Belgisch imago

Auteur: Bim Bensdorp | 13-02-2008

Belgisch imago

Een uitgesproken nationaal imago is voor grensoverschrijdend zakendoen geen pré. Kijk naar het succes van de kosmopolitische Belgen.

Fortis-voorzitter Lippens liet onlangs weten na de overname van ABN Amro af te willen van het Belgische imago van zijn onderneming. Een gelijke vertegenwoordiging van Belgen en Nederlanders in de board zou daaraan kunnen bijdragen. Lippens wil kennelijk rekening houden met gevoelens die leven bij management en medewerkers van ABN Amro. Dat Belgische imago is volgens hem overigens meer een kwestie van perceptie, in de realiteit valt het reuze mee.

Overnameswekken altijd emoties op, zeker bij trouwe medewerkers die lager in de organisatie van de overgenomen partij zitten. Maar als het gaat om een boegbeeld van het Nederlandse bedrijfsleven zoals de bank laat zo'n overname ook de burgerij, de klanten voorop, niet onberoerd. Toch roept de uitspraak van Lippens wel vragen op. Wat is een Belgisch imago en wat zou daarmee vanuit Nederlands perspectief mis zijn?


Belgen en Belgische ondernemingen hebben in de wereld geen duidelijk imago, de cultuur en identiteit van land en volk zijn daarvoor te weinig uitgesproken. Ja, onze zuiderburen houden meer dan wij van het goede leven, maar dat roept bij ons toch eerder gevoelens van afgunst dan van afkeer op. Belgische managers zijn kosmopolitischer en daarmee vaak succesvoller dan hun Nederlandse collega's, juist bij gebrek aan een last aan uitgesproken eigen cultuurkenmerken. Zij passen zich makkelijker aan vreemde omstandigheden aan. Lippens: "Wij Belgen willen niet overheersend werken. Dat ligt niet in onze cultuur."
Nederlanders hebben vaak warme gevoelens jegens Belgen en hun levensstijl. Omgekeerd hebben Belgen veel respect voor de Nederlandse manier van werken. De mix van savoir vivre en savoir faire kan de nieuwe combinatie juist extra kracht geven.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie