Hr laat digitale voordelen liggen

Hr laat digitale voordelen liggen

Auteur: Quinty Danko | 14-02-2008

De elektronische variant van human resource management (e-hrm) wordt in het Nederlandse bedrijfsleven nog maar mondjesmaat gebruikt. Aan de voordelen kan het niet liggen.


E-hrm ondersteunt de personeelsafdeling met internettechnologie, en vereenvoudigt doorsneetaken tijdens de instroom, doorstroom en uitstroom van personeel. Denk aan het beheren van personeelsgegevens, het melden van interne vacatures en personeelsregelingen.


Waarom weten hr-managers wel van het bestaan van e-hrm, maar maken ze er nog lang niet allemaal gebruik van?


Aan de voordelen zal het niet liggen: het overgrote deel van de hr-managers geeft aan dat dankzij e-hrm de administratieve lasten van de afdeling zijn verminderd, bijna de helft zegt dat de kosten zijn verlaagd en 44 procent denkt dat er dankzij e-hrm minder fouten worden gemaakt. Het digitaliseren van de loonstrook levert bijvoorbeeld een enorme kostenbesparing op. 


Aan het gebruik van e-hrm kleven volgens de hr-managers ook nadelen. De meeste bezwaren gaan over de afhankelijkheid van het systeem en de afname van persoonlijk contact. Van der Heiden, directeur HR Solutions bij IBS, ziet dat anders: "Door het gebruik van e-hrm gaat de kwaliteit van de gegevens die een hr-adviseur heeft met sprongen omhoog. En het kost hem minder tijd om die gegevens bij te houden. Hierdoor is er juist meer tijd voor de hr-adviseur om daadwerkelijk te informeren en vragen te stellen aan de medewerkers."


Waar ligt het dan aan dat de meeste bedrijven nog niet met een digitale hr-afdeling werken? "Bij te veel bedrijven werkt de hrm-afdeling niet actief mee aan de winstgevendheid van de onderneming, omdat zij te veel met administratieve taken bezig is", meent Van der Heiden. "Dat is zonde, want het gros van deze taken kan kostenefficiënt worden geautomatiseerd en dan heeft de hr-manager meer tijd om actief vorm te geven aan zijn strategische rol."

Misschien zijn hr-managers nog niet toe aan die strategische rol?

> Geïnteresseerd in strategische personeelsplanning? Bekijk ons volledige dossier.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook