Hoe goed 'klikt' u met uw social network?

Hoe goed 'klikt' u met uw social network?

Auteur: Sybilla Dekker | 08-08-2011

Sybilla Dekker: Social networks lijken in korte tijd de grote belofte te zijn geworden bij de aanpak van allerlei problemen.



Niet alleen marketingmanagers zien in de mogelijkheden van Hyves, Facebook en Twitter een toegang tot het Babylonische Hof van Eden, waarin elke boodschap automatisch door iedereen gehoord, begrepen én gevolgd wordt. Ook politici gebruiken hun online netwerken als een oneindig podium voor het uitzenden van hun boodschappen.

LinkedIn
Binnenkort gun ik mijn eigen LinkedIn-pagina een intensieve update. De techniek achter de website vind ik evenzo fascinerend als ingewikkeld. Misschien is dat ook de reden dat het onderhouden van mijn offline netwerk me net iets beter afgaat dan het verzorgen van mijn online netwerk. Of zou dat misschien ook aan de aard van de verschillende netwerkculturen kunnen liggen?

Online netwerken
Online is het devies: zo veel mogelijk contacten toevoegen. En ik verbaas me wel eens over het gemak waarmee dat gaat. Friend requests van mensen die je via-via-via kent stromen je inbox binnen. Soms zelfs ongegeneerd zonder begeleidend schrijven. De opportunistisch gedachte die erachter schuilgaat dat ‘iedereen ooit wel eens voor je van betekenis kan gaan zijn’, vind ik als met hagel schieten. Alsmaar toevoegen zegt niets over de merites van een netwerk - laat staan dat het iets zou zeggen over je persoonlijke waarde of succes - het geeft alleen de aantallen weer. De behoefte een vol net te scoren is niet nieuw, vroeger stonden er bij wijze van status overvolle rolodexen te pronken op de bureaus.

Offline netwerkbasis
Ik moet toegeven dat ik altijd een actief offline netwerker ben geweest, waarbij mijn carrière en mijn netwerk elkaar enorm hebben versterkt. Mijn netwerk is bovendien anderen altijd erg gedienstig geweest. En daar haal ik nog steeds veel genoegdoening uit, want met de juiste koppelingen kun je elkaar een stapje verder helpen. Een netwerk heeft voor mij dan ook pas waarde wanneer er kennis door gedeeld wordt, nieuwe samenwerkingen uit ontstaan, projecten door worden opgezet. Daarom ken ik iedereen in al mijn netwerken persoonlijk. En ik ken ieders kwaliteiten.

Socialnetworktechnologie
Verbanden leggen gaat met de socialnetworktechnologie automatisch, zou je zegen. Doordat je steeds wordt voorgesteld aan nieuwe gezichten die op papier een interessante overlap in werkzaamheden of achtergrond met jezelf vertonen. Maar inzoomen op de kwaliteiten en talenten van mensen blijft toch...inderdaad, mensenwerk. Je moet gevoel hebben voor de koppelingen die je in je eigen netwerk tot stand kunt brengen. Sluiten capaciteiten op elkaar aan, passen karakters bij elkaar? Een click is niet zo maar een klik.


Topvrouwen
Neem de LinkedIn-pagina van Stichting Talent naar de Top. Daarop zijn 370 topvrouwen met compleet verschillende achtergronden uit diverse branches verenigd. Geen reusachtig aantal, maar hun collectieve aanwezigheid vergroot de individuele zichtbaarheid. Toch verstaat elke dame in dit netwerk bovenal ook de kunst van het connecties maken uit oprechtheid. Voor zichzelf, en voor anderen. Daarmee zijn het uitstekende netwerkers, in de breedste zin.

Online profileren
Investeer voor een goed netwerk in kwaliteit. Profileer je online met de kwantiteit, maar controleer er vooral ook de samenstelling van je sociale en professionele circuit. Beschouw het als een mooi aangelegd park. Staan er alleen maar grote bomen in, dan is het binnen de kortste keren een donker bos. Met alleen maar eenjarige bloemetjes van hetzelfde soort, wordt het gauw een kale bende. Juist de diversiteit maakt dat een netwerk aantrekkelijk, vitaal en succesvol is.

Social media de toekomst?
In hoeverre online en offline netwerken in de toekomst één gaan worden, is iets waar de marketingmanagers ongetwijfeld meer over kunnen zeggen. Stichting Talent naar de Top heeft op haar vernieuwde site in ieder geval de integratie van de socialnetworks al goed geregeld. Ikzelf prijs me alvast gelukkig met de kwaliteit van mijn offline netwerkbasis, die spoedig na het zomerreces met de update van mijn LinkedIn-pagina weer keurig als een Edens’ hofje zal worden aangeharkt.

Sybilla M. Dekker Voorzitter Taskforce & Stichting Talent naar de Top

Lees ook:
> Sybilla Dekker: De toekomst lonkt
> Column Dekker: Toch liever wel een vrouw
> Koninklijke onderscheidingen: lintje zoekt vrouw

Sybilla  Dekker

Tekst door: Sybilla Dekker

  • > Voorzitter Adviescommissie Geschilbeslechting Woningwet
  • > Voorzitter Platform Goede Doelen Organisaties
  • > Lid Raad van Toezicht Vereniging Hendrick de Keyser
  • > Voorzitter Beoordeling Commissie Ontwikkeling Paleis en landgoed Soestdijk
  • > Lid College financieel toezicht Curacao, Sint Maarten, BES-eilanden en Aruba
  • > Lid Klankbordgroep Kennis Instituut Atria
  • > Voorzitter Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB)
  • > Voorzitter Strategische Adviesraad TNO Bouw en Mobiliteit
  • > Voorzitter Tafel van Borging, Maasvlakte II
  • > Voorzitter Stichting Constant van Gestel fonds
  • > Dame XVII Compagnie Fonds Scheepvaartmuseum Amsterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Sybilla Dekker

scopist_posts/originals/1323872151.jpg

Van talent naar rolmodel

Sybilla Dekker: Het herkennen en beoordelen van talent vindt overal plaats. Op de sportvelden vormt scouting al jaren de basis van elk succesvol team. En dat heeft zich verbreed tot elk denkbaar beroep en medium. Zo is er geen televisieavond meer te vinden zonder talentenjacht, met zoektochten naar zangers, dansers, modellen, kappers of koks.

lees artikel
scopist_posts/originals/1320764662.jpg

Diversiteitsbeleid: durf stappen te zetten

Sybilla Dekker: Christine Lagarde is de eerste vrouw aan het hoofd van het IMF. Ze was ook de eerste vrouwelijke minister van Financiën in een G8-land.

lees artikel
scopist_posts/originals/1305023563.JPG

Sybilla Dekker: de macht van bestuurderslijsten

Er is niets mis met macht, zo stelt Sybilla Dekker, voorzitter van Taskforce & Stichting Talent naar de Top.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook