechter nog inhoudt.


Na het gedonder rondom Stork haalden Nederlandse bestuurders nog opgelucht adem. Daar oordeelde de Ondernemingskamer begin dit jaar dat de aandeelhouders, in dit geval hedgefondsen Centaurus Capital en Paulson & Co, niet op de stoel van het bestuur mogen gaan zitten. Centaurus en Paulson willen Stork graag opsplitsen, maar de rechter stak daar met deze uitspraak – in elk geval voorlopig – een stokje voor. Even was iedereen weer erg tevreden met het Rijnlandse model en rechter Willems. Tot vorige week dus. Want als het niet om opsplitsen gaat, maar om een verkoop, zoals in het geval van ABN Amro, dan komen de Rijnlanders er bij de Ondernemingskamer niet aan te pas. En daarmee is voor bestuurders van bedrijven een tegenstrijdige situatie ontstaan. Aan de ene kant hebben ze te maken met de wet die stelt dat het bestuur de belangen van alle betrokkenen dient te behartigen. Onder alle omstandigheden. Aan de andere kant is sprake van een nieuwe realiteit – door de uitspraak van vorige week – die erop neer komt dat als het er echt om gaat, zoals bij de verkoop van een onderneming, de aandeelhouders beslissen. De uitspraak van de Hoge Raad in het hoger beroep is dan ook van groot belang voor andere bedrijven. Envoor al die ‘belanghebbenden’, met name de werknemers. Want als de aandeelhouders het in zulke cruciale beslissingen voor het zeggen krijgen, moeten werknemers een andere manier vinden om voor hun belangen op te komen. Dan is de bescherming van het Rijnlandse model een illusie.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook