Overkappen snelwegen is zo gek nog niet

Overkappen snelwegen is zo gek nog niet

Auteur: Mathijs Bouman | 19-10-2006

Luchtballonnetje van CDA en PvdA: overkap de Nederlandse snelwegen, en omwonenden hebben geen last meer van fijnstof en lawaai. Een briljant idee natuurlijk. Maar ongetwijfeld onbetaalbaar. Of niet?
In het AD van vanmorgen kunnen de kamerleden CDA-er Van Hijum en PvdA-er Verdaas hun enthousiasme nauwelijks binnenhouden. Verdaas: 'Ik verwacht dat we een heleboel overkappingen bij dichtbevolkte gebieden gaan bouwen. Die zijn veel goedkoper dan tunnels. En het leuke is dat je er ook fiets- of wandelpaden op kunt aanleggen.'

Tja, fietspaden bovenop de snelweg, het zondagse fietstochtje krijgt een geheel nieuwe dimensie. Hoe serieus moeten we deze luchtfietserij nemen? Zijn dit gewoon twee kamerleden op zoek naar gratis publiciteit? Dat valt te bezien. Overkappen van snelwegen blijkt een uiterst serieuze zaak. Het AD-artikel heeft het over een project van de Stichting Duurzame A12, die samen met bouwbedrijf BAM de snelweg bij Arnhem van een overkapping willen voorzien. Minister Peijs van Verkeer zou volgens de Kamerleden onderzoek naar deze mogelijkheid moeten financieren. Een opmerkelijk verzoek, want je hoeft geen Koning Google te zijn om er binnen een minuut achter te komen dat Peijs dergelijk onderzoek allang laat uitvoeren. Binnen het 'InnovatiePlatform Luchtkwaliteit (IPL) van Verkeer en Waterstaat is al geruime tijd een projectgroep bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden om Nederlandse snelwegen op cruciale plekken te overkappen. De onderzoekers schrijven: 'Door delen van een snelweg te overkappen met een lichtgewicht constructie van kunststof of glas kan de luchtverontreiniging de directe omgeving alleen via de 'tunnelmonden' bereiken. Met een goede luchtbehandeling ter plekke wint de directe omgeving van de snelweg aan luchtkwaliteit.' Op de website van de IPL staat ook een schatting van de mogelijke kosten: zes tot zestig miljoen euro per kilometer, afhankelijk van de uitvoering van de overkapping. Volgens het CBS ligt in Nederland 2.604 kilometer snelweg. In het voordeligste geval zouden we dus alle snelwegen kunnen overkappen voor iets meer dan 15 miljard euro! Dat is niet weinig, maar het valt me op de een of andere manier ook wel mee. De Amsterdamse ringweg is 32 kilometer lang. Overkappen ervan kost tussen de 200 miljoen en 2 miljard euro. Een koopje. Natuurlijk hoeft maar een fractie van de snelwegen overkapt te worden. Alleen in nabijheid van bewoning heeft het zin. Ingenieur Theo Cornelissen, projectleider Luchtkwaliteit van het IPL, laat na telefonische vragen van De Scopist weten dat het om stukken snelweg van 'enkele honderden meters, hoogstens enkele kilometers' gaat. Het hele gedoe rond de duizenden sterfgevallen door fijnstof per jaar en de bouwverboden ('Nederland gaat op slot') zou in dat geval voor een paar honderd miljoen euro op te lossen zijn. Waar wachten we nog op? Gewoon snel doen. Over dat fietspad praten we later dan wel

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer opinie

scopist_posts/originals/Social-distance06v.jpg

Het eind van inclusie of op afstand dichtbij?

Lukt het ons in tijden van social distancing iedereen ‘aan boord te houden’, in de maatschappij en op de werkvloer? The Inclusion Partners-oprichter Adnan Basaran ziet dat de angst regeert. Zelfreflectie is het startpunt voor het bouwen aan betere relaties. 

lees artikel
scopist_posts/originals/essay-CPI06v.jpg

Robuustheid is de enige remedie

De les van de coronacrisis: we hebben leiders nodig die robuuste organisaties bouwen en de sprong voorwaarts kunnen maken naar een nieuwe realiteit. Het hele ecosysteem moet om.

lees artikel
scopist_posts/originals/Essay-ING06v.jpg

Kwetsbare productieketens robuuster maken is complex

De coronacrisis heeft de kwetsbaarheid van complexe internationale productieketens blootgelegd. Onmisbare onderdelen konden plots niet meer worden geleverd, waardoor de productie moest worden stilgelegd. Dit maant tot nadenken over aanpassingen, maar aan mogelijke oplossingen blijken haken en ogen te zitten.

lees artikel
facebook