De hypotheekleugens van ING

De hypotheekleugens van ING
De hypotheek verstrekkers en beleggingsafdeling van de ING moeten hard worden aangepakt, want ze maken er een potje van. Hier spreekt een ervaringsdeskundige.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) kraakt de informatievoorziening aan veel banken en hypotheekverstrekkers. Vooral de ondoorzichtigheid van beleggingshypotheken stoort de zedenmeesters van de financiële wereld. Is het écht zo ernstig? Normaal gesproken is er veel gehuil over verliezen en vaak is dat onterecht.
In de Labouchere affaire waren de beleggers er natuurlijk zelf bij dat ze geld belegden in een absurde winstverdriedubelaar. Dat veel van de beleggers geen financiële Einsteins zijn en dat doorgesnoven provisiehitsige verkopers daar misbruik van maken is kwalijk, maar geen nieuws. Toch schrik ik vandaag van het Telegraaf-bericht dat een half miljoen mensen in hypotheekellende verkeert. Mijn huisbank, de ING, geeft mij matige informatie over de stand van mijn beleggingshypotheek en dat terwijl ik jarenlang als financieel journalist heb gewerkt. Het formulier waarop de winst en verlies rekening van mijn beleggingshypotheek moet staan is een bureaucratisch wangedrocht. Dat weet de ING zelf ook. Een paar maanden geleden mocht ik als ING klant bij pr-bureau Milward Brown aan de Amsterdamse Plantage Middenlaan opdraven om tips te geven over een betere informatievoorziening. Een interviewer liet me twee formulieren zien met de winst en verlies staatjes. Ik snapte er weer niks van. Wat ontbrak er op de formulieren? De essentie. Als ik over 20 jaar een hypotheek afsluit met een jaarlijkse waardestijging van 7 % dan wil ik precies weten hoeveel ik uit de pas loop of voorop loop. Dat stond er dus niet in. De klant moet zelf afleiden wat zijn rendement is en dat heb ik niet gedaan, omdat ik vrees dat de groei minder is dan 7%. Kortom, lieve ING, wees gewoon eerlijk en zeg me wat mijn verlies is. Dat jullie mij ook een nog niet openbaar gemaakte coconote-rekening hebben aangesmeerd vind ik minder ernstig, want met die voorkennis hebben die ING-managers in de barre economische tijden 2004 en 2005 toch geen winst gemaakt. Dus, doe er wat aan en veel plezier in je Formule 1-wagen
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring