Cloud computing staat in de kinderschoenen

Cloud computing staat in de kinderschoenen

Auteur: Marco Gianotten | 25-01-2011

De opkomst van cloud computing zorgt voor beweging in de markt, zo blijkt uit onderzoek naar IT-service providers.

Het Amerikaanse tijdschrift Businessweek kondigde onlangs het ‘einde van outsourcing' aan. Volgens het gezaghebbende zakenblad zullen grote Indiase spelers en IT-giganten als HP en Dell het afleggen tegen de kampioenen van de cloud, Google en Amazon.

Cloud computing in de kinderschoenen

Die conclusie is voorbarig, vindt Sven van de Riet, hoofd research bij Giarte: ‘Cloud computing staat in de kinderschoenen. De eerste verhalen van bedrijven die zijn overgestapt naar de cloud, zoals Ahold, komen nu naar buiten. Succesverhalen kunnen andere bedrijven over de streep trekken, maar dan moet de cloud wel klantvriendelijker worden. Voor middelgrote bedrijven is het op dit moment niet erg aantrekkelijk om over te stappen.'

Kleinere service providers
Bovendien zijn de door Giarte ondervraagde beslissers over het algemeen behoorlijk tevreden over de diensten van hun service providers. ‘Opdrachtgevers worden wel steeds kritischer', signaleert Van de Riet. Veel middelgrote organisaties zijn de laatste jaren overgestapt naar kleinere dienstverleners, omdat ze zich bij de grote leveranciers niet thuis voelden. Van hun nieuwe, kleinere providers verwachten ze hetzelfde serviceniveau. De lat wordt daardoor voor de kleinere providers heel hoog gelegd.'

Amazone en Google dominant?

Van de Riet zet vraagtekens bij de voorspelde dominantie van Amazon en Google. Hoewel die cloud-aanbieders beloven dat ze '99 procent' van de tijd in de lucht zijn, is er een groep bedrijven die zelfs het risico van 1 procent te groot vindt. Dat biedt kansen voor nieuwe nichespelers.


Schuberg Philis aantrekkelijk
Van de Riet: ‘Een kleine speler als Schuberg Philis host net als Amazon een rekencentrum voor klanten. Schuberg is significant duurder, maar biedt meer garanties. Voor klanten met kritische systemen is dat aantrekkelijk. Niet toevallig eindigt het bedrijf dit jaar bovenaan in onze outsourcing Recommendation Index. Ik denk dat veel opdrachtgevers ervoor kiezen om alleen de minst risicovolle operaties onder te brengen in de cloud.'

Concurrentie Azië

En India? Zullen de Aziatische service providers het afleggen tegen Google en Amazon, zoals Businessweek suggereert? Van de Riet waarschuwt dat we de Indiërs niet moeten onderschatten: ‘Indiase bedrijven zijn flexibel en innovatief. We zien wel dat veel bedrijven anders zijn gaan denken over offshoring. Men is er achter gekomen dat taalbarrières en de grote afstand ten koste gaan van de kwaliteit.

Veel organisaties willen terug naar een lokale helpdesk. Een aantal grote Indiase service providers heeft daarom inmiddels een helpdesk in Europa. Daarmee is de cirkel rond.'

Lees ook:

> Welke IT trends zien CIO's?
> Rondetafel over IT management met CIO John Wittekamp, Arthur Govaert en Pieter Schoehuijs
> De vijf belangrijkste lessen van Amazon.com
> Waarom ICT-projecten mislukken

Marco  Gianotten

Tekst door: Marco Gianotten

  • > Oprichter en CEO Giarte

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Marco Gianotten

scopist_posts/originals/Column-Gianotten05k.jpg

Vijftig tinten AI

Elektriciteit, de verbrandingsmotor en internet zijn technologieën die economieën hebben veranderd: niet op slag, maar in een of enkele generaties. Economen noemen deze innovatieaanjagers general purpose technologies (GPT). In het begin wordt het effect van een GPT gehypet, wat veel nuchtere topmanagers doet besluiten zich ervan te distantiëren. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Legacy05k.jpg

Schuberg Philis adviseert over gedateerde applicatielandschappen

Binnen de digitale transformatie is er te weinig aandacht voor de stijgende kosten van oude kernsystemen, terwijl het aanpakken van dit oude applicatielandschap pure noodzaak is – en dat gaat veel verder dan cosmetische ingrepen. Een ongemakkelijke boodschap van IT-bedrijf Schuberg Philis en onderzoeksbureau Giarte.

lees artikel
scopist_posts/originals/Gianotten, Marco.JPG

CIO als carrièrespringplank

De twee CIO’s van het jaar zijn – drie maanden na hun verkiezing – alweer CIO af. Is dit de nieuwste trend? Ooit was de functie van CIO de afsluitende beloning van een mooie carrière.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/familiebedrijf09v.jpg

Familiebedrijf? Professionalisering vraagt om externe inbreng

Rentmeesterschap, langetermijndenken en waardegedreven leiderschap associëren we doorgaans met familiebedrijven. Tegelijk lijkt dit type onderneming niet altijd even wendbaar en daadkrachtig. De meest succesvolle familiebedrijven gooien de ramen open en heten buitenstaanders met een frisse blik welkom, betoogt Jurgen van Weegen van Kearney.

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Roobeek09v.jpg

Niet innoveren levert meer op - totdat het te laat is

Visionaire ondernemers hebben een uitstekend gevoel voor wat er komen gaat. Zij zien mogelijkheden, nemen risico’s en gaan er vol op in. Op big tech-bedrijven valt wat af te dingen – bijvoorbeeld dat ze erg veel macht hebben – maar het valt moeilijk te ontkennen dat de basis van deze succesvolle bedrijven gelegd is door visionaire ondernemers zoals Bill Gates, Steve Jobs, Jeff Bezos, Elon Musk en Jack Ma. De meerderheid van de leiders praat wel over aanpassen en veranderen, maar schuift bijbehorende handelingen vooral voor zich uit. Alles om maar geen actie te hoeven ondernemen. 

lees artikel
scopist_posts/originals/versnellen-it09v.jpg

Versnellen met kleinschalige IT-oplossingen

De coronacrisis laat organisaties zien dat digitalisering hét middel is om de klantervaring te verbeteren, nu veel andere mogelijkheden wegvallen. Grote kansen schuilen vooral in kleinschalige oplossingen: die voegen direct waarde toe en verbeteren de klantervaring. Hieronder vijf adviezen waar bestuurders meteen mee aan de slag kunnen.

lees artikel
facebook