Topmanagers leren door af te kijken

Topmanagers leren door af te kijken

Auteur: Quinty Danko | 26-06-2006

Bestuurders hebben geen tijd om op cursus te gaan, regelmatig met een coach te praten of om zich te laten inspireren tijdens een congres. Hoe leren ze dan? Of ben je uitgeleerd als je de top hebt bereikt? Nog niet helemaal, maar wat topmanagers nog leren, kijken ze af van collega?s.


Als het een beetje meezit hebben topmanagers nog wel een beoordelingsgesprek met een commissaris over de behaalde resultaten, maar aan een functionerings- of ontwikkelingsgesprek komen ze niet toe. Op dat niveau gaat men ervan uit dat managers hun ontwikkeling zelf regelen. Uit onderzoek van Mary Geurts (manager van Nuon College) dat zij morgen presenteert bij het behalen van haar Masters in Human Development in Organisations, blijkt dat topmanagers vooral leren door van elkaar af te kijken.


Op zich zijn managers op het hoogste niveau natuurlijk intelligent genoeg om niet een ander zijn succesformule rechtstreeks te kopiëren. Zij pikken bij verschillende collega?s de ideeën eruit die voor hun concern en marktsituatie nuttig zijn en bij hun persoonlijke capaciteiten passen. Volgens het onderzoek van Geurts kijkt men het liefst de kunst af van mensen die werken in dezelfde situatie, onder dezelfde spanning en met dezelfde verantwoordelijkheden. Collega?s die weten wat het is en waar ze het over hebben. Volgens mij zit daar precies het gevaar. Zeker met het old boys-netwerk dat in ons land nog steeds actief is. De meeste bestuurders en commissarissen van onze ondernemingen zijn man, grijs en Nederlander. Door het gebrek aan diversiteit of andersdenkenden kan het afkijken van elkaar niet snel iets vernieuwends opleveren. Dit is dodelijk voor innovatie, net als het nog altijd veel geprezen managementmodel van?benchmarking?, jezelf of je concern vergelijken met de besten op hetzelfde gebied. Dit is precies wat de excentrieke Zweedse econoom en managementgoeroe Kjell Nordström me laatst zei. Door al dat gebenchmark en kijken naar ?best practices? in de eigen sector, nemen bedrijven weinig risico, maar zijn ze ook totaal niet vernieuwend. Ons idee van?doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg?, zorgt ervoor dat we altijd achter de VS aan zullen blijven hobbelen. Willen we een stap vooruit maken, moeten we volgens Nordström allereerst zorgen voor diversiteit in besturen. En niet meer afkijken natuurlijk. Dan maar beter zelf iets bijzonders verzinnen, met het risico dat het mis gaat

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Column-Karssing10v.jpg

Geef elkaar vaker complimenten

Eindelijk. Na enkele honderden jaren wachten zijn de twee meesterwerken van de Schotse auteur Adam Smith vertaald. Dit voorjaar kreeg De welvaart van landen (1776) veel aandacht. Terecht. De vader van de moderne economie maakt in dit boek helder hoe de commerciële samenleving armoede bestrijdt en vrijheid vergroot. Als goede vriend van het kapitalisme – hoewel hij dat woord zelf niet gebruikt – telt hij de zegeningen en is hij tegelijkertijd zeer kritisch op de uitwassen. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Toezicht-dode-hoek10v.jpg

Voorkom toezicht met een dode hoek

Commissarissen hebben te weinig zicht op cultuur, gedrag en reputatie. Die ‘dode hoek’ heeft al tot heel wat ongelukken geleid. Tijd voor 21e-eeuws toezicht: vanuit de purpose van de organisatie en met oog voor samenleving, stakeholderbelangen en soft controls, aldus Marleen Janssen Groesbeek, Marlies de Ruyter de Wildt en Caroline Zegers.

lees artikel
scopist_posts/originals/Datagebruik10v.jpg

Laat dataverbruik niet uitgroeien tot doemscenario

Het digitale dataverkeer leidt tot een verdubbeling van het wereldwijde energieverbruik. Niet in elke boardroom zijn het snel groeiende dataverbruik en de gevolgen voor het energieverbruik top of mind. Dat zou het wel moeten zijn, stellen ING sectorbankier Dirk Visser en -econoom Ferdinand Nijboer. Bedrijven kunnen de milieu-impact binnen de perken houden door kritisch naar hun ICT-activiteiten te kijken.

lees artikel
facebook