Betrouwbare vliegmaatschappijen

Auteur: Ivo Weyel | 13-03-2009

Betrouwbare vliegmaatschappijen

Uit een onderzoek van de Europese brancheorganisatie AEA blijkt dat de KLM slecht scoort op het gebied van de afhandeling van bagage. Het eindigde op de een-na-laatste plaats. Er gaat wel meer mis bij de KLM.

Wie bijvoorbeeld een business class ticket boekt naar Parijs en terechtkomt in een vlucht die wordt afgehandeld door partner Air France, ziet zich ineens achter het gordijntje terechtkomen in economy. Dat komt omdat de beide business classes niet op elkaar zijn afgestemd. Daarvoor gewaarschuwd wordt er niet. “Het is nou eenmaal zo”, zegt de woordvoerder van de KLM.

Vliegreisonderzoek
Toch is diezelfde KLM bij 23 procent van de ondervraagden uit het nationale Vliegreisonderzoek van Vliegwinkel.nl, de favoriete maatschappij. Het staat daarmee op nummer één. Gevolgd door Transavia.com en Martinair. De redenen die worden aangegeven zijn de vermeende betrouwbaarheid, service, goedkoopte en het feit dat het een Nederlandse maatschappij is.

Nationale trots speelt dus een grote rol bij de keuze. Want aantoonbaar is dat KLM geenszins de goedkoopste is, en dus ook heel veel koffers kwijt maakt. In Frankrijk en Duitsland speelt dit nationalisme ook een belangrijke rol; daar zijn de favorieten respectievelijk Air France en Lufthansa.

Harde cijfers
Uit allerlei onderzoeken blijkt dat de keuze van de meest betrouwbare vliegmaatschappij een subjectieve is. Want wie op de harde cijfers afgaat, zou tot hele andere conclusies moeten komen. Wie had bijvoorbeeld ooit gedacht dat de Oekraïense Aero-Svit het meest zorgvuldig omgaat met de bagage. Gevolgd door AirMalta en Turkish Airlines.

Afgezien van het onderbuikgevoel waarmee men zijn of haar favoriet kiest, zijn dit soort onderzoeken verre van waterdicht. Dat komt omdat echt objectieve vergelijkingen nauwelijks haalbaar zijn. Het feit dat KLM (net als Air France, Lufthansa en British Airways trouwens) zeer slecht scoort op het gebied van zoekgeraakte bagage, komt mede door het feit dat zij vaker passagiers vervoeren die moeten overstappen. En juist dan gaat het vaak mis. Bij AirMalta wordt zelden of nooit overgestapt.

Argeloze passagiers
Behalve het onderbuikgevoel waarmee passagiers hun favoriet kiezen, zijn er nog meer zaken die lastig vallen te vergelijken. Want in hoeverre zijn argeloze passagiers überhaupt op het hoogte van het reilen en zeilen van de vliegwereld? Wanneer weet men eigenlijk of (en hoe) er iets misgaat.

Zo had een vlucht van ArkeFly een vertraging van maar liefst zestien uur. Jammer maar helaas, zei ArkeFly, een kwestie van overmacht, en compenseerde de gedupeerden met een schamele € 25,-. Wat niet werd verteld, was dat men moedwillig het bewuste vliegtuig een tweede maal had doorverhuurd op hetzelfde tijdstip, louter en alleen om extra winst te maken. Dat geldt als een annulering - niks overmacht -, waarbij een compensatie van niet minder dan € 600,- per passagier moet worden uitgekeerd. (Dit natuurlijk nog bezijden het morele aspect, de schandelijke leugen - chiquer gezegd: misleiding - die de reizigers te horen kregen). Luis in de pels van de vliegwereld, euclaim.nl, kwam hier achter en confronteerde ArkeFly, die niet anders kon dan toegeven.

Reizigers worden om de tuin geleid
Dit is geenszins een geval apart. Reizigers worden veelvuldig om de tuin geleid. Dus tja, hoe weet je welke airline al dan niet betrouwbaar is? Dan is er nog het prijsaspect. Sinds kort zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht het totale reisbedrag - inclusief alle toeslagen - te vermelden. De passagier weet dus precies waar hij aan toe is. Of toch niet? Want fluks bedacht men een paar nieuwe addertjes onder het gras, zoals een toeslag voor (hand)bagage. Die bestond nog niet, en is dus niet in het convenant opgenomen, waardoor men er soms pas bij het inchecken mee wordt geconfronteerd.

Waar de Europese Commissie wel goed in is, is het opstellen van een lijst van onbetrouwbare, onveilige maatschappijen. De zogenaamde Zwarte Lijst. Landen als Korea, Angola, Congo, Indonesië, Afghanistan, Cambodja en Oekraïne komen daarop veelvuldig voor. 25 procent van de Nederlandse reizigers checkt deze lijst voor vertrek. Maar heeft dat wel zin? Want al deze maatschappijen mogen niet eens over het Europees luchtruim vliegen, laat staan ergens landen. Het zorgt eigenlijk alleen voor een omgekeerde bewijslast, namelijk dat de airlines die niet op de lijst staan, dus betrouwbaar zijn. En daar heb je wat aan, als de KLM je koffer naar Timboektoe heeft gestuurd.

Lees ook:
> Linksom of rechtsom: zakenlieden vliegen KLM
> Ondanks ecotax groei aantal verre reizen
> Transavia dreigt EUclaim met rechter
> Martinair krijgt dagvaarding van EUclaim
> Ambitieus plan voor luchtvaartsector

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 4 | 1 Waardering

Meer opinie