Welke IT trends zien CIO Pieter Schoehuijs, Arthur Govaert, en John Wittekamp?

Welke IT trends zien CIO Pieter Schoehuijs, Arthur Govaert, en John Wittekamp?

29-11-2010 | Interviewer: Marco Gianotten | Auteur: Marike van Zanten

Drie CIO's: Pieter Schoehuijs (Akzo Nobel), Arthur Govaert (Draka), en John Wittekamp (KPN), wijzen vier IT trends aan, waar volgens hen bedrijven niet meer omheen kunnen.


IT Trends - 1. Consumentisme:
Dit is volgens de geïnterviewde CIO's Pieter Schoehuijs (Akzo Nobel), Arthur Govaert (Draka), en John Wittekamp (KPN) dé belangrijkste  IT trend. Het Nieuwe Werken doet de scheidslijn tussen privé en zakelijk gebruik vervagen. Werknemers zijn ook consumenten die thuis veel meer kunnen dan op het werk.

Consumentisme gaat over experience. Waarom één smaak mobiele telefoon of notebook? Waarom geen toegang tot sites als Facebook en YouTube? Waarom is er nog geen CRM-app voor de mobiele telefoon? En waarom duurt het opleveren van nieuwe internettoepassingen maanden terwijl je het voor de voetbalvereniging binnen een dag kunt opzetten?

‘Je kunt als CIO niet de digitale boeman spelen', stelt Pieter Schoehuijs. ‘Je moet meebewegen met deze trend, omdat het productievere medewerkers oplevert. Waarom geen buy your own device? Dan krijgen medewerkers een budget om zelf hun notebook en telefoon te kopen.'

IT Trends - 2. Standaardisatie 2.0:
Er is een groot verschil tussen consumeration en customization. Het laatste is het (over) aanpassen van bedrijfssoftware. Dat levert steeds meer negatieve waarde op (onderhoud, testen bij veranderingen, integratie, vertragingen) en leidt zelden tot een beter resultaat aan de voorkant van de keten. De verregaande vrijheden van decentrale lijnorganisaties gaan ondernemingen als geheel nu parten spelen.

Bijvoorbeeld omdat datamodellen voor iedereen anders zijn, waardoor geavanceerde data-analyse over bedrijfseenheden moeilijk is. Door procesketens van kop tot staart te herdefiniëren (van forecast tot het factureren van orders, of van werving tot het vertrek van werknemers) en alleen te kiezen voor applicaties die echt nodig zijn, kunnen portfolio's van soms wel duizenden applicaties sterk worden gereduceerd.


IT Trends - 3. CyberseCurity:
CIO's zien dat hun bedrijven niet kunnen vasthouden aan het beeld van een eerlijke binnenwereld (eigen netwerk) en een boze buitenwereld (internet). Alles beweegt zich naar internet en dus de buitenwereld. Bedrijven zullen social media en cloud computing omarmen, waardoor risico's alleen maar zullen toenemen.

‘Je terugtrekken achter een digitale slotgracht heeft geen zin', volgens John Wittekamp. ‘De nadelen zijn groter dan de voordelen.' Er zijn competenties nodig op tal van vlakken: van het bewaken van intellectueel eigendom tot het vrijwaren van de eigen systemen van bots die na infectie kunnen zorgen dat een bedrijf ongewild betrokken is bij spam of fraude. De uitdaging: hoe meer nieuwe kansen je wilt benutten, hoe groter de veiligheidsbedreigingen.

IT Trends - 4. Intelligent global sourcing:
De groei voor Nederlandse multinationals zal de komende jaren vooral uit Azië en Zuid-Amerika komen. Het zwaartepunt van IT verschuift mee en brengt een enorme uitdaging met zich mee voor CIO's in het wereldwijd werven en via derden inzetten van talent en expertise. Het gaat niet langer uitsluitend om goedkoop programmeren en beheren. Goed opgeleide Chinese IT- managers zijn nu al net zo duur als Europese en worden snel weggekaapt door concurrenten. Hoe bouw je wereldwijd digitale brainpower op?

In de prullenbak: Cloud Computing
Het was vrijwel direct duidelijk welke trend de cio's moe waren: cloud computing. Marketeers maken overuren om zoveel mogelijk het woord ‘cloud' toe te voegen aan hun software, diensten en zelfs hardware. Dit verschijnsel heeft zelfs al een naam: cloud washing.
Als er zodanig wordt geoptimaliseerd dat IT sneller, beter en goedkoper kan: graag. Maar het lijkt wel of alles draait om cloud computing en de vormen waarin diensten worden aangeboden als Software as a Service. Het gaat teveel over technologie en te weinig over hoe de business en gebruikers er beter van worden. ‘Je krijgt mij niet meer naar een cloud seminar', stelt Arthur Govaert: ‘Ik kijk wel in de cloud op YouTube als ik iets wil zien of horen.'

Lees ook:
> Biografie Pieter Schoehuijs, CIO AkzoNobel
> Interviewer Marco Gianotten, oprichter en directeur van Giarte Media Group
> De groenfactor van ICT
> Weg met de sociale 'prikklok' controle
> Dossier IT

Pieter  Schoehuijs

Geïnterviewd: Pieter Schoehuijs

  • > Commissaris (voorzitter)   Geldmaat
  • > Bestuurslid   Stichting Geschillenoplossing Automatisering
Marco Gianotten

Interviewer: Marco Gianotten

  • > Oprichter en CEO Giarte

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hottenhuis05v.jpg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

lees artikel
magazines_artikelen/Ton_van_Veen05v.jpg

Voor Ton van Veen (Jumbo Groep) is robuustheid het grootste goed

Alle zeilen moesten worden bijgezet om de schappen gevuld te houden. De focus van Ton van Veen, cfo van Jumbo Groep Holding, is alweer gericht op de toekomst. ‘Als het moet, kunnen we morgen van koers veranderen.’ De andere kant van de medaille kent hij echter ook – Van Veen houdt toezicht op organisaties die nog out  of business zijn.

lees artikel
magazines_artikelen/Clements05v.jpg

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook