De boodschap van de man in het te ruime pak

De boodschap van de man in het te ruime pak

Auteur: Tom Doppen | Beeld: Mark van den Brink | 16-05-2019

Regelmatig kom ik hem tegen en elke keer verbaas ik mij weer: de man in het te ruime pak. Ik weet wel dat niet iedereen elke dag bezig met zijn uitstraling, maar wanneer je een pak aan hebt dat ouder dan tien jaar is en dat zo ruim zit dat er nóg iemand bij past, dan vraag ik me af of het die persoon dan echt helemaal niets kan schelen, of dat hij het stiekem bewust doet. Van dat laatste verdenk ik sommigen pas sinds kort.


Hoe ik tot die verandering van mindset ben gekomen: ik hoorde de theorie van een dame die zich ergerde aan mannen in een te ruim pak. Ze verdacht hen ervan het bewust te doen, vanuit de achterliggende gedachte dat zij zo hoog in de pikorde staan dat ze zich simpelweg niet hoeven uit te sloven. Ze denken: ik kan aantrekken wat ik wil. Niet dat ze denken dat alles ze goed staat, maar ze denken wel dat ze ermee wegkomen.


Ik zou weleens een enquête willen houden onder topfunctionarissen over waarom zij bepaalde kleding dragen, om er zo achter te komen waarom de mannen die een te ruim pak dragen denken dat dat wel kan. Staan ze er simpelweg niet bij stil, net zomin als het hen niet zal opvallen wanneer hun chauffeur van de ene op de andere dag met een andere auto verschijnt? Of doen ze het bewust? Is het een uiting van macht? Ik vraag me dit soms ook af bij de te lange rode das van Donald Trump.

In onze winkel op de Egelantiersgracht onderscheiden we de emotionele en de functionele pakkenkopers. De emotionele pakkenkopers zijn echt met hun uitstraling bezig en hebben over ieder detail een mening. De functionele pakkenkopers willen een zo goed mogelijk pak in zo weinig mogelijk tijd. Hun enige eis is dat iemand ze al het gedoe uit handen neemt. Wanneer nog nooit iemand tegen de functionele pakkenkoper heeft gezegd dat zijn pak veel te ruim is, dan geloof ik hem direct als hij zegt dat hij zich totaal niet bewust is van het feit dat sommige mensen hem ervan verdenken een machtsspelletje te spelen. Maar wanneer de emotionele pakkenkoper een te ruim pak draagt, wat zegt dat dan?

De moderne leider is goed gekleed. Niet per se volgens de laatste mode, maar met een ingetogen uitstraling die klopt. Dat is natuurlijk subjectief, wat voor de een klopt, klopt niet voor de ander. Maar wanneer je in de hierboven genoemde enquête aan de respondenten vraagt of ze volgens de eisen van een moderne leider gekleed zijn, ben ik benieuwd wie van zichzelf durft te zeggen dat hij een ‘bewuste drager’ van het ruime pak is, die zich zo machtig voelt dat uiterlijkheden in zijn optiek ondergeschikt zijn.’

Tom Doppen is samen met compagnon Bastiaan Tan eigenaar van Gallery Tailors (Egelantiersgracht 97, Amsterdam).


Gepubliceerd in Management Scope 05 2019

Tom  Doppen

Tekst door: Tom Doppen

  • > Mede-eigenaar Gallery Tailors

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Tom Doppen

scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen04k.jpg

No sweat! Comfortabel de warme dagen door in een zomerpak

Zomers weer vraagt om lichte pakken. Wist u dat een linnen pak in de brandende zon comfortabeler is dan een zwembroek? Linnen houdt namelijk de hitte tegen, het lichaam blijft daardoor op een comfortabele temperatuur. Maar ja, hoor ik u al denken, in een linnen pak naar een bestuursvergadering is niet echt een optie. Vandaar een aantal tips voor uw zomerpak in de bestuurskamer.

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen03k.jpg

Van schaap tot doek

Het geldt voor veel ambachtelijke producten: je kunt niet precies aangeven waarom iets mooi is of waarom het zo prettig draagt, rijdt of zit. Wanneer je een mooi pak draagt, realiseer je je vaak niet hoeveel werk eraan vooraf is gegaan. Het proces van wol tot doek blijft grotendeels onzichtbaar, maar er zijn heel wat stappen nodig om ervoor te zorgen dat een stof juist wel of niet een luxe uitstraling krijgt of een hoog kreukherstellend vermogen heeft. 

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/cosec-event07v.jpg

Verslag Top-100 Company Secretary Debat&Diner 2019

Over hun sterk evoluerende vak wisselden 18 company secretaries begin juli van gedachten tijdens de tweede editie van het Management Scope Top-100 Company Secretary Debat & Diner, een initiatief van Diligent, ontwikkelaar van boardcommunicatiesoftware, en Management Scope. ‘Company secretaries opereren tegenwoordig ook op strategisch niveau.’

lees artikel
scopist_posts/originals/verduurzaming-directiekamer07k.jpg

Verduurzaming komt nu de directiekamer binnen

Het in juni gepresenteerde Klimaatakkoord kent een groot aantal maatregelen die moeten leiden tot 49 procent minder uitstoot van broeikasgassen in 2030, oplopend naar 95 procent in 2050. ING-econoom Gerben Hieminga laat zijn licht schijnen over de implicaties voor het bedrijfsleven.

lees artikel
scopist_posts/originals/HR-deloitte07k.jpg

De toegevoegde waarde van HR in turbulente tijden

Met digitalisering, ingrijpend veranderende businessmodellen en de introductie van nieuwe diensten ontstaan andere klantverwachtingen en daarmee een nieuwe realiteit. Wie een toekomstbestendige workforce wil inrichten, is niet gebaat bij deeloplossingen – bestuurders worstelen echter met samenhangende oplossingen. HR kan als ‘luchtverkeersleider’ soelaas bieden.

lees artikel
facebook