Fortis heeft een Feyenoord-probleem

Auteur: Mark Koster | 06-08-2007

Fortis heeft een Feyenoord-probleem

Betaalt de Fortis aandeelhouder teveel voor de overname van ABN, zoals ABN-baas Groenink beweert? Laat ik het zo zeggen: de kans dat de overname de Fortis aandeelhouder geld oplevert is niet veel groter dan een aanstaand kampioenschap van Feyenoord.

Vanochtend start een speciale vergadering van de Fortis-aandeelhouders in Brussel. Vanmiddag wordt hij voortgezet op de Utrechtse vestiging. Hoe optimistisch de Fortis-aanhang ook moge zijn tot nu toe heeft de overnamestrijd de aandeelhouders alleen maar geld gekost: het afgelopen jaar teerde Fortis op de beurs een dikke 15% in.

Het doet me allemaal een beetje denken aan de Feyenoord-fans. Die zijn ineens ook ongeremd blijmoedig op basis van een paar aangekochte afdankertjes van Bayern München, Barcelona en Wolfsburg. Fortis, hoofdsponsor van Feyenoord, heeft het psychologische tij mee, maar net als de Rotterdamse club te weinig vermogen om zelf klappen te kunnen uitdelen. Daarom moet het nu bedrijfsonderdelen verkopen, zich uitleveren aan financiële partijen en met de pet rond.


Vandaag mag de aandeelhouder beslissen of een geplande claimemissie van 13 miljard euro mag doorgaan. Driekwart van de aandeelhouders moet ja zeggen tegen dit megalomane plan, want anders zijn er niet genoeg reserves om de Amsterdamse concurrent in te lijven. De bedelronde kent nauwelijks historische parallellen. KPN en Ahold deden het in 2001 en 2003, maar onder totaal andere omstandigheden. Ten eerste: beide bedrijven verkeerden toen in nood en hadden geld nodig om te overleven. Wie niet instapte, was zijn geïnvesteerde vermogen, zeker in geval van KPN, zeker kwijt. Een tweede verschil: de koersen van de bedrijven waren allebei ingeklapt dus bijkopen zou bijna zeker tot een winstje leiden. Bij Fortis is de koers gedaald, maar niet zo dramatisch als bij Ahold en KPN destijds.


De bank-verzekeraar is nu ongeveer 40 miljard euro waard en moet zich nu met veel geldsteroïden oppompen tot een vreeswekkend overnamemonster. Het aanbod van het consortium, waarin Fortis participeert, is superieur aan dat van Barclays (minder cash, meer aandelen), maar de inspanningen die Fortis moet leveren om het bedrag op te hoesten, zijn extreem en misschien zelfs onverantwoord. De Fortis-aandeelhouders moeten boven hun macht lenen om de aandeelhouder van ABN Amro uit te kopen. De couponknippers moeten vervolgens hopen op een ongekende waardestijging van de fusiebank, want anders is de extra investering in Fortis nauwelijks rendabel. Veel zal afhangen van de nieuwe constructie. Blijft het consortium bijeen of valt ABN in delen uiteen en krijgen we een Fortis-ABN conglomeraat? Hier en daar zal er een deel van het middenmanagement geaborteerd kunnen worden, maar wat zijn de andere voordelen? En leveren die zoveel op? Het is alsof Feyenoord Ajax (was niet ABN dáár de sponsor?) wil inlijven. Dat wordt ruzie. En ruzie kost altijd geld. Misschien moet u vandaag nee durven zeggen en van dat geld een seizoen kaart voor Ajax kopen. Méér kans op succes.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie