Comeback van de Benelux

Comeback van de Benelux

Auteur: Bim Bensdorp | 09-07-2008

De Benelux krijgt weer wat gezicht. Buitenlandse concerns voegen hun Nederlandse en Belgische activiteiten steeds vaker samen.

Zo voegden onlangs Coca Cola, IBM en Tetrapak hun activiteiten in Nederland en België samen. Die ontwikkeling zal met de overname van Nederlandse ABN Amro-activiteiten door het Belgisch gedomineerde Fortis een verdere duw krijgen. De cultuurgrens die beide landen scheidt en de taalgrens die België splijt, vormen voor bedrijven steeds minder een beletsel om de Benelux als organisatorische eenheid te hanteren.


Echte financiële, fiscale of sociale belemmeringen voor deze hergroepering op grotere Benelux-schaal bestaan er in de Europese Unie natuurlijk nauwelijks meer. En Brussel en Den Haag zullen maar al te graag eventuele plooien gladstrijken om dergelijke concerns in onze omstreken een optimale operationele basis te verschaffen.


Vreemd genoeg kennen beide buurlanden op bedrijfseconomisch terrein maar een beperkte geschiedenis van samenwerking. De Nederlandse oriëntatie is voornamelijk westwaarts, naar de Angelsaksische bedrijfswereld. En met Duitsers drijven we intensief en succesvol handel. Maar met het land en volk ten zuiden van ons onderhouden we een merkwaardige relatie. We dragen de Belgen (lees: Vlamingen) een warm hart toe, maar veel respect voor hun zakelijke capaciteiten hebben we niet. Omgekeerd kijken de Belgen op tegen juist die capaciteiten bij ons Nederlanders, maar roepen we bij hen weinig gevoelens van genegenheid op.


De door hoofdkantoren van concerns in andere landen afgedwongen samenwerking tussen Belgen en Nederlanders geeft aan de Benelux weer wat gezicht, iets waarin de dames en heren politici maar nauwelijks slagen.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

Beste-leider-aantrekken08v.jpg

Maak verborgen leiderschapskwaliteiten zichtbaar

Bij de zoektocht naar nieuwe bestuurders is het niet meer genoeg alleen te kijken naar cv’s en ervaring. Cruciaal voor duurzaam succes in executive posities zijn de minder zichtbare elementen zoals potentieel, drijfveren én de context waarbinnen iemand zal gaan opereren. Linda Ruiters en Martin Heijman van leiderschapsadviesbureau Spencer Stuart over de toegevoegde waarde van leiderschapsadvies bij successieplanning.

lees artikel
Keuringsartsen07v.jpg

Achterstand UWV: meer keuringsartsen nodig

Terwijl het aantal arbeidsongeschikten in Nederland al jaren groeit, heeft het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen te weinig mankracht om de benodigde keuringen uit te voeren. Met de komst van COVID-19 is het probleem nog acuter geworden, schrijft Dirk Adema van elipsLife, gespecialiseerd in risicoverzekeringen voor werkgevers.

lees artikel
Impact-index2021v.jpg

Analyse Management Scope Corporate Impact Index 2021: Doorzettingsvermogen

Alliander is net als verleden jaar de winnaar van de Management Scope Corporate Impact Award, de prijs voor de onderneming met de grootste verwachte maatschappelijke impact in Nederland. De netwerkbeheerder laat zien hoe het met een flinke dosis doorzettingsvermogen lukt een weloverwogen maatschappelijke strategie vorm te geven.

lees artikel
facebook