De eerste 100 dagen als cfo van LeasePlan

De eerste 100 dagen als cfo van LeasePlan

11-04-2018 | Interviewer: Frank Geelen

'Voor mij was dit bedrijf een verborgen pareltje', zegt Gijsbert de Zoeten over zijn eerste 100 dagen als cfo van LeasePlan.


Wie: Gijsbert de Zoeten
Wat: Sinds oktober 2017 cfo bij Autoleasebedrijf LeasePlan

Waarom deze overstap na 25 jaar Unilever?
‘Ook als je bij een groot bedrijf werkt en daar relatief succesvol bent, moet je de durf hebben een keer te springen. Bij Unilever heb ik altijd grote veranderingen geleid. Ook de autolease-industrie staat voor grote transities. Denk aan emissievrije motoren, zelfrijdende auto’s en de transitie van eigendom naar gebruik, zoals bij autodelen of Uber. Dat strategisch kader is superinteressant. LeasePlan is met ruim 9 miljard omzet en 1,7 miljoen auto’s in 32 landen bovendien groter dan veel mensen beseffen. Voor mij was het echt een verborgen pareltje.’

Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Ik heb me goed ingelezen in de industrie en veel gesprekken gevoerd. Daarnaast heb ik me verdiept in het consortium dat het bedrijf in 2016 heeft gekocht. Voor mij als financiële man was het belangrijk dat ze niet voor de snelle winst gaan, maar echt willen investeren in de toekomst.’



Welke uitdaging voor de onderneming ziet u als cfo?
‘Die transformatie van LeasePlan van een multi-local naar een geïntegreerd bedrijf is het belangrijkste. 70 procent van mijn tijd ben ik bezig met de planning en control daarvan. Daarnaast moest er een nieuwe financiële organisatie worden neergezet. Ik heb vrij snel een talent assessment van mijn team gemaakt, een netwerk van finance directors opgezet en ik ben een maandelijkse reviewcyclus met kpi’s en besparingen gestart. Sinds ik hier zit, ben ik al 26 keer de diverse landen ingegaan om dit te bespreken en regelen.’

Valt die bemoeienis in goede aarde?
‘Je moet een goede balans vinden tussen het streven naar een geïntegreerd bedrijf enerzijds en lokale verantwoordelijkheid anderzijds. Soms wordt te veel vanuit het centrum gestuurd. Dat heeft me geleerd dat je de procedures niet zo strak moet neerzetten dat je het lokale entrepreneurschip smoort.’

Wat is voor u de uitdaging als dit allemaal op orde is?
‘Voorlopig is er genoeg te doen om me scherp te houden. We zitten nog middenin het formuleren van antwoorden op een aantal strategische vraagstukken, zoals bijvoorbeeld de overgang naar 100 procent emissievrije mobiliteit. Daarnaast zijn we volop bezig met digitalisering, zowel van onze interne processen als van de customer journey.’

Welk advies heeft u voor andere ‘overstappers’?
‘Kijk niet alleen naar wat er moet gebeuren in het bedrijf waar je naartoe gaat, maar evalueer ook de industrie waarin dat bedrijf opereert. Uiteindelijk maakt juist dát een job interessant. Heel belangrijk vind ik verder een bescheiden opstelling. Voel je niet de grote man omdat je van een bekend en succesvol bedrijf komt. Mijn credo is: Respecteer het verleden, wees brutal ten aanzien van het heden en heel ambitieus naar de toekomst. Met name het eerste roepen mensen vaak wel, maar doen ze niet. Je moet echt voelen dat je op de schouders van anderen staat.’

Interview door Frank Geelen, partner bij Deloitte en voorzitter cfo programma. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 04 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Gijsbert de Zoeten

Geïnterviewd: Gijsbert de Zoeten

  • > CFO   Inchcape
  • > Lid Raad van Toezicht   TU Delft

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook