Koopjesjagen

Koopjesjagen

Auteur: Ivo Weyel | 24-04-2009

Natuurlijk, ik klaag niet. Reisjournalist is een leuk beroep. Toch moet ik even iets rechtzetten, want zo rooskleurig als het lijkt, is het niet altijd.


Hotels en vliegmaatschappijen heten je alleen welkom in het allerlaagste seizoen (regentijd op Bali, smeltende sneeuw op de wintersport), en een vriend(in) of geliefde meenemen zit er natuurlijk nooit in. Hoe romantisch is het om onder een palm te liggen in Barbados met niemand aan je zijde? Of de sterren van de hemel te eten met een boek als disgenoot? Of een stand-by ticket te hebben bij een airline, met (zeker op de terugweg nogal vervelend) de kans dat je niet mee kan?

Ernstige leegstand voor hotels en vliegtuigen
Ik schrijf deze inleiding omdat zich een soort Schadenfreude van me meester maakt, de laatste tijd. Er is namelijk crisis, zoals u weet. Natuurlijk ook in de reiswereld. Hotels en vliegtuigen hebben te kampen met ernstige leegstand. Ineens zijn ze dus uitermate bereid om types zoals ik met alle egards te ontvangen. Dat genereert immers publiciteit.

Hoogseizoen is niet meer wat het geweest is
Het leuke hierbij is dat vooral die hotels en airlines nu ineens fanatiek actie ondernemen die voorheen hun neus ophaalden voor journalistieke aandacht. Exclusieve resorts, private airlines, vijfsterren-plus hotels, ze staan in de rij om de deuren van hun mooiste suites te openen, terwijl ik voorheen in de bezemkast werd gestationeerd. In het hoogseizoen? Geen probleem. Want ook de hoogseizoenen zijn niet meer wat ze geweest zijn.

Voordelen dankzij recessie
Ik ben natuurlijk geenszins de enige die voordelen kan plukken van deze recessieperiode. Vandaar dat ik het hier te berde breng. Ook zakenmensen kunnen - indien ze wellicht iets meer tijd besteden aan vergelijken en rondshoppen - voor verbazingwekkend minder geld op zakenreis dan drie à vier maanden geleden. Een paar voorbeelden waar iedereen direct zijn voordeel mee kan doen.


OpenSkies, de all business and firstclass airline van British Airways, vliegt dagelijks tussen Amsterdam en New York (JFK). De speciale Boeing 757 die hiervoor wordt gebruikt heeft in plaats van de gebruikelijke 220 stoelen er slechts 64, die verdeeld zijn in Prem+ (140 graden plat liggen ) en Biz (helemaal horizontaal). Door het geringe aantal stoelen gaat in- en uitstappen veel sneller. In New York kan zelfs in de lounge van BA uitgebreid worden gedineerd voor het boarden, zodat men meteen kan gaan slapen.

De aan boord geboden service staat gelijk aan die van welke goede businessclass vlucht dan ook.  De prijs is echter een lachertje. Afhankelijk van hoe lang er van tevoren wordt geboekt, en in welke periode, is het al mogelijk om voor 495 euro een retourticket te vinden. De normale prijzen schommelen tussen 850 en 1500 euro (Biz). Vergeleken met de gangbare businesstickets, laat staan First, dus te verwaarlozen.

Hotels in New York gooien zich ook in de aanbieding. Nog afgezien van het euro/dollar voordeel van dit moment. In het trendy designhotel 6 Columbus Circle (centraal gelegen op de hoek van Central Park South en Central Park West), kost een standaard kamer nu 99 dollar. Een schijntje vergeleken met de bijna 300 dollar die men nog in september 2008 in rekening bracht.

Wie echt chic wil uitpakken in New York en - in tegenstelling tot ik - wél een geliefde mag meenemen op zakenreis, kan voor 995 dollar terecht in het Carlyle, misschien wel het mooiste vijfsterren hotel van de stad. Voor die prijs (voor twee personen!) krijgt men niet alleen een overnachting, maar tevens een champagnediner van drie gangen, een his and hers massage en een schoonheidsbehandeling in de Sisley Spa (Sisley is het duurste cosmeticamerk ter wereld). En bij vertrek ontvangt men een kasjmier plaid van Ralph lauren.

Limoservice Henri Diekman rijdt nu voor normale taxitarieven (mét meter!) op afspraak heen en weer naar Schiphol in zijn spiksplinternieuw zwarte Mercedes S-klasse en wacht u bij terugkomst in de hal van Schiphol op. Hij checkt zelf de eventuele vertragingen. Ook te betalen met creditcard.

De nacht voor vertrek overnachten op Schiphol kan ook. Bijna voor niks. Hotel CitizenM rekent nu afbraakprijzen: vanaf 39 euro (!) per nacht.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Lees ook:
> Arme rijken
> Economie is weer leuk
> Publieke innovatie
> Naar een betere wereld
> 'Zonder marketing geen groei'

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
facebook