Autorijden is niet duur

Autorijden is niet duur

Auteur: Gastauteurs | 15-01-2008

Gastauteur Martijn Bennis: Wat autoberichten van de afgelopen tijd: de files zijn in 2007 weer langer geworden en de benzineprijs is zo hoog dat de VVD en de PVV de accijns op benzine willen verlagen. Maar ook: het afgelopen jaar zijn er meer dan 500.000 nieuwe auto'sverkocht en de verkoop van grootverbruikers als BMW X5's en Cayennes is vooruitlopend op de invoering van de slurptax geëxplodeerd.


Wat vertelt deze verzameling berichten ons? In ieder geval niet dat autorijden zo duur is. De belangstelling voor autokilometers is zo overweldigend dat mensen er dagelijks voor in kilometers lange rijen willen staan. Een verlaging van de benzineprijs via de accijnzen is vanuit dat perspectief dan ook niet erg logisch. Een lippendienst aan klagend Nederland.


Hoe duur is benzine eigenlijk? Goed, een liter heeft nog nooit 1,50 euro gekost. En natuurlijk ontsnapt ook aan mij wel eens een harde vloek als de teller ergens vlak boven de 100 euro (hon-derd eur-o!) tot stilstand komt. Maar ik rij en er geen meter minder om, en ik koop ook geen goedkopere/zuiniger auto. Net als miljoenen landgenoten. We kunnen het kennelijk hebben.


Dat is goed te verklaren. Het CBS publiceert zowel de benzineprijzen als de inflatie sinds 1962. Voor een goede vergelijking moet de benzineprijs uit 1962 (21 eurocent per liter) natuurlijk wel worden gecorrigeerd voor het feit dat het algemeen prijsniveau in 1962 bijna 5,5 keer lager lag dan in 2007. De koopkracht van de euro/gulden wordt jaarlijks minder maar de lonen compenseren daarvoor. In dezelfde euro's uitgedrukt kostte een liter benzine in 1962 1,11 euro. Begin jaren 80 kostte een liter benzine rond de 1,30 euro en de laatste jaren is de reële benzineprijs gestegen naar het huidige niveau van dik anderhalve euro. De hele grafiek geeft een behoorlijk vlakke lijn met een licht stijgende tendens.


In bijna een halve eeuw is benzine dus 35 procent duurder geworden. Ondertussen is onze welvaart (reëel besteedbaar inkomen) veel sneller gestegen dan de inflatie. Als onderdeel van onze totale inkopen is benzine minder belangrijk geworden. Daar komt bij dat de benzinekosten via de juiste keus van het type auto goed zijn te compenseren. 1 liter op 20 kilometer is tegenwoordig goed haalbaar, zelfs in redelijk comfortabele auto's.


Benzine is natuurlijk maar een onderdeel van de autokosten. Het is wel de kostenpost met de hoogste gevoelstemperatuur, niet in de laatste plaats omdat de staatskas heel erg staat mee te tanken. Maar ook de andere kostenposten (afschrijvingen, financiering, onderhoud, verzekeringen, belastingen) zijn (reëel) niet gestegen, zeker voor automobilisten die hun auto goed selecteren. Voor wie de auto omschrijft als een manier om redelijk snel en droog van A naar B te komen, is autorijden niet duur. De echte kosten zitten in status, luxe, nodeloos motorvermogen en accessoires die met vervoer weinig te maken hebben.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Column-Karssing10v.jpg

Geef elkaar vaker complimenten

Eindelijk. Na enkele honderden jaren wachten zijn de twee meesterwerken van de Schotse auteur Adam Smith vertaald. Dit voorjaar kreeg De welvaart van landen (1776) veel aandacht. Terecht. De vader van de moderne economie maakt in dit boek helder hoe de commerciële samenleving armoede bestrijdt en vrijheid vergroot. Als goede vriend van het kapitalisme – hoewel hij dat woord zelf niet gebruikt – telt hij de zegeningen en is hij tegelijkertijd zeer kritisch op de uitwassen. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Toezicht-dode-hoek10v.jpg

Voorkom toezicht met een dode hoek

Commissarissen hebben te weinig zicht op cultuur, gedrag en reputatie. Die ‘dode hoek’ heeft al tot heel wat ongelukken geleid. Tijd voor 21e-eeuws toezicht: vanuit de purpose van de organisatie en met oog voor samenleving, stakeholderbelangen en soft controls, aldus Marleen Janssen Groesbeek, Marlies de Ruyter de Wildt en Caroline Zegers.

lees artikel
scopist_posts/originals/Datagebruik10v.jpg

Laat dataverbruik niet uitgroeien tot doemscenario

Het digitale dataverkeer leidt tot een verdubbeling van het wereldwijde energieverbruik. Niet in elke boardroom zijn het snel groeiende dataverbruik en de gevolgen voor het energieverbruik top of mind. Dat zou het wel moeten zijn, stellen ING sectorbankier Dirk Visser en -econoom Ferdinand Nijboer. Bedrijven kunnen de milieu-impact binnen de perken houden door kritisch naar hun ICT-activiteiten te kijken.

lees artikel
facebook