The devil & the details

The devil & the details

Auteur: Tom Doppen | Beeld: Mark van den Brink | 19-12-2018

De afgelopen weken dwaalden mijn gedachten een aantal keer af naar 2017, naar de groepsfoto van het kabinet-Rutte III bij de beëdiging op Paleis Noordeinde. Op deze foto (niet te verwarren met de bordesfoto enkele uren later, waar de mannen zich hebben omgekleed) zijn de mannen in jacquet.



Het was geen prettig afdwalen, want het tafereel deed pijn aan de ogen. Zo hadden de meeste mannen een behoorlijk slechtzittende broek aan. Dat laat zich verklaren: we hebben in Nederland niet meer zoveel officiële gelegenheden waar we in jacquet moeten verschijnen. Reden wellicht, zelfs voor de destijds nieuwe leden van het kabinet, om een jacquet te huren. Alleen Koning Willem-Alexander gaf het goede voorbeeld. Zijn broek was niet te lang, niet te kort, niet te ruim, niet te strak: standaard elementen waardoor de broek mooi valt en klasse uitstraalt.
Ik verzucht maar vast: met de eindejaarsperiode in zicht, zullen meer van dit soort taferelen zich aandienen. Een smoking draag je één keer per jaar, of met een beetje geluk twee of drie keer. Waarom dan investeren in een goede smoking voor feesten en partijen, is vaak de gedachte. Of: waarom die studentsmoking upgraden, als die het nog prima doet? Wel, best eenvoudig: omdat u met de kleine details die een mooie smoking onderscheiden eenvoudig en subtiel laat zien dat u in control bent.


Blauw, of zwart, lakschoenen of niet: het zijn keuzes die iedereen moet maken. De verfijning zit ’m in dit geval in andere details. Voorop: de stof. Wanneer die dun en verfijnd is, draagt de smoking comfortabel en niet te warm. Dat is meegenomen voor als er nog een beetje gedanst gaat worden.
 Belangrijker nog is dat de stof als water langs het lichaam valt: soepel en rustig. Ook als u geen verstand van wol hebt, is het duidelijk dat fijnere stoffen meer uitstraling hebben. Denk aan een zogeheten S130, S150 of S160-wol (hoe hoger het getal, hoe hoger de kwaliteit), of wol met zijde met een gewicht tussen de 210 en 250 gram. Hiermee heeft u zonder enige moeite een smoking van hogere kwaliteit dan iedereen die een smoking heeft gehuurd.
Dan nog enkele details. Om het effect van elegantie extra aan te zetten, hebben mooi gemaakte pakken, en dus ook mooi gemaakte smokings, een borstzak die zo belijnd is dat de punten iets naar boven wijzen. In Italië spreken ze over ‘una tasca a barchetta’: een zak in de vorm van een bootje. De meeste confectiepakken hebben een rechte borstzak. Die is eenvoudiger te verwerken voor het atelier en daarom ook goedkoper.
Een artisanaal gemaakt pak is ook te herkennen aan de kleine steekjes die over het revers en zakken lopen. Ook wel het ‘putten’ genoemd, bedoeld om het binnenwerk te hechten aan de stof. Bij een smoking is het putten van het revers extra moeilijk, omdat deze van satijn is gemaakt. Alleen de pakken waarvan het putten meticuleus met de hand wordt gedaan, hebben ook een geput revers op de smoking. De kans dat een van uw collega’s hiervoor weloverwogen heeft gekozen, is minder dan één procent.
De uitspraak the devil is in the detail is dus op zijn plek als het gaat om onderscheidend vermogen bij een black-tie dress code. Een ronde borstzak of een geput revers is op het eerste oog niet opvallend of onderscheidend. Maar kenners weten dat er veel gevoel en vakmanschap achter zit.

Tom Doppen is samen met compagnon Bastiaan Tan eigenaar van Gallery Tailors (Egelantiersgracht 97, Amsterdam). Deze column is gepubliceerd in Management Scope 01 2019.

Tom  Doppen

Tekst door: Tom Doppen

  • > Mede-eigenaar Gallery Tailors

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Tom Doppen

scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen05k.jpg

De boodschap van de man in het te ruime pak

Regelmatig kom ik hem tegen en elke keer verbaas ik mij weer: de man in het te ruime pak. Ik weet wel dat niet iedereen elke dag bezig met zijn uitstraling, maar wanneer je een pak aan hebt dat ouder dan tien jaar is en dat zo ruim zit dat er nóg iemand bij past, dan vraag ik me af of het die persoon dan echt helemaal niets kan schelen, of dat hij het stiekem bewust doet. Van dat laatste verdenk ik sommigen pas sinds kort.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook