De drang naar internationalisatie

De drang naar internationalisatie
Lange tijd geleden woonde ik een lezing bij van Frits Goldschmeding, toenmalig CEO van Randstad Holding. Het ging over de strategie van Randstad en in het bijzonder de internationalisatie van deze toen al grote uitzender. Op de vraag uit de zaal 'Waarom toch naar Amerika?', antwoordde Goldschmeding: 'Gewoon omdat ik het leuk vind!'

Ambitie, drive en overtuiging
Willekeur? Of toch een van de belangrijke factoren die een rol spelen bij het zich vestigen in het buitenland? Ik ga voor het laatste. Ambitie, drive, overtuiging en soms ook 'gutfeel' zijn factoren die nogal eens worden vergeten. Niet al het internationale succes kan worden verklaard door logische redenering en deductie. Onze grote ontdekkingsreizigers deden min of meer hetzelfde.

‘Drang nach Osten'
Maar de moderne ontdekkingsreiziger gebruikt steeds meer rationele factoren en argumenten bij zijn stappen over de grens. De laatste jaren zien we in de Nederlandse industrie een 'Drang nach Osten', veelal ingegeven door de behoefte aan goedkopere productielocaties. Recentelijk hebben wij een grote scheepsbouwer geholpen met een soortgelijke tocht. Met één verschil: men was ook op zoek naar nieuwe afzetmarkten, de klanten voor de toekomst. Tien landen werden uiteindelijk geselecteerd uit een longlist. We hebben daarvoor gekeken naar factoren als stabiliteit, corruptie, bureaucratie, relevante ervaring in de scheepsbouw, verwachte omvang van de thuismarkt en uiteraard de te verwachten loonkostenontwikkeling. En zo kan het dus ook, een bijna zuiver rationeel proces.

Eric de Groot is bestuurder bij Boer & Croon en interviewer voor Management Scope

Lees ook:
> Biografie Eric de Groot
> Zijn de Chinezen wel te vertrouwen?
> Groei opkomende markten verhevigt voedselcrisis

facebook