De drang naar internationalisatie

De drang naar internationalisatie

Auteur: Eric de Groot | 24-10-2008

Lange tijd geleden woonde ik een lezing bij van Frits Goldschmeding, toenmalig CEO van Randstad Holding. Het ging over de strategie van Randstad en in het bijzonder de internationalisatie van deze toen al grote uitzender. Op de vraag uit de zaal 'Waarom toch naar Amerika?', antwoordde Goldschmeding: 'Gewoon omdat ik het leuk vind!'


Ambitie, drive en overtuiging
Willekeur? Of toch een van de belangrijke factoren die een rol spelen bij het zich vestigen in het buitenland? Ik ga voor het laatste. Ambitie, drive, overtuiging en soms ook 'gutfeel' zijn factoren die nogal eens worden vergeten. Niet al het internationale succes kan worden verklaard door logische redenering en deductie. Onze grote ontdekkingsreizigers deden min of meer hetzelfde.


‘Drang nach Osten'
Maar de moderne ontdekkingsreiziger gebruikt steeds meer rationele factoren en argumenten bij zijn stappen over de grens. De laatste jaren zien we in de Nederlandse industrie een 'Drang nach Osten', veelal ingegeven door de behoefte aan goedkopere productielocaties. Recentelijk hebben wij een grote scheepsbouwer geholpen met een soortgelijke tocht. Met één verschil: men was ook op zoek naar nieuwe afzetmarkten, de klanten voor de toekomst. Tien landen werden uiteindelijk geselecteerd uit een longlist. We hebben daarvoor gekeken naar factoren als stabiliteit, corruptie, bureaucratie, relevante ervaring in de scheepsbouw, verwachte omvang van de thuismarkt en uiteraard de te verwachten loonkostenontwikkeling. En zo kan het dus ook, een bijna zuiver rationeel proces.


Eric de Groot is bestuurder bij Boer & Croon en interviewer voor Management Scope

Lees ook:
> Biografie Eric de Groot
> Zijn de Chinezen wel te vertrouwen?
> Groei opkomende markten verhevigt voedselcrisis

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Eric de Groot

scopist_posts/originals/1324570622.JPG

Nieuwe businessmodellen

Online ontwikkelingen maken dat sommige businessmodellen op de schop moeten. Tegelijkertijd doen zich tal van nieuwe kansen voor. Wie stil blijft zitten, delft het onderspit.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Analyse-Vlerick03v.jpg

Digital transformation know how

Digitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.

lees artikel
scopist_posts/originals/Analyse-CGLytics03v.jpg

Bestuurder, bent u wel eerlijk ingeschaald?

Bestuurdersbeloningen houden de gemoederen in de aanloop naar de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen bezig: zijn die wel in lijn met de bedrijfsprestaties? Aniel Mahabier, ceo van governancedataspecialist CGLytics, ziet de aandacht van aandeelhouders hiervoor verder toenemen: onvoorbereid zijn betekent een reputatierisico.

lees artikel
scopist_posts/originals/BOLD leaders 250.jpg

Franziska Schaadt, Guy Wijnen en Snezana Zivcevska-Stalpers zijn BOLD Leaders

Deloitte organiseert jaarlijks een verkiezing onder ondernemers en bedrijven – groot en klein – op zoek naar leiders die broad, optimistic, long term en daring ofwel BOLD zijn en reikt dit jaar voor de tweede keer de BOLD Leader Award uit. De drie finalisten van het BOLD Leader-programma stellen zich voor in een persoonlijke brief, waarin zij hun visie op leiderschap geven.

lees artikel
facebook