De das van Draghi

Auteur: Tom Doppen | Beeld: Mark van den Brink | 14-02-2019

De das van Draghi

In januari was er het een en ander te doen over de kleur van de das van de president van de Europese Centrale Bank (ECB), Mario Draghi. Er waren geruchten, mede de wereld in geholpen door berichten van diverse media, dat die kleur aanwijzingen bevat voor de besluiten die hij aankondigt. Dat is nieuwswaardig, want koersen op de diverse financiële markten reageren weleens op de woorden van Draghi. Wie de strekking van die woorden op voorhand zou kennen, zou dus voorsprong hebben op de markt.

ECB-volger Louis Harreau van de Franse bank Crédit Agricole heeft daarom een serieus onderzoek gedaan. Hij analyseerde de 18 dassen die Draghi droeg tijdens 72 persconferenties en andere major speeches. Draghi draagt altijd een blauw pak met een wit shirt, dus de kleur van de das is bij hem de differentiërende factor.

Onthulling: er is geen verband tussen kleur en beleid.

Ik vraag me dan vervolgens af of Draghi een adviseur heeft die hem voor iedere persconferentie een das adviseert – en op welke manier die persoon daarover nadenkt. Misschien hebben ze er een kwartier voor gereserveerd. Net zo goed mogelijk is dat Draghi op gevoel een das uit zijn veilige keuzes kiest. In combinatie met het genoemde blauwe pak en witte shirt kan hij namelijk geen verkeerde keuze maken tussen die 18 dassen. Daarmee wil ik de keuze, al dan niet op gevoel, niet bagatelliseren: een das is een niet te onderschatten onderdeel van je outfit en van je verhaal. Vaak gaat de aandacht in eerste instantie naar de knoop. In de top van de financiële wereld bijvoorbeeld zijn de Windsor en de four-in-hand de dominante knopen: symmetrisch versus asymmetrisch. Binnen de trend dat dassen minder gedragen worden wint de four-in-hand aan terrein. De iets minder formele uitstraling komt sportiever over zonder informeel te worden.

De kleur bepaalt de sfeer die je wilt uitstralen en het effect dat je beoogt. Mensen letten erop en hebben er een mening over – zoals dus bij Draghi. Ga daarom zorgvuldig om met je beschikbare dassen. Rood en blauw zijn de basiskleuren voor een formele uitstraling. Rood is een krachtige kleur en straalt macht en kracht uit. Blauw is een vredige kleur en straalt samenwerking uit.
En natuurlijk: je kunt niet elke dag of bij elke meeting met dezelfde das aankomen. Ga je voor minder formeel, dan kies je voor bruin, groen of geel of paars. Bruin is sportief en gemoedelijk. Groen straalt verandering uit, paars creativiteit en geel straalt hoop uit. Zwart is enkel en alleen geschikt voor gelegenheden. Strepen en patronen zijn er wat mij betreft voor de afwisseling en om je gevoel voor stijl te laten zien. Dat gevoel voor stijl kun je ook laten zien door voor een andere structuur dan gladde zijde te kiezen. Shantung bijvoorbeeld, vernoemd naar de Chinese provincie, is een ruwe zijde die de das een speelser karakter geeft. Een andere mogelijkheid voor een das met karakter is de grenadineweving, een open en complexe weefstructuur waarvoor een lichte zijde kwaliteit wordt gebruikt.

Bagatelliseer de das dus niet. Kies bewust een kleur, maar ook materiaal, patronen en strepen. Heftige patronen en kleuren benadrukken individualiteit, maar je kunt de plank ook misslaan door een te drukke combinatie van pak en das te kiezen. Hermès bijvoorbeeld is al sinds jaar en dag bekend om zijn ludieke patronen en luide kleuren. Ook al is Hermès een topmerk, wees je bewust van de risico’s van een uitgesproken das. Voor een goede stijl is meer nodig dan alleen mooie spullen.

Tom Doppen is samen met compagnon Bastiaan Tan eigenaar van Gallery Tailors (Egelantiersgracht 97, Amsterdam).

editorial_groen.jpg

Columns

In dit dossier

Tekst door:

Tom Doppen

  • - Mede-eigenaar Gallery Tailors
Scope top 100

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Tom Doppen

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Meer opinie

facebook