Harde sanering Unilever bittere noodzaak

Auteur: Hans Crooijmans | 03-08-2007

Harde sanering Unilever bittere noodzaak

Je moet het dak repareren als de zon schijnt, luidt een aloude managerswijsheid. Bij Unilever hebben ze dat begrepen. Terwijl de resultaten voor het eerst sinds jaren de verwachtingen van analisten overtreffen, kondigt topman Patrick Cescau een programma voor kostenbesparingen aan waarbij wereldwijd zo'n 20.000 van de totaal 179.000 arbeidsplaatsen verloren zullen gaan.

De precieze invulling van deze grootscheepse reorganisatie is nog niet bekend. Maar de Nederlandse Unilever-organisatie komt er relatief genadig af met het schrappen van 140 van de totaal 3.400 banen. Toch zal het getal van 20.000 bij personeelsvertegenwoordigers en vakbonden hard aankomen. Te meer omdat de producent van o.a. ijsjes, sauzen, zeep, shampoo en waspoeder de laatste tijd ogenschijnlijk goed draait. Zowel de omzet als de nettowinst lag ruim boven de marktverwachting.

Edoch, wie de cijfers goed analyseert ontdekt al gauw dat er bedrijfsmatig bij Unilever weinig vooruitgang wordt geboekt. Tegenover de 3 procent hogere kwartaalomzet stonden oplopende kosten voor onder meer marketing. Uit Cescau's analyse van de opmerkelijke winststijging van 14 procent - lees pagina 11 van dit document - blijkt dat die prestatie goeddeels te danken was aan fors lagere financieringskosten, een flinke afname van de verplichtingen jegens het pensioenfonds, een verdubbeling van de winst in joint ventures waarin Unilever geen meerderheid heeft, een grote bijzondere bate uit het eigen venture capital fonds en een lagere belastingdruk.
Inderdaad, dat zijn allemaal elementen die niks met het fabriceren, distribueren, marketen en verkopen van Unilever-producten te maken hebben. Je kunt gerust stellen dat de winstgevendheid van de core business het afgelopen kwartaal niet steeg, maar juist flink daalde. Ondanks reorganisaties in onder meer Engeland, Italie en Nederland, plus de doorvoering van het programma One Unilever waarmee het bedrijf de schaalvoordelen probeert te halen die grote concurrenten als Nestle en Procter & Gamble met hun sterk gecentraliseerde organisatie al jaren weten te behalen. Anders gezegd: Cescau is er nog niet in geslaagd om de neergang te keren die zich onder zijn voorganger Antony Burgmans bij Unilever inzette.
Het moet dus anders bij Unilever. Voor 2010 gaat het bedrijf zo'n 50 a 60 van de nu nog 300 fabrieken sluiten of 'stroomlijnen'. Ook de distributie wordt 'gerationaliseerd'. Het nieuwe doel dat Cescau zich heeft gesteld is een structurele kostenbesparing van 1,5 miljard euro per jaar.
Gelet op wat hierboven is gezegd over de analyse van de winst is het aangekondigde reorganisatieprogramma zeker geen overbodige luxe, maar eerder bittere noodzaak.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie