Koos van de Linde: 'Investeerders spelen actieve rol bij bedrijven in zwaar weer'

Koos van de Linde: 'Investeerders spelen actieve rol bij bedrijven in zwaar weer'

27-08-2020 | Interviewer: Marc van Voorst tot Voorst | Auteur: Ellis Bloembergen | Beeld: Rogier Veldman

Als ‘all weather investor’ wordt private equity-investeerder Triton niet nerveus van de coronacrisis. Dat zegt Koos van de Linde, die door de vooral in Europa actieve investerings-maatschappij werd aangetrokken om een kantoor in Nederland te openen en er de leiding heeft.

Welke impact had de crisis op de Nederlandse portfoliobedrijven?
‘De gevolgen waren vooral groot voor Sunweb, dat sinds begin 2019 eigendom is van Triton. De online touroperator moest vakantiegangers uit het buitenland terughalen. Enkele maanden later kon Sunweb weer opstarten: veel Nederlanders gingen alsnog op zomervakantie. Desondanks is de marktsituatie voor het bedrijf nog verre van normaal. Andere bedrijven in ons Nederlandse portfolio, zoals technisch dienstverlener Unica en landbouwdistributeur Royal Reesink, werden minder getroffen.’


Wat was uw rol als investment professional tijdens de crisis?
‘Onze eerste prioriteit lag bij het in veiligheid brengen van onze mensen, zowel bij Triton als bij de portfoliobedrijven. We faciliteerden het thuiswerken en formuleerden protocollen om veilig te kunnen werken op de productielocaties. Vervolgens brachten we in kaart hoe de bedrijven ervoor stonden en stelden de plannen bij voor de middellange termijn. Als investeerder was ik daarnaast alert op kansen: welke bedrijven buiten ons portfolio konden we door de crisis helpen?’

Private equity-investeerders kunnen beter door een crisis heen kijken dan beursgenoteerde bedrijven, aldus de NVP. Hoe begeleidde Triton de bedrijven tijdens deze crisis?
‘Als private equity-investeerder zijn we niet gefocust op resultaten van het volgend kwartaal of jaar. We creëren liever waarde op de langere termijn. Triton is vooral ook een ‘all weather investor’. We investeren door de economische cycli heen. Zo deden we ook in 2009/2010, tijdens de bankencrisis, diverse transacties. Triton is bereid in uitdagende situaties te stappen van fundamenteel gezonde bedrijven en kan dat ook: we beschikken – ook nu – over voldoende kapitaal en de juiste ervaring om met dat soort situaties om te gaan. Triton heeft een sterk operationeel apparaat en een groot netwerk van professionals die al eerder bedrijven door zwaar weer loodsten.'

Hoe ziet de postcorona-toekomst eruit?
‘Elke crisis biedt mogelijkheden om te groeien. We moedigen onze portfoliobedrijven aan om proactief te ondernemen. Waar liggen investeringskansen? Welke mogelijkheden zijn er om te digitaliseren? Zijn er mogelijkheden voor verdere versterking? In de markt heerst de verwachting dat het na de zomer back to normal is. Er zijn alweer enkele grote investeringen gedaan. Als er geen grote tweede coronagolf komt, ziet de markt er gezond uit.’

Critici zeggen dat de focus in crisistijd ligt op winstmaximalisatie en minder op investeren volgens de ESG-criteria. Herkent u dat beeld?
‘Totaal niet. Duurzaam ondernemen en winst maken gaan hand in hand. Ook tijdens een economische teruggang blijft de focus op waardebehoud en waardecreatie op de middellange termijn.’

Hoe gaat Triton om met negatieve aandacht?
‘Incidenten met private equity-aandeelhouders worden vaak breed uitgemeten in de pers. Dat beeld blijft bij veel mensen hangen, terwijl onze ervaringen en die van de bedrijven waarmee wij werken heel anders zijn. De afgelopen jaren behaalden private equity-investeerders goede rendementen. Bovendien staan private equity-partijen ook achter hun bedrijven als het economisch tegenzit. Triton communiceert actief over de activiteiten. Bedrijven die meer willen weten, nodig ik van harte uit voor een gesprek.’

Het internationaal opererende Triton opende een kantoor in Amsterdam. Wat was daarvoor de reden?
‘Het lag voor de hand na de investeringen in Sunweb, Unica en Royal Reesink. We kunnen zo beter relaties onderhouden met de managementteams. Daarnaast hebben we de ambitie om te blijven groeien in Europa.’

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Gezondheidstechnologiebedrijf Philips wil het leven van miljarden mensen verbeteren met betekenisvolle innovaties en door hen toegang te geven tot zorg. Hoe verhoudt die ambitie zich tot duurzaamheid en de strategie? Global head of sustainability Robert Metzke: ‘Duurzaamheid is een onlosmakelijk onderdeel van onze strategie om het leven van mensen beter te maken.’

lees artikel
René ten Bos: 'Complexiteit vereist per definitie diversiteit van denken'

René ten Bos: 'Complexiteit vereist per definitie diversiteit van denken'

In een serie gesprekken over maatschappelijke verwachtingen interviewt Charles Honée, partner bij advocatenkantoor Allen & Overy, René ten Bos, hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Die laat zijn licht schijnen over de verhouding tussen maatschappij en grootbedrijf, het shareholders- versus het stakeholdersmodel en de klimaatcrisis. ‘Die is allesoverheersend.’

lees artikel
Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Qua punctualiteit, veiligheid en klanttevredenheid is er in tien jaar tijd veel gebeurd bij het openbaarvervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam, aldus Claudia Zuiderwijk. Maar de algemeen directeur van GVB wil externe ontwikkelingen verbinden aan interne veranderingen en op dat vlak is er genoeg werk aan de winkel. ‘We moeten onze top-3 prioriteiten als GVB helder krijgen. Daarom gaan we per kwartaal de klokken gelijkzetten.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook