De nevenfunctie van Jan Nooitgedagt

'Fiep houdt me jong van geest'

Jan Nooitgedagt in gesprek met Gert van der Houwen

De nevenfunctie van Jan Nooitgedagt

14-03-2019 | Interviewer: Gert van der Houwen | Auteur: Angelo van Leemput | Beeld: Erwin van Amstel

In deze rubriek vertellen bestuurders en commissarissen over een bijzondere nevenfunctie die zij vervullen. Jan Nooitgedagt is voorzitter van de raad van commissarissen van PostNL en Telegraaf Media Groep, maar ook penningmeester van de Fiep Westendorp Foundation.


Wat maakt het werk van Fiep Westendorp voor u zo sterk?
‘Het is Nederlands cultureel erfgoed. Iedereen kent Jip en Janneke en Pim en Pom. Ik ben er zelf mee opgegroeid, mijn kinderen zijn ermee opgegroeid, en nu ook weer mijn kleinkinderen van 1 en 3. Het is opvallend dat haar werk nog steeds zo populair is. Toen we met de foundation begonnen, dachten we aan een horizon van tien jaar, maar inmiddels zijn we 15 jaar verder en is Fieps werk nog steeds hot. Tot in Azië aan toe.’ 



Hoe bent u bij de Fiep Westendorp Foundation terechtgekomen?
‘Ik ben gevraagd toen ik als penningmeester in het bestuur zat van de school van onze dochter. De voorzitter daar was betrokken bij de club die de nalatenschap beheert van Fiep Westendorp. De tekenares leefde zelf een teruggetrokken en sober leven op een bovenhuis in Amsterdam dat vol lag met haar tekeningen, ook in de badkamer. Toen ze in 2004 overleed, liet ze een aardig vermogen na. Een van haar laatste wensen was een foundation die haar nalatenschap zou beheren, de rechten en royalties goed zou regelen en die met de opbrengsten goede doelen ondersteunt.’

Wat houdt die ondersteuning in?
‘We mogen jaarlijks tussen de 150.000 en 250.000 euro uitgeven aan goede doelen, gericht op kinderen. Het spreekt mij persoonlijk vooral aan dat we op die manier iets kunnen doen voor kinderen die het moeilijk hebben, zoals bijvoorbeeld kinderen in asielzoekerscentra. Aan de andere kant stimuleren we ook de opleiding voor illustratoren en financieren we een bijzondere leerstoel illustratie aan de Universiteit van Amsterdam.’

Wat is voor de foundation de grootste uitdaging voor de toekomst?
‘Omdat de opbrengsten van de beleggingen steeds minder worden, zijn we steeds afhankelijker van de royalties en van de exploitatie. Daar moet je hard voor werken. Af en toe heb je een tegenvaller. Zo werd nog niet zo lang geleden bekend dat kinderidolen niet langer op de verpakking van snoepgoed mogen. Op zich een goede maatregel in de strijd tegen obesitas, maar voor ons heeft dat meteen effect – Jip en Janneke mogen niet langer op snoepjes van HEMA staan.’

U bent nu 15 jaar betrokken bij de foundation: volgens de corporate governance code eigenlijk te lang. Of geldt de code in dit geval niet?
‘De foundation is natuurlijk geen groot bedrijf hè, laat staan een beursgenoteerd bedrijf. We zijn slechts hardwerkende vrijwilligers die op de een of andere manier allemaal een band hebben met Fiep of Fieps werk. Maar eerlijk is eerlijk: we zijn als bestuur wel aan het vergrijzen. We zijn allemaal tussen de 60 en 80 jaar. Misschien moeten we eens over verjonging praten. Aan de andere kant: als we er met dit team net zoveel energie in blijven stoppen als nu, kunnen we nog heel lang vooruit. Dankzij Fiep blijven we bovendien jong van geest.’

Gepubliceerd in Management Scope 03 2019


Dit artikel is voor het laatst aangepast op 14-08-2019


Jan  Nooitgedagt

Geïnterviewd: Jan Nooitgedagt

  • > Commissaris (voorzitter) PostNL
  • > Voorzitter bestuur Stichting Aandelenbeheer BAM Groep
  • > Bestuurslid Stichting Beschermingspreferente Aandelen Fugro
  • > Commissaris Rabobank Groep
  • > Commissaris (voorzitter) Telegraaf Media Groep
  • > Voorzitter bestuur Kas Bank Stichting Administratiekantoor Aandelen
  • > Voorzitter bestuur Stichting Nyenrode Nyenrode Foundation
  • > Lid Audit Commissie Ministerie van Veiligheid en Justitie
  • > Lid bestuur Fiep Westendorp Foundation
  • > Lid Commissie Governance Risk en Compliance NBA NBA
  • > Lid Commissie Financiele Verslaggeving en Accountancy AFM
  • > Lid Commissie Ethiek voor Accountants in Business NBA NBA
  • > Voorzitter bestuur VEUO
  • > Lid Bestuur Ubbo Emmius Fonds
Gert van der Houwen

Interviewer: Gert van der Houwen

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook