De nevenfunctie van Marion Gout - van Sinderen

'Een popconcert verbindt'

Marion Gout - van Sinderen in gesprek met Gert van der Houwen

De nevenfunctie van Marion Gout - van Sinderen
In deze rubriek vertellen bestuurders en commissarissen over een bijzondere nevenfunctie die zij vervullen. Marion Gout - van Sinderen is algemeen directeur bij Medisch Specialisten Nood West, maar ook voorzitter van Stichting cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer.

Wat doet livemuziek met u?
‘Het blijft iedere keer een verrassing hoe de interactie tussen muzikanten en publiek uitpakt. Ik sta altijd vooraan, het gaat mij niet om de gezelligheid achterin de zaal. Als je een concert bijwoont, stap je voor een moment uit je normale leven dat vol verplichtingen zit. Als bestuurder van een cultuurpodium ben je nauw betrokken bij personeel, beveiliging, wet- en regelgeving en de financiële stand van zaken. Dus als ik hier bij een optreden ben en de zaal staat helemaal vol, dan denk ik altijd wel een moment: dat loopt lekker.’

Hoe kwam u bij dit poppodium terecht?
‘Voordat ik hier bestuurder werd, kwam ik vrijwel iedere maand naar een concert in de Boerderij. In de tijd dat ik ceo van Pro- Rail was, sloot ik mijn tweewekelijkse nieuwsbericht aan de medewerkers altijd af met welk concert ik de afgelopen tijd had bezocht. Dat leidde regelmatig tot leuke gesprekken. Al die bezoeken aan Cultuurpodium Boerderij bleven niet onopgemerkt bij de directeur, die mij uiteindelijk vroeg of ik belangstelling had om bestuurder te worden. Ik had daar nooit over nagedacht – ik ben wel een liefhebber, maar geen deskundige op het gebied van popmuziek. De culturele sector is ook heel wat anders dan het bedrijfsleven. Geen poppodium kan zonder subsidie, maar Cultuurpodium Boerderij kan het af met een bescheiden bijdrage van de gemeente en de bedrijfsvoering is financieel gezond.’ 

Wat was het allereerste popconcert dat u bijwoonde?
‘Dat is lang geleden; de eerste keer dat ik mij bewust werd van de kracht van livemuziek was denk ik het North Sea Jazz Festival, destijds nog in Den Haag, waar Santana optrad. Toen kreeg ik de smaak te pakken. Bij bands die je al jaren volgt, is het steeds een feest der herkenning, bij nieuwe bands moet je het ervaren. Bij popconcerten komen allerlei verschillende mensen bij elkaar – het werkt echt verbindend.’

Wordt er goed genoeg voor onze cultuur gezorgd?
‘Het lijkt erop dat klassieke cultuur hoger staat aangeschreven dan poppodia. Dat vind ik onterecht. Een popconcert verbindt net zo goed en levert ook ontspanning, inspiratie en energie. Popmuziek zegt erg veel over onze cultuur, er zijn bijvoorbeeld sterke relaties met moderne kunst. Dat wordt wel eens over het hoofd gezien. Mijn persoonlijke drive is dat dit podium blijft voortbestaan. Cultuurpodium Boerderij is niet zo maar een poppodium. Het is door vakblad Prog Magazine op nummer twee van de beste Europese poppodia gezet, na de Royal Albert Hall in Londen. Dat komt omdat beroemde bands zoals Uriah Heep en Wishbone Ash hier al jaren met veel plezier komen en dat heeft weer te maken met de sfeer dat het team van 120 enthousiaste vrijwilligers weet neer te zetten. Gelukkig hebben wij ook support van de gemeente, die het belang van dit podium volledig onderschrijft.’

Bent u zelf muzikaal?
‘Ik speel al vanaf jonge leeftijd dwarsfluit en piano, vooral klassiek. Wanneer je iets in de muziek wilt bereiken, moet je een supertalent zijn – en dat was ik dus niet. Zelf muziek maken schiet er de laatste tijd wel vaak bij in. Maar als ik speel, dan het liefst dwarsfluit.’

Interview door Gert van der Houwen, algemeen directeur VDH Bestuurszaken. Dit korte interview uit de rubriek Na aan 't hart is gepubliceerd in Management Scope 06 2018.

facebook