De eerste 100 dagen als cfo van Stork

De eerste 100 dagen als cfo van Stork

15-12-2020 | Auteur: Emely Nobis | Beeld: Ton Zonneveld

'Niet te snel vanuit de heup schieten', zegt Lot van der Wal over haar eerste honderd dagen als cfo van Stork Technical Services.

Wie: Lot van der Wal
Wat: Sinds maart 2020 cfo van Stork Technical Services
Geïnterviewd door: Eric Vennix, Deloitte energy, resources & industrial leader en lid van de executive committee.

U heeft 20 jaar bij AkzoNobel gewerkt. Waarom de overstap naar Stork?
‘Een belangrijke reden is dat ik bij Stork een volledige cfo-rol heb, over de volle breedte van de finance-functie. Daarnaast geeft de energietransitie – wat mij betreft een van de grote industriële omwentelingen uit de geschiedenis – dit bedrijf, dat ook in olie en gas zit, een andere drive. Het betreft niet alleen onze eigen footprint, ook onze klanten zitten daar middenin. Dat maakt het extra interessant.’ 


Uw onboarding pakte door COVID-19 anders uit dan gepland. Wat heeft u kunnen doen?
‘Op mijn eerste werkdag ben ik vanaf Schiphol met onze ceo naar Dallas gevlogen voor een grote managementconferentie. Gelukkig heb ik daar nog enkele collega’s in persoon kunnen ontmoeten, maar het grootste deel van mijn team heb ik nog nooit ontmoet. Vanaf de tweede week lag er een uitvoerig inwerkprogramma, maar toen kwam die oproep om vanuit huis te werken. Klanten stopten daardoor ook met activiteiten, haalden mensen van boorplatforms. Dat dwingt je direct helderheid in de financiële positie te brengen. Onboarden is altijd een combinatie van inwerken en verantwoordelijkheid pakken. Corona dwong tot meer nadruk op het laatste. Gelukkig is het managementteam van Stork geduldig.’

Hoe heeft u die eerste periode achteraf ervaren?
‘Het was mouwen opstropen en aan de slag. Toen we na een paar weken goed zicht hadden op de gevolgen voor de korte termijn, konden we scenario’s gaan opstellen voor de komende maanden en het komend jaar. Dat gaf rust. Inmiddels zijn we het bedrijf weer aan het resetten naar de oorspronkelijke strategie. Normaal gesproken bezoek ik veel klanten en locaties om goed zicht te krijgen op bijvoorbeeld verschillen in kostenstructuur. Nu dat niet kan, moet ik soms de schaamte voorbij: in vergaderingen gewoon dingen durven zeggen die misschien bij dat bedrijf niet zo werken. Zou ik mijzelf daardoor laten tegenhouden, dan kom ik niet vooruit. Ik moest mezelf soms ook dwingen om na een video-vergadering mensen na te bellen om meer details en diepte los te krijgen. Hoe ongemakkelijk dat soms ook voelt, het is essentieel om de menselijke kant te bewaren.’

U noemt de energietransitie als uitdaging voor Stork. Wat kunt u daar als cfo aan bijdragen?
‘Ik breng de blik van de buitenstaander naar binnen en stel daardoor andere vragen. Dat kan een trigger zijn om bepaalde kwesties nog eens goed onder de loep te nemen. Daarnaast kan finance helpen bij allerlei strategische en organisatorische vraagstukken. We moeten meer doen dan eens in het kwartaal achteruitkijken. Ik vind dat we naar een betere balans moeten tussen het dagelijkse werk en het adviseren over financiële risico’s en mogelijkheden op de langere termijn.’

Heeft u daarin al eerste stappen gezet?
‘Ik vind het belangrijk rust te nemen om het bedrijf te leren kennen en niet gelijk vanuit de heup te schieten. Natuurlijk pak ik op sommige punten meteen mijn verantwoordelijkheid, maar andere dossiers wil ik even laten wachten en er met meer mensen over spreken. Ik ben weliswaar binnengehaald om dingen te veranderen, maar wil de pareltjes – datgene waar het bedrijf zo goed in is – ook koesteren.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 01 2021, als onderdeel van de vaste rubriek 'Komen & Gaan.'

Lot van der Wal

Geïnterviewd: Lot van der Wal

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer achtergrond artikelen

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Gezondheidstechnologiebedrijf Philips wil het leven van miljarden mensen verbeteren met betekenisvolle innovaties en door hen toegang te geven tot zorg. Hoe verhoudt die ambitie zich tot duurzaamheid en de strategie? Global head of sustainability Robert Metzke: ‘Duurzaamheid is een onlosmakelijk onderdeel van onze strategie om het leven van mensen beter te maken.’

lees artikel
René ten Bos: 'Complexiteit vereist per definitie diversiteit van denken'

René ten Bos: 'Complexiteit vereist per definitie diversiteit van denken'

In een serie gesprekken over maatschappelijke verwachtingen interviewt Charles Honée, partner bij advocatenkantoor Allen & Overy, René ten Bos, hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Die laat zijn licht schijnen over de verhouding tussen maatschappij en grootbedrijf, het shareholders- versus het stakeholdersmodel en de klimaatcrisis. ‘Die is allesoverheersend.’

lees artikel
Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Qua punctualiteit, veiligheid en klanttevredenheid is er in tien jaar tijd veel gebeurd bij het openbaarvervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam, aldus Claudia Zuiderwijk. Maar de algemeen directeur van GVB wil externe ontwikkelingen verbinden aan interne veranderingen en op dat vlak is er genoeg werk aan de winkel. ‘We moeten onze top-3 prioriteiten als GVB helder krijgen. Daarom gaan we per kwartaal de klokken gelijkzetten.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook