Franziska Schaadt, Guy Wijnen en Snezana Zivcevska-Stalpers zijn BOLD Leaders

Franziska Schaadt, Guy Wijnen en Snezana Zivcevska-Stalpers zijn <i>BOLD Leaders</i>
Deloitte organiseert jaarlijks een verkiezing onder ondernemers en bedrijven – groot en klein – op zoek naar leiders die broad, optimistic, long term en daring ofwel BOLD zijn en reikt dit jaar voor de tweede keer de BOLD Leader Award uit. De drie finalisten van het BOLD Leader-programma stellen zich voor in een persoonlijke brief, waarin zij hun visie op leiderschap geven.

Voor het tweede jaar organiseert Deloitte een verkiezing voor leiders met lef. Voor dit zogeheten BOLD Leader- programma van Deloitte konden kandidaten zich aanmelden, of aangemeld worden door anderen. Deze potentiële BOLD Leaders namen individueel een vlog op, op basis van het aantal likes op de vlogs stelde Deloitte een top-5 samen. Deze vijf BOLD Leaders werden uitgenodigd voor een selectiedag. Gedurende de dag presenteerden de kandidaten zichzelf, werkten ze samen aan opdrachten en stemden ze onderling over wie uiteindelijk in de finale zou komen. De drie finalisten stellen zich hier voor met een persoonlijke brief over hoe zij BOLD Leadership hebben getoond en wat leiderschap voor hen betekent.

De selectie van de winnaar van de BOLD Leader Award vindt plaats in april 2020. Tijdens het Human Capital Trends Event zullen de drie finalisten nogmaals hun visie op BOLD Leadership presenteren. Het publiek zal uiteindelijk stemmen wie de BOLD Leader 2020 wordt. Het BOLD Leadership-programma komt voort uit het Leaders of the Future Event van Deloitte. De organisatie onderzoekt daarin welke leiderschapscapaciteiten er nodig zijn in de organisatie van de toekomst, en identificeert elke jaar nieuwe Human Capital Trends die in de toekomst belangrijk worden. 

Welke BOLD Leader vond u inspirerend? Laat het ons weten via redactie@scopebusinessmedia.nl

Franziska Schaadt (1994), oprichter van social-sellingbedrijf Franscha: 'Authentiek zijn betekent dat je het ondernemerschap niet verheerlijkt, maar de realiteit laat zien'

Laat me beginnen met een vraag: wanneer was de laatste keer dat u iets deed waarvan u dacht dat dat het juiste was, terwijl anderen aan uw beslissing twijfelden? In zo’n scenario worden uw leiderschapsvaardigheden getest door uw team, investeerders en stakeholders. Daar is BOLD Leadership nodig: moedig en authentiek zijn, niet de weg van de minste weerstand bewandelen, een weg zoeken in het onbekende en anderen meekrijgen in die reis. Hier volgen drie lessen die ik als BOLD Leader heb geleerd.

Auteur Norman Vincent Peale schreef: Shoot for the moon. Even if you miss it, you’ll land among the stars. Als vrouwelijke ondernemer in de technologische industrie is dit citaat voor mij dagelijks inspirerend. In mijn ervaring is het niet moeilijk om vanuit een droom een bedrijf te starten. De uitdaging is om die droom werkelijkheid te maken door anderen je visie te laten begrijpen. We leven in snelle tijden, onze wereld verandert voortdurend en we moeten ons aanpassen aan veranderende omstandigheden en onvoorspelbare gebeurtenissen. Hoe vinden we een kompas voor oriëntatie, hoe krijgen we anderen aan boord en hoe motiveren we hen om onze doelen zo ambitieus mogelijk te stellen.

1. De raketbrandstof om je team naar de maan te krijgen
Ik slaag alleen als BOLD Leader wanneer mijn visie de visie van mijn team wordt. Om betekenis te geven en motivatie aan te wakkeren, maak ik gebruik van storytelling & co-creatie. Ik wil graag een beeld schetsen van de toekomst die ik samen met mijn team en klanten wil bereiken, zodat iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt. Een van de fundamentele menselijke behoeften is een gevoel van verbondenheid. Dat gevoel ontstaat enerzijds door een belangrijke rol te spelen in de gemeenschap, en anderzijds door een doel te hebben en deel uit te maken van iets groters.

2. Teamwork makes the dream work
Onzekerheid en complexiteit beïnvloeden ons leven continu. De kunst is om angst en weerstand om te zetten in productieve energie. Voor deze reis is de juiste uitrusting nodig, met in ieder geval een flinke portie vertrouwen en transparantie. Creëer ruimte voor het uitwisselen van best practices om interne samenwerking te bevorderen.

3. Landen tussen de sterren: there is no failure, only feedback
In een wereld waar het ‘wat’ ondergeschikt raakt aan het ‘waarom?’ en het ‘hoe’, vereist het nemen van beslissingen moed, bewustzijn en een bereidheid om fouten te maken. Het opbouwen van een cultuur met ruimte voor falen – ofwel feedback – is essentieel.
Op sociale media deel ik de hele reis van onze startup, met ups en downs. Authentiek zijn betekent dat je je ondernemerschap en leven als een digitale nomade niet verheerlijkt, maar de realiteit laat zien. Ik ben het eens met rapper Drake die zei: ‘Soms is het de reis die je veel leert over je bestemming.’
Moed is een vaardigheid die kan worden geoefend, waarbij authenticiteit je kan leiden als een innerlijk kompas. Mijn oproep aan de lezer is om elke dag je BOLD-ness te trainen, als een spier.

Guy Wijnen (1989), initiatiefnemer De Kwekerij, een plek waar millennials samen levenswijsheid ontdekken: 'Er is behoefte aan een plek om in alle rust uit te vogelen wie je bent, wat bij je past en hoe je dat in de praktijk brengt'

Het begon allemaal met een droom, toen ik op reis was in Panama. Terwijl ik vanuit een hangmat over de heuvels keek, kwam het idee van een ‘rustkwekerij’ in me op: een plek waar mensen hun gedachten opfrissen, op adem komen en even los raken van de druk en verwachtingen van het dagelijks leven. Terug in Nederland belandde dit idee algauw op de achtergrond. Ik begon met mijn studie algemene sociale wetenschappen in Amsterdam en werd overweldigd door de eindeloze hoeveelheid mogelijkheden. Ik kon honoursstudent worden, bestuurslid, vrijwilliger, ondernemer... Ik werd geleefd door het streven om het beste uit mijn studententijd te halen, want uiteindelijk moest en zou ik die goede baan binnenslepen. Dit gebeurde allemaal onbewust, tot het moment dat ik deelnam aan een training van trainer & coach Dorien Trommel. Met enkele vragen veranderde zij mijn kijk op het leven.

Zij bood mij een soort rustkwekerij. Ze vroeg mij wie voor mij een voorbeeld is, en hoe ik later graag herinnerd wil worden. Daarnaast vroeg ze me wat anderen in mij waarderen. Ik sloeg steil achterover van deze vragen. Ik wist er geen antwoord op te geven. Vanuit deze ervaring ontkiemde een zaadje: hier moest ik iets mee doen. Hoe is het mogelijk dat ik me volop ontwikkel als student door braaf mijn vakken te halen, maar geen enkel antwoord weet te formuleren op deze fundamentele vragen, dacht ik. Dapper als ik was vroeg ik haar of ze het een goed idee zou vinden dat ik – als ik over twee jaar afgestudeerd zou zijn – een kopje koffie met haar zou drinken. Gelukkig antwoordde zij snel: ‘We kunnen ook volgende week afspreken.’ Zo startte de reis van een verlangen, dat bestond uit mijn eigen behoefte bevredigen, maar algauw kwam ik te weten dat deze behoefte net zo erg aanwezig was bij mijn medestudenten. Een plek om in alle rust uit te vogelen: wie ben ik, wat past bij mij en hoe breng ik dat in de praktijk?

Met ups en downs ging de reis verder. Er ontstond een bedrijfje genaamd KICK (krachtig, inspirerend, creatief kompas), dat diverse ontwikkeltrajecten voor studenten en young professionals aanbood. Uiteindelijk kwam dit initiatief sputterend tot een eind. De droom bleef echter bestaan en in zomer van 2015 werd er nieuw leven ingeblazen door een verrassende ontmoeting met Maarten Vogelaar, medeoprichter van De Kwekerij. We deelden het verlangen om een plek te bieden waar jongeren tot bloei kunnen komen. We maakten een kickstart door onze programma’s direct bij debatcentrum de Rode Hoed aan te bieden. De toenmalige directeur Ton van Brussel voelde aan dat er behoefte is onder jongeren (en wellicht ook ouderen) om in kleinere gezelschappen samen te komen om over de diepere thema’s van het leven te praten. Hij bood ons de ruimte om een ware broedplaats met festivals, lezingen, workshops en ontwikkeltrajecten te ontginnen.

De waan van de dag voorbij
Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een stichting met een bestuur, een kernteam met vrijwilligers en een hele kring aan freelance trainers die zich inzet voor de bloei en groei van jong Amsterdam. Wekelijks komen twintigers samen voor onze ‘bloeiklassen’ en workshops over onder meer de liefde, kwetsbaarheid, eenzaamheid, omgaan met tegenslag en ontdekken wat je wilt. Dat we zover gekomen zijn, heeft behoorlijk wat BOLD Leadership gevergd: we hebben iets gecreëerd dat er nog niet was. Doordat wij voorbij durfden te gaan aan de waan van de dag, bieden we nu millennials, die leven in een onzekere, snel veranderende wereld, de mogelijkheid hun eigen wereld en gedachtegoed vaste vorm te geven. We zijn ingetrokken in het pand van de Protestantse Diaconie, waar – je gelooft het niet – een kas staat waarin wij onze activiteiten ontplooien. Mooier kon deze droom niet uitpakken.

Snezana Zivcevska-Stalpers (1973), projectmanager innovative projects bij technologiebedrijf IBM: 'BOLD Leaders zijn pioniers die een paradigmaverschuiving teweegbrengen'

Men zegt weleens dat kleine meisjes met dromen vrouwen met visie worden. Toen ik klein was, droomde ik dat ik later een invloedrijk persoon zou worden – iemand die ervoor zou zorgen dat iedereen op de wereld een gelukkig leven zou hebben. Ik wist niet hoe, wanneer en waar, maar ik droomde ervan om een leider te zijn.

Mijn drie passies – technologie, innovatie en sociale impact – hebben mijn levenspad sterk bepaald. Als klein meisje wilde ik altijd weten hoe de tv werkte, wat de wasmachine aandreef en hoe de muziek uit de radio kwam. Later besloot ik computerwetenschappen te gaan studeren, omdat ik er sterk van overtuigd was dat computers de machines van de toekomst waren. Hoewel mij werd verteld dat technologie niets voor meisjes was, was het voor mij duidelijk dat ik een technische studie wilde doen.
Ik heb altijd groot gedroomd en naar mijn hart geluisterd. Na mijn studie kon ik me niet voorstellen dat ik in mijn land van herkomst de carrière kon maken die ik wilde. Ik wilde wereldwijde impact hebben. Ik koos voor Nederland. Het internet was destijds al booming en Nederlandse techbedrijven waren op zoek naar hoogopgeleid internationaal talent. Kiezen voor een nieuw land is waarschijnlijk de moedigste beslissing die ik in mijn leven heb genomen: een heel nieuw leven, maar met veel mogelijkheden voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling die me dichter bij mijn droom zouden brengen.

Innovatie is mijn tweede passie. Innovatie maakt deel uit van de menselijke natuur: streven naar voortdurende verbetering. Zodra je je leven vanuit je hart begint te leven, word je je meer en meer bewust van de dingen die moeten veranderen of verbeteren. En dat is misschien het moeilijkste deel, de verschuiving in je eigen paradigma over jezelf en over de wereld om je heen. Toch is dat precies wat BOLD Leaders doen: het zijn pioniers die een belangrijke paradigmaverschuiving teweegbrengen die de huidige situatie verbetert, persoonlijk, in een team, organisatorisch of maatschappelijk. Ze leiden het gesprek en geven het goede voorbeeld – dat laatste is noodzakelijk om anderen te inspireren om verandering te realiseren. Je kunt nog zo’n innovatief idee hebben, als dat geen sociale impact heeft of het geen menselijk probleem oplost, is het geen idee om in te investeren.
Mijn derde passie is sociale impact. In deze tijd waarin technologie zo’n grote impact heeft op bijna elk aspect van ons leven, een tijd waarin verandering de enige constante is, moeten we ons bewust zijn van ‘het nieuwe sociaal’. Het gaat niet alleen om praten en contact maken met elkaar. Het nieuwe sociaal gaat over het beïnvloeden en inspireren van anderen om hun talenten te gebruiken, hun potentieel te ontwikkelen om zo hun doelen te bereiken. Dat is precies de reden waarom ik bij IBM Women in Tech NL ben begonnen, een levendige online en offline community van inmiddels al meer dan 1.000 creatieve en betrokken vrouwelijke geesten in de technologische sector, met als doel verbinden, inspireren en empoweren van vrouwelijk technisch talent. We organiseren evenementen, workshops, masterclasses, mentorensessies, spreekmogelijkheden en vele andere loopbaanondersteunende activiteiten, met de nadruk op persoonlijke ontwikkeling van leiderschapsvaardigheden.

Moedige en inclusieve beslissingen
Om de uitdagingen aan te gaan en te gedijen in het tijdperk van Industrie 4.0 hebben we creatieve en diverse geesten nodig, nieuwe manieren van denken en doen, maar bovenal hebben we nieuwe leiderschapsstijlen en benaderingen nodig: meer BOLD Leaders die moedige en inclusieve beslissingen nemen om aan de behoeften van alle mensen te voldoen, ongeacht hun geslacht, culturele achtergrond, etniciteit of seksuele geaardheid. Een BOLD Leader zijn in deze tijd van transformatie betekent voor mij weten wie je bent, wat je waarden zijn en waar je naar streeft. Omdat leiderschap geen positie of titel is, maar bestaat uit daden en voorbeelden, zijn BOLD Leaders – ongeacht hun positie – doeners die hun team naar succes leiden door het goede voorbeeld te geven.
Een BOLD Leader heeft het vertrouwen van zijn of haar teamleden én vertrouwt ook zelf de teamleden. Dat vertrouwen bevordert productiviteit en tevredenheid en ontwikkelt sterke werkrelaties. Medewerkers die zich ervan bewust zijn dat hun leiders hen vertrouwen, zijn nog gemotiveerder om het beste uit zichzelf te halen. Zo wordt een betrouwbare leider omringd door betrouwbare mensen.
Een BOLD Leader is een constante inspiratie voor veel mensen. Zo’n leider zet zijn of haar uitgebreide kennis en ervaring in om mensen ertoe te brengen hun ‘beste zelf’ op de werkplek te zijn. BOLD Leaders zijn duidelijk gepassioneerd over wat ze doen en hun passie is besmettelijk.
BOLD Leaders weten dat er altijd ruimte is voor verbetering, dus zoeken ze naar mogelijkheden om hun werknemers te laten groeien en naar mogelijkheden om hun kennis en vaardigheden te verbreden. Ze herkennen talent en verspillen het niet, maar ze investeren erin. Een BOLD Leader is bereid een stap verder te gaan om de medewerkers te helpen creatiever, wendbaarder en innovatiever te zijn.

Dit artikel is gepubliceerd in Management Scope 03 2020

facebook