Gouden domeinen

Gouden domeinen
Gastauteur Anton van Elburg: Zo'n vijf tot tien procent van de internetters typt bij een zoektocht direct een woord in de adresbalk van de browser, in plaats van in een zoekmachine. Deze ‘direct navigation' is één van de redenen voor de huidige populariteit van de handel in domeinnamen.
De duurste URL allertijden is nog steeds sex.com, die in 2005 verkocht werd voor 12 miljoen dollar. Maar ook in andere branches gaan de domeinnamen als zoete broodjes over de toonbank. Zo werd deze maand nog 550.000 dollar neergelegd voor cardiology.com. En de recente minderheidsdeelneming van Joop van den Ende in het Nederlandse online gaming bedrijf Spill Group wordt naar verluidt deels gebruikt voor investeringen in domeinnamen.
Inmiddels is er rond domeinnamen een verfijnde traffic-business ontstaan met tal van gespecialiseerde tussenpersonen. Er zijn bedrijven met miljoenen domeinnamen in hun bezit, er zijn veilingen inclusief domeintaxaties en er zijn partijen waar derden hun domein kunnen ‘parkeren'. Investeerders zien hun kans schoon. Zo wist NameMedia 120 miljoen dollar aan kapitaal op te halen.

Het meeste geld wordt namelijk verdiend met het plaatsen van pay-per-click advertenties op verder nauwelijks gebruikte domeinen. In deze markt ging vorig jaar naar schatting 800 miljoen dollar om, en naar verwachting stijgt dat dit jaar naar 1,1 miljard.

Telegraaaf.nl (met drie a's) is bijvoorbeeld in handen van een Franse partij, die het domein ‘geparkeerd' heeft bij een Amerikaanse bedrijf, dat er vervolgens advertenties op plaatst die geleverd worden door Google. De opbrengst wordt gedeeld door de Fransen, Amerikanen en Google.

Natuurlijk zijn er maar een paar sukkels die de url van De Telegraaf met drie a's intypen en de opbrengst zal dan ook minimaal zijn, maar het gaat in deze wereld om de wet van de grote getallen. Als je duizenden domeinen hebt met een beetje traffic en een paar clicks, is het uiteindelijk ook veel. En aan typefouten is dus geld te verdienen. Kijk maar op vlkskrant.nl.

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring