De das van Draghi

De das van Draghi

Auteur: Tom Doppen | Beeld: Mark van den Brink | 14-02-2019

In januari was er het een en ander te doen over de kleur van de das van de president van de Europese Centrale Bank (ECB), Mario Draghi. Er waren geruchten, mede de wereld in geholpen door berichten van diverse media, dat die kleur aanwijzingen bevat voor de besluiten die hij aankondigt. Dat is nieuwswaardig, want koersen op de diverse financiële markten reageren weleens op de woorden van Draghi. Wie de strekking van die woorden op voorhand zou kennen, zou dus voorsprong hebben op de markt.


ECB-volger Louis Harreau van de Franse bank Crédit Agricole heeft daarom een serieus onderzoek gedaan. Hij analyseerde de 18 dassen die Draghi droeg tijdens 72 persconferenties en andere major speeches. Draghi draagt altijd een blauw pak met een wit shirt, dus de kleur van de das is bij hem de differentiërende factor.


Onthulling: er is geen verband tussen kleur en beleid.

Ik vraag me dan vervolgens af of Draghi een adviseur heeft die hem voor iedere persconferentie een das adviseert – en op welke manier die persoon daarover nadenkt. Misschien hebben ze er een kwartier voor gereserveerd. Net zo goed mogelijk is dat Draghi op gevoel een das uit zijn veilige keuzes kiest. In combinatie met het genoemde blauwe pak en witte shirt kan hij namelijk geen verkeerde keuze maken tussen die 18 dassen. Daarmee wil ik de keuze, al dan niet op gevoel, niet bagatelliseren: een das is een niet te onderschatten onderdeel van je outfit en van je verhaal. Vaak gaat de aandacht in eerste instantie naar de knoop. In de top van de financiële wereld bijvoorbeeld zijn de Windsor en de four-in-hand de dominante knopen: symmetrisch versus asymmetrisch. Binnen de trend dat dassen minder gedragen worden wint de four-in-hand aan terrein. De iets minder formele uitstraling komt sportiever over zonder informeel te worden.

De kleur bepaalt de sfeer die je wilt uitstralen en het effect dat je beoogt. Mensen letten erop en hebben er een mening over – zoals dus bij Draghi. Ga daarom zorgvuldig om met je beschikbare dassen. Rood en blauw zijn de basiskleuren voor een formele uitstraling. Rood is een krachtige kleur en straalt macht en kracht uit. Blauw is een vredige kleur en straalt samenwerking uit.
En natuurlijk: je kunt niet elke dag of bij elke meeting met dezelfde das aankomen. Ga je voor minder formeel, dan kies je voor bruin, groen of geel of paars. Bruin is sportief en gemoedelijk. Groen straalt verandering uit, paars creativiteit en geel straalt hoop uit. Zwart is enkel en alleen geschikt voor gelegenheden. Strepen en patronen zijn er wat mij betreft voor de afwisseling en om je gevoel voor stijl te laten zien. Dat gevoel voor stijl kun je ook laten zien door voor een andere structuur dan gladde zijde te kiezen. Shantung bijvoorbeeld, vernoemd naar de Chinese provincie, is een ruwe zijde die de das een speelser karakter geeft. Een andere mogelijkheid voor een das met karakter is de grenadineweving, een open en complexe weefstructuur waarvoor een lichte zijde kwaliteit wordt gebruikt.

Bagatelliseer de das dus niet. Kies bewust een kleur, maar ook materiaal, patronen en strepen. Heftige patronen en kleuren benadrukken individualiteit, maar je kunt de plank ook misslaan door een te drukke combinatie van pak en das te kiezen. Hermès bijvoorbeeld is al sinds jaar en dag bekend om zijn ludieke patronen en luide kleuren. Ook al is Hermès een topmerk, wees je bewust van de risico’s van een uitgesproken das. Voor een goede stijl is meer nodig dan alleen mooie spullen.

Tom Doppen is samen met compagnon Bastiaan Tan eigenaar van Gallery Tailors (Egelantiersgracht 97, Amsterdam).

Tom  Doppen

Tekst door: Tom Doppen

  • > Mede-eigenaar Gallery Tailors

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Tom Doppen

scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen05k.jpg

De boodschap van de man in het te ruime pak

Regelmatig kom ik hem tegen en elke keer verbaas ik mij weer: de man in het te ruime pak. Ik weet wel dat niet iedereen elke dag bezig met zijn uitstraling, maar wanneer je een pak aan hebt dat ouder dan tien jaar is en dat zo ruim zit dat er nóg iemand bij past, dan vraag ik me af of het die persoon dan echt helemaal niets kan schelen, of dat hij het stiekem bewust doet. Van dat laatste verdenk ik sommigen pas sinds kort.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Waterstof10v.jpg

Zo belangrijk wordt groene waterstof

De Nederlandse industrie moet aan de bak om de klimaatdoelen te halen. Groene waterstof kan een cruciale rol spelen, zowel bij industriële productieprocessen als in de rol van opslagmedium of transportmiddel van energie. Partnerships tussen bedrijven, energiebedrijven en andere ketenpartners bieden innovatiekansen.

lees artikel
scopist_posts/originals/verduurzamen-vastgoed09v.jpg

Bedrijven, neem een rol bij het verduurzamen van vastgoed

Vanaf 2023 moeten kantoorgebouwen minimaal energielabel C hebben, maar de vastgoedmarkt lijkt geen haast te hebben dit te realiseren. Vastgoedadviseur Colliers International Nederland onderzocht wat institutionele, particuliere en private-equitybeleggers tegenhoudt om panden structureel te verduurzamen en wat hen motiveert te versnellen. Druk vanuit het bedrijfsleven draagt bij aan die versnelling.

lees artikel
scopist_posts/originals/Onboarding-analyse09v.jpg

Nieuwkomer, stel vragen over de digitale strategie

Hoe gaan bedrijven om met hun digitale toekomst en hoe voeren ze hun strategie uit? Voor nieuwkomers is hun onboarding een uitgelezen kans om kritische vragen te stellen over digitale ontwikkelingen. Andries van Dijk en Hans van Grieken van Deloitte ontwikkelden een model dat negen trends detecteert en dat kan dienen als leidraad bij onboarding.

lees artikel
facebook