Comeback van de Benelux

Comeback van de Benelux

Auteur: Bim Bensdorp | 09-07-2008

De Benelux krijgt weer wat gezicht. Buitenlandse concerns voegen hun Nederlandse en Belgische activiteiten steeds vaker samen.


Zo voegden onlangs Coca Cola, IBM en Tetrapak hun activiteiten in Nederland en België samen. Die ontwikkeling zal met de overname van Nederlandse ABN Amro-activiteiten door het Belgisch gedomineerde Fortis een verdere duw krijgen. De cultuurgrens die beide landen scheidt en de taalgrens die België splijt, vormen voor bedrijven steeds minder een beletsel om de Benelux als organisatorische eenheid te hanteren.


Echte financiële, fiscale of sociale belemmeringen voor deze hergroepering op grotere Benelux-schaal bestaan er in de Europese Unie natuurlijk nauwelijks meer. En Brussel en Den Haag zullen maar al te graag eventuele plooien gladstrijken om dergelijke concerns in onze omstreken een optimale operationele basis te verschaffen.


Vreemd genoeg kennen beide buurlanden op bedrijfseconomisch terrein maar een beperkte geschiedenis van samenwerking. De Nederlandse oriëntatie is voornamelijk westwaarts, naar de Angelsaksische bedrijfswereld. En met Duitsers drijven we intensief en succesvol handel. Maar met het land en volk ten zuiden van ons onderhouden we een merkwaardige relatie. We dragen de Belgen (lees: Vlamingen) een warm hart toe, maar veel respect voor hun zakelijke capaciteiten hebben we niet. Omgekeerd kijken de Belgen op tegen juist die capaciteiten bij ons Nederlanders, maar roepen we bij hen weinig gevoelens van genegenheid op.


De door hoofdkantoren van concerns in andere landen afgedwongen samenwerking tussen Belgen en Nederlanders geeft aan de Benelux weer wat gezicht, iets waarin de dames en heren politici maar nauwelijks slagen.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Analyse-Vlerick03v.jpg

Digital transformation know how

Digitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.

lees artikel
scopist_posts/originals/Analyse-CGLytics03v.jpg

Bestuurder, bent u wel eerlijk ingeschaald?

Bestuurdersbeloningen houden de gemoederen in de aanloop naar de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen bezig: zijn die wel in lijn met de bedrijfsprestaties? Aniel Mahabier, ceo van governancedataspecialist CGLytics, ziet de aandacht van aandeelhouders hiervoor verder toenemen: onvoorbereid zijn betekent een reputatierisico.

lees artikel
scopist_posts/originals/BOLD leaders 250.jpg

Franziska Schaadt, Guy Wijnen en Snezana Zivcevska-Stalpers zijn BOLD Leaders

Deloitte organiseert jaarlijks een verkiezing onder ondernemers en bedrijven – groot en klein – op zoek naar leiders die broad, optimistic, long term en daring ofwel BOLD zijn en reikt dit jaar voor de tweede keer de BOLD Leader Award uit. De drie finalisten van het BOLD Leader-programma stellen zich voor in een persoonlijke brief, waarin zij hun visie op leiderschap geven.

lees artikel
facebook