De nevenfunctie van Jan Nooitgedagt

'Fiep houdt me jong van geest'

Jan Nooitgedagt in gesprek met Gert van der Houwen

De nevenfunctie van Jan Nooitgedagt
In deze rubriek vertellen bestuurders en commissarissen over een bijzondere nevenfunctie die zij vervullen. Jan Nooitgedagt is voorzitter van de raad van commissarissen van PostNL en Telegraaf Media Groep, maar ook penningmeester van de Fiep Westendorp Foundation.

Wat maakt het werk van Fiep Westendorp voor u zo sterk?
‘Het is Nederlands cultureel erfgoed. Iedereen kent Jip en Janneke en Pim en Pom. Ik ben er zelf mee opgegroeid, mijn kinderen zijn ermee opgegroeid, en nu ook weer mijn kleinkinderen van 1 en 3. Het is opvallend dat haar werk nog steeds zo populair is. Toen we met de foundation begonnen, dachten we aan een horizon van tien jaar, maar inmiddels zijn we 15 jaar verder en is Fieps werk nog steeds hot. Tot in Azië aan toe.’ 

Hoe bent u bij de Fiep Westendorp Foundation terechtgekomen?
‘Ik ben gevraagd toen ik als penningmeester in het bestuur zat van de school van onze dochter. De voorzitter daar was betrokken bij de club die de nalatenschap beheert van Fiep Westendorp. De tekenares leefde zelf een teruggetrokken en sober leven op een bovenhuis in Amsterdam dat vol lag met haar tekeningen, ook in de badkamer. Toen ze in 2004 overleed, liet ze een aardig vermogen na. Een van haar laatste wensen was een foundation die haar nalatenschap zou beheren, de rechten en royalties goed zou regelen en die met de opbrengsten goede doelen ondersteunt.’

Wat houdt die ondersteuning in?
‘We mogen jaarlijks tussen de 150.000 en 250.000 euro uitgeven aan goede doelen, gericht op kinderen. Het spreekt mij persoonlijk vooral aan dat we op die manier iets kunnen doen voor kinderen die het moeilijk hebben, zoals bijvoorbeeld kinderen in asielzoekerscentra. Aan de andere kant stimuleren we ook de opleiding voor illustratoren en financieren we een bijzondere leerstoel illustratie aan de Universiteit van Amsterdam.’

Wat is voor de foundation de grootste uitdaging voor de toekomst?
‘Omdat de opbrengsten van de beleggingen steeds minder worden, zijn we steeds afhankelijker van de royalties en van de exploitatie. Daar moet je hard voor werken. Af en toe heb je een tegenvaller. Zo werd nog niet zo lang geleden bekend dat kinderidolen niet langer op de verpakking van snoepgoed mogen. Op zich een goede maatregel in de strijd tegen obesitas, maar voor ons heeft dat meteen effect – Jip en Janneke mogen niet langer op snoepjes van HEMA staan.’

U bent nu 15 jaar betrokken bij de foundation: volgens de corporate governance code eigenlijk te lang. Of geldt de code in dit geval niet?
‘De foundation is natuurlijk geen groot bedrijf hè, laat staan een beursgenoteerd bedrijf. We zijn slechts hardwerkende vrijwilligers die op de een of andere manier allemaal een band hebben met Fiep of Fieps werk. Maar eerlijk is eerlijk: we zijn als bestuur wel aan het vergrijzen. We zijn allemaal tussen de 60 en 80 jaar. Misschien moeten we eens over verjonging praten. Aan de andere kant: als we er met dit team net zoveel energie in blijven stoppen als nu, kunnen we nog heel lang vooruit. Dankzij Fiep blijven we bovendien jong van geest.’

Gepubliceerd in Management Scope 03 2019

facebook