Vrouwen zijn sneller dan mannen

Vrouwen zijn sneller dan mannen

Auteur: Esther van Rijswijk | 01-11-2007

Als het aan TopBrainstorm ligt, een overlegplatform bijeengeroepen door SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan, wordt het aandeel van vrouwen in de top van bedrijven wettelijk vastgelegd. Een opmerkelijk Amerikaans onderzoek laat zien dat zo'n quota voor sommige bedrijven geen enkel probleem zal zijn, maar voor anderen...


Voor mij hoeft het niet: een wettelijke quotum regeling. Het werkt stigmatiserend. Heb je als carrièrevrouw eindelijk de top bereikt, moet je de hele tijd aanhoren dat het alleen maar is ‘omdat er een vrouw bij moest'.
Maar dat Nederland een pleefiguur slaat als het gaat om het aantal vrouwen aan de top, dat mag duidelijk zijn. Nederland bungelt samen met Pakistan onderaan lijstjes die gaan over het aantal rokken in het bestuur.


En dat terwijl de business case voor meer vrouwen aan de top inmiddels wel gemaakt is. Goed presterende bedrijven, zo blijkt uit onderzoek van onder meer het Amerikaanse Catalyst, maar ook van bijvoorbeeld McKinsey, hebben meer vrouwen op hoge posities.


Een opmerkelijk onderzoekuit de Verenigde Staten laat zien dat vrouwen, als ze de kans krijgen, sneller carriere maken dan mannen. Want vrouwen mogen zeldzaam zijn in het hogere management, degene die hogerop komen, doen dat doorgaans op jongere leeftijd dan mannen, zo meldt Harvard Business Review.


De onderzoekers namen de data onder de loep van de 1000 grootste bedrijven in de Verenigde Staten. Hoewel de helft van die bedrijven geen enkele vrouw in het hogere management heeft zitten, en de rest amper - jawel, ook in gidsland Amerika zijn de cijfers beroerd - lijkt het erop dat de vrouwen die bij vrouwvriendelijke bedrijven werken, daar ook sneller gaan dan hun mannelijke collega's. Sterker nog: van de vrouwen die bij deze bedrijven werkt, is een groter deel in staat tot bestuursniveau door te dringen, dan van de mannen. En dat doen ze ook nog eens op een jongere leeftijd (46,7 jaar versus 51,1 jaar bij de mannen).


Blijkbaar lukt het vrouwen prima om zich te bewijzen in bedrijven die de business case voor vrouwen onderschrijven en de dames de ruimte geven. En daar zit ‘m ook meteen de crux. Vrouwen mogen in deze bedrijven dan sneller carrière maken dan mannen, de meeste bedrijven willen simpelweg niets van dames weten. Het overgrote deel van de bedrijven heeft geen of amper vrouwelijk talent in de pijplijn naar de top zitten, zo blijkt uit het onderzoek.


Een quotum regeling kan in zo'n geval helpen, zeker. Maar het is en blijft een bureaucratische maatregel die vrouwen die het op eigen houtje redden zal stigmatiseren. Ik blijf hopen op de kracht van de businesscase: meer vrouwen, betekent meer winst! Welk deel van de boodschap begrijpen bedrijven niet?

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Waterstof10v.jpg

Zo belangrijk wordt groene waterstof

De Nederlandse industrie moet aan de bak om de klimaatdoelen te halen. Groene waterstof kan een cruciale rol spelen, zowel bij industriële productieprocessen als in de rol van opslagmedium of transportmiddel van energie. Partnerships tussen bedrijven, energiebedrijven en andere ketenpartners bieden innovatiekansen.

lees artikel
scopist_posts/originals/verduurzamen-vastgoed09v.jpg

Bedrijven, neem een rol bij het verduurzamen van vastgoed

Vanaf 2023 moeten kantoorgebouwen minimaal energielabel C hebben, maar de vastgoedmarkt lijkt geen haast te hebben dit te realiseren. Vastgoedadviseur Colliers International Nederland onderzocht wat institutionele, particuliere en private-equitybeleggers tegenhoudt om panden structureel te verduurzamen en wat hen motiveert te versnellen. Druk vanuit het bedrijfsleven draagt bij aan die versnelling.

lees artikel
scopist_posts/originals/Onboarding-analyse09v.jpg

Nieuwkomer, stel vragen over de digitale strategie

Hoe gaan bedrijven om met hun digitale toekomst en hoe voeren ze hun strategie uit? Voor nieuwkomers is hun onboarding een uitgelezen kans om kritische vragen te stellen over digitale ontwikkelingen. Andries van Dijk en Hans van Grieken van Deloitte ontwikkelden een model dat negen trends detecteert en dat kan dienen als leidraad bij onboarding.

lees artikel
facebook