Grolsch schenkt geen klare wijn

Grolsch schenkt geen klare wijn

Auteur: Mathijs Bouman | 14-03-2006

Onlangs verraste de Enschedese bierbrouwer Grolsch vriend en vijand door een distributieovereenkomst met de Amerikaanse biergigant Anheuser-Busch te sluiten. De producent van ondermeer Budweiser gaat het Nederlandse beugelflesje in de VS aan de man brengen. Een megadeal voor Grolsch. Maar levert het ook winst op?

Daags na het bekend maken van de distributiedeal schoot het aandeel Grolsch op de Amsterdamse beurs van 23,85 euro naar 28 euro precies. Beleggingsgoeroes zagen louter voordelen in de overeenkomst. Grolsch-topman Ad Pasman sprak zonder gêne de woorden: 'An American Dream comes true'?. En ondanks lagere winst in 2005 verhoogden verschillende analisten hun prognoses voor het aandeel.

Opvallend was dat niemand ook maar de kleinste kanttekening bij de overeenkomst plaatste, of er zelfs maar een kritische vraag over stelde. Tot deze week. In de laatste aflevering van het zakenblad FEM Business staat een kort maar zeer opvallend interview afgedrukt met Ad Pasman en zijn financieel directeur Arjan Kaaks. Niemand verwacht dat Grolsch detail van de deal met Anheuser-Busch openbaar maakt, maar enige indicatie over de winstgevendheid van de deal zouden de heren wel moeten kunnen geven. Toch krijgt journalist (en oud-collega) Mathijs Smit van FEM Business> geen woord van hen los. Aan de duidelijkheid van zijn vragen kan dat niet liggen:


Welke marge maken jullie op het volume dat straks via Anheuser-Busch wordt afgezet?

Pasman: 'Als ik die voorwaarden openbaar maak, beïnvloedt dat mijn onderhandelingspositie bij andere deals. En er zitten nog verschillende dingen in de pijplijn.'?


Zijn die voorwaarden zo ongunstig dan?

Pasman: ' '?


('?)


Is de huidige omzet in de VS winstgevend?

Kaaks: 'Dat hangt van de definitie van winstgevend af.'?


Levert het bier dat jullie in de VS verkopen meer op dan het jullie kost?

Kaaks: 'Dat hangt ervan af welke kosten je meetelt. Reken je bijvoorbeeld de afschrijvingskosten van de brouwerij mee? ('?)


Dat is geen antwoord op de vraag ('?)

Kaaks: Cashwise bereiken we op de Amerikaanse omzet een goed resultaat. Mijn definitie van cashwise? Dat hangt van zoveel dingen af. De lage dollarkoers'?'?







En zo gaat het een paar alinea's verder. Smit bedenkt nog meer manieren om te vragen of Grolsch geld toelegt op de Amerikaanse biertjes, en de twee topmannen blijven de vragen opzichtig ontduiken. Kaaks en Pasman willen zelfs niet zeggen of de bierprijs hoog genoeg is om de variabele productiekosten te dekken!


Wat is hier aan de hand? Volgens mij zijn er twee mogelijkheden. Wellicht heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de afgelopen maanden zoveel angst gezaaid bij de topmannen en -vrouwen van het Nederlandse bedrijfsleven (zie bijvoorbeeld hier en hier, dat zij in interviews voortaan hun kaken stijf op elkaar houden en alleen nog communiceren via persberichten. Dat zou kunnen. Maar waarschijnlijker is dat Grolsch verlies draait op de export naar de VS. Dat zou de overeenkomst met Anheuser-Busch in een heel ander daglicht stellen. Proost!


Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Leiderschap01v.jpg

Verandervermogen als grootste goed

Het soms onophoudelijke transformeren van organisaties vraagt bijzonder veel van bestuurders. Jean-Paul van Londen, partner van LTP Executive Services, zoekt in assessmenttrajecten naar het verandervermogen van topmensen. Een organisatie de toekomst in loodsen, vraagt om specifieke kwaliteiten. Vooral: een succesvolle leider realiseert zich dat hij of zij anderen nodig heeft.

lees artikel
scopist_posts/originals/Groeibeleid01v.jpg

Strategisch duurzaam groeibeleid

Duurzaamheid en ESG worden steeds strategischer. Dit stelt andere eisen aan de rol van de raad van commissarissen. Commissarissen zijn zich hiervan bewust, maar handen en voeten geven aan dit urgente thema is een ander verhaal. Zes suggesties om ambitie om te zetten in actie.

lees artikel
scopist_posts/originals/Wereldeconomie01v.jpg

Marieke Blom over het economische klimaat in 2020

Hoofdeconoom Marieke Blom van ING verwacht iets minder economische groei in 2020, maar voor een recessie hoeven we niet bang te zijn. De jaren na 2020 worden uitdagender. ‘De grote vraag is of technologie en slimmer werken voldoende zijn om voor de noodzakelijke productiviteitsgroei te zorgen.’

lees artikel
facebook