Belgisch imago

Belgisch imago

Auteur: Bim Bensdorp | 13-02-2008

Een uitgesproken nationaal imago is voor grensoverschrijdend zakendoen geen pré. Kijk naar het succes van de kosmopolitische Belgen.


Fortis-voorzitter Lippens liet onlangs weten na de overname van ABN Amro af te willen van het Belgische imago van zijn onderneming. Een gelijke vertegenwoordiging van Belgen en Nederlanders in de board zou daaraan kunnen bijdragen. Lippens wil kennelijk rekening houden met gevoelens die leven bij management en medewerkers van ABN Amro. Dat Belgische imago is volgens hem overigens meer een kwestie van perceptie, in de realiteit valt het reuze mee.


Overnameswekken altijd emoties op, zeker bij trouwe medewerkers die lager in de organisatie van de overgenomen partij zitten. Maar als het gaat om een boegbeeld van het Nederlandse bedrijfsleven zoals de bank laat zo'n overname ook de burgerij, de klanten voorop, niet onberoerd. Toch roept de uitspraak van Lippens wel vragen op. Wat is een Belgisch imago en wat zou daarmee vanuit Nederlands perspectief mis zijn?


Belgen en Belgische ondernemingen hebben in de wereld geen duidelijk imago, de cultuur en identiteit van land en volk zijn daarvoor te weinig uitgesproken. Ja, onze zuiderburen houden meer dan wij van het goede leven, maar dat roept bij ons toch eerder gevoelens van afgunst dan van afkeer op. Belgische managers zijn kosmopolitischer en daarmee vaak succesvoller dan hun Nederlandse collega's, juist bij gebrek aan een last aan uitgesproken eigen cultuurkenmerken. Zij passen zich makkelijker aan vreemde omstandigheden aan. Lippens: "Wij Belgen willen niet overheersend werken. Dat ligt niet in onze cultuur."
Nederlanders hebben vaak warme gevoelens jegens Belgen en hun levensstijl. Omgekeerd hebben Belgen veel respect voor de Nederlandse manier van werken. De mix van savoir vivre en savoir faire kan de nieuwe combinatie juist extra kracht geven.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/import02v.jpg

Importcommissarissen

Zes van de tien toezichthouders bij AEX-bedrijven zijn afkomstig uit het buitenland. De helft van de niet-Nederlandse commissarissen heeft een Angelsaksische achtergrond. Opkomende markten zijn nauwelijks vertegenwoordigd.

lees artikel
scopist_posts/originals/Duurzaamheidsimpasse02v.jpg

De ceo kan de duurzaamheidsimpasse doorbreken

In 2023 moeten alle kantoorgebouwen minstens energielabel C hebben. Nu voldoet minder dan de helft van de gebouwen aan die norm. Martin Mooij en Arjan Bunnik werken binnen Dutch Green Building Council (DGBC) samen aan een toekomstbestendige gebouwde omgeving. Zij betogen dat om de klimaatdoelen te halen een duidelijke langetermijnvisie nodig is. Ook geven ze advies hoe.

lees artikel
scopist_posts/originals/Internationale-boards02v.JPG

Struikelblokken voor internationale boards

Het overbruggen van de onderhuidse verschillen in mores, cultuur en gedrag is bepalend voor het succesvol functioneren van internationale boards. De sleutel: een gedegen introductie, een verbindende voorzitter en de wederzijdse bereidheid om te bouwen aan onderling vertrouwen.

lees artikel
facebook