Superfusie

Superfusie

Auteur: Bim Bensdorp | 25-02-2009

Het kan wel degelijk: integreren en dan pas fuseren. Twee supermarktbedrijven geven het goede voorbeeld.


Supermarktbedrijven Dirk van den Broek en DekaMarkt willen fuseren. En de bedrijven gaan bepaald niet over één nacht ijs. Aan de voorgenomen fusie zijn zo'n zeven jaar van samenwerking op deelgebieden vooraf gegaan. De families van deze niet-beursgenoteerde bedrijven kennen elkaar zelfs nog veel langer. Voor verrassingen zullen beide partijen dus niet komen te staan en het risico dat de fusie niet aan de verwachtingen zal voldoen is klein. Ze hebben elkaars bedrijfspraktijken en organisatieculturen leren kennen en waarderen en er is een vertrouwensband tussen medewerkers ontstaan. De bedrijven zijn op een natuurlijke manier naar elkaar toegegroeid en het integratieproces heeft zich in belangrijke mate al vóór de fusie voltrokken.

Mensfactoren
Dat gaat ook wel eens anders. Veel fusies komen tot stand zonder dat er sprake is van enige samenwerking vooraf en geleidelijk inspelen op elkaar. De partners stappen smoorverliefd in het huwelijksbootje en soms wordt één van hen heftig tegenstribbelend naar het altaar gesleept. De onderzoeken in de pre-fusiefase beperken zich meestal tot financiële en economische aspecten en niet de ‘zachte' mensfactoren waaronder bedrijfscultuur. Wederzijdse waardering en onderling vertrouwen worden verondersteld maar in de praktijk niet beproefd. Het risico dat het uiteindelijk tussen partijen toch niet klikt en de fusie of overname mislukt is daarmee aanzienlijk.


Fusiespelregels
Er is veel voor te zeggen om bedrijven die nauwelijks enige voorgeschiedenis kennen van succesvolle samenwerking op wezenlijke terreinen van bedrijfsvoering het groene licht om te fuseren vooralsnog te onthouden. "Ga eerst maar eens een paar jaar intensief samenwerken en laat daarna maar weten of jullie fuseren nog steeds zo'n goed idee vinden." De fusiespelregels van de autoriserende instanties zullen daarop moeten worden aangepast. Voor beursgenoteerde bedrijven rust volgens die regels nu eerder een taboe op intimiteiten voor het huwelijk. Maar ze verhogen daarmee wel het risico dat een fusie uiteindelijk het schip in gaat.

Lees ook:
> Vattenfal neemt belang in Nuon
> KLM smeedt Martinair en Transavia tot 1 prijsstunter
> Boskalis neemt Smit Internationale niet over
> Synergie als toverformule

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Column-Karssing10v.jpg

Geef elkaar vaker complimenten

Eindelijk. Na enkele honderden jaren wachten zijn de twee meesterwerken van de Schotse auteur Adam Smith vertaald. Dit voorjaar kreeg De welvaart van landen (1776) veel aandacht. Terecht. De vader van de moderne economie maakt in dit boek helder hoe de commerciële samenleving armoede bestrijdt en vrijheid vergroot. Als goede vriend van het kapitalisme – hoewel hij dat woord zelf niet gebruikt – telt hij de zegeningen en is hij tegelijkertijd zeer kritisch op de uitwassen. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Toezicht-dode-hoek10v.jpg

Voorkom toezicht met een dode hoek

Commissarissen hebben te weinig zicht op cultuur, gedrag en reputatie. Die ‘dode hoek’ heeft al tot heel wat ongelukken geleid. Tijd voor 21e-eeuws toezicht: vanuit de purpose van de organisatie en met oog voor samenleving, stakeholderbelangen en soft controls, aldus Marleen Janssen Groesbeek, Marlies de Ruyter de Wildt en Caroline Zegers.

lees artikel
scopist_posts/originals/Datagebruik10v.jpg

Laat dataverbruik niet uitgroeien tot doemscenario

Het digitale dataverkeer leidt tot een verdubbeling van het wereldwijde energieverbruik. Niet in elke boardroom zijn het snel groeiende dataverbruik en de gevolgen voor het energieverbruik top of mind. Dat zou het wel moeten zijn, stellen ING sectorbankier Dirk Visser en -econoom Ferdinand Nijboer. Bedrijven kunnen de milieu-impact binnen de perken houden door kritisch naar hun ICT-activiteiten te kijken.

lees artikel
facebook