Benodigd vertrouwen

Benodigd vertrouwen
Politiek econoom Francis Fukuyama zei het in 1995 al: het welzijn en het concurrentievermogen van een land hangen af van de mate van onderling vertrouwen tussen burgers.

Hij maakte onderscheid tussen landen met weinig en landen met veel onderling vertrouwen. Nederland viel volgens Fukuyama in die laatste categorie. Onze hoge industrialisatiegraad en ons op dat moment nog springlevende consensusmodel waren volgens hem daarvan het bewijs.

Inmiddels bungelen we volgens velerlei vertrouwensbarometers ergens onderaan. Hoe het zover heeft kunnen komen dat we Fukuyama zo moesten teleurstellen, leest u in dit artikel. Door allerlei regels en wetten en nieuwe vormen van toezicht wordt geprobeerd het vertrouwen in Nederlandse bedrijven, instellingen en overheden weer op te vijzelen. Maar dat lukt nog niet erg.

Daar is ook wel meer voor nodig dan regels: misschien zelfs wel een cultuurverandering. En op z’n minst leiders die vertrouwen uitstralen. Vertrouwen in hun bedrijf en hun medewerkers, in de economie, maar ook in zichzelf. Nee, natuurlijk geen Cees van der Hoeven-types, maar bestuurders die voldoende zelfvertrouwen hebben zodat ze dat vertrouwen kunnen overbrengen.

Neem nou Olivier Piou, de ceo van Gemalto, het softwarebeveiligingsbedrijf dat sinds juni aan de AEX genoteerd staat. Hij weet mijn vertrouwen te winnen in het interview. Geen macho, geen blaaskaak, geen borstklopperij, geen arrogantie. Maar wel een berg gezond zelfvertrouwen. Hoe krijgt die man het voor elkaar dat ik denk: daar moeten we in Nederland een voorbeeld aan nemen? Piou is bescheiden, heeft grote kennis van zijn bedrijf, de techniek, de markt en de economie. Hij geeft concrete voorbeelden waaruit oprechte betrokkenheid blijkt en is stellig en optimistisch over de vooruitzichten van zijn bedrijf. Over de groeistrategie van Gemalto zegt hij: ‘Boekten we in 2012 een operationele winst van driehonderd miljoen euro, we mikken met onze strategie op een verdubbeling daarvan in 2017. Onze technologie is schaalbaar, uniek, uitermate betrouwbaar en veilig. De vraag naar geavanceerde mobiele netwerken en diensten zal de komende jaren sterk groeien.’

Dat straalt het vertrouwen uit dat we nodig hebben om de economie vooruit te krijgen. Als we dat bij Nederlandse bedrijven ook vaker tegenkomen, kan Fukuyama weer trots op ons worden.

Quinty Danko is hoofdredacteur van Management Scope.

Deze column is gepubliceerd in Management Scope 09 2013.

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring