Koos van de Linde: 'Investeerders spelen actieve rol bij bedrijven in zwaar weer'

Koos van de Linde: 'Investeerders spelen actieve rol bij bedrijven in zwaar weer'

27-08-2020 | Interviewer: Marc van Voorst tot Voorst | Auteur: Ellis Bloembergen | Beeld: Rogier Veldman

Als ‘all weather investor’ wordt private equity-investeerder Triton niet nerveus van de coronacrisis. Dat zegt Koos van de Linde, die door de vooral in Europa actieve investerings-maatschappij werd aangetrokken om een kantoor in Nederland te openen en er de leiding heeft.


Welke impact had de crisis op de Nederlandse portfoliobedrijven?
‘De gevolgen waren vooral groot voor Sunweb, dat sinds begin 2019 eigendom is van Triton. De online touroperator moest vakantiegangers uit het buitenland terughalen. Enkele maanden later kon Sunweb weer opstarten: veel Nederlanders gingen alsnog op zomervakantie. Desondanks is de marktsituatie voor het bedrijf nog verre van normaal. Andere bedrijven in ons Nederlandse portfolio, zoals technisch dienstverlener Unica en landbouwdistributeur Royal Reesink, werden minder getroffen.’


Wat was uw rol als investment professional tijdens de crisis?
‘Onze eerste prioriteit lag bij het in veiligheid brengen van onze mensen, zowel bij Triton als bij de portfoliobedrijven. We faciliteerden het thuiswerken en formuleerden protocollen om veilig te kunnen werken op de productielocaties. Vervolgens brachten we in kaart hoe de bedrijven ervoor stonden en stelden de plannen bij voor de middellange termijn. Als investeerder was ik daarnaast alert op kansen: welke bedrijven buiten ons portfolio konden we door de crisis helpen?’

Private equity-investeerders kunnen beter door een crisis heen kijken dan beursgenoteerde bedrijven, aldus de NVP. Hoe begeleidde Triton de bedrijven tijdens deze crisis?
‘Als private equity-investeerder zijn we niet gefocust op resultaten van het volgend kwartaal of jaar. We creëren liever waarde op de langere termijn. Triton is vooral ook een ‘all weather investor’. We investeren door de economische cycli heen. Zo deden we ook in 2009/2010, tijdens de bankencrisis, diverse transacties. Triton is bereid in uitdagende situaties te stappen van fundamenteel gezonde bedrijven en kan dat ook: we beschikken – ook nu – over voldoende kapitaal en de juiste ervaring om met dat soort situaties om te gaan. Triton heeft een sterk operationeel apparaat en een groot netwerk van professionals die al eerder bedrijven door zwaar weer loodsten.'

Hoe ziet de postcorona-toekomst eruit?
‘Elke crisis biedt mogelijkheden om te groeien. We moedigen onze portfoliobedrijven aan om proactief te ondernemen. Waar liggen investeringskansen? Welke mogelijkheden zijn er om te digitaliseren? Zijn er mogelijkheden voor verdere versterking? In de markt heerst de verwachting dat het na de zomer back to normal is. Er zijn alweer enkele grote investeringen gedaan. Als er geen grote tweede coronagolf komt, ziet de markt er gezond uit.’

Critici zeggen dat de focus in crisistijd ligt op winstmaximalisatie en minder op investeren volgens de ESG-criteria. Herkent u dat beeld?
‘Totaal niet. Duurzaam ondernemen en winst maken gaan hand in hand. Ook tijdens een economische teruggang blijft de focus op waardebehoud en waardecreatie op de middellange termijn.’

Hoe gaat Triton om met negatieve aandacht?
‘Incidenten met private equity-aandeelhouders worden vaak breed uitgemeten in de pers. Dat beeld blijft bij veel mensen hangen, terwijl onze ervaringen en die van de bedrijven waarmee wij werken heel anders zijn. De afgelopen jaren behaalden private equity-investeerders goede rendementen. Bovendien staan private equity-partijen ook achter hun bedrijven als het economisch tegenzit. Triton communiceert actief over de activiteiten. Bedrijven die meer willen weten, nodig ik van harte uit voor een gesprek.’

Het internationaal opererende Triton opende een kantoor in Amsterdam. Wat was daarvoor de reden?
‘Het lag voor de hand na de investeringen in Sunweb, Unica en Royal Reesink. We kunnen zo beter relaties onderhouden met de managementteams. Daarnaast hebben we de ambitie om te blijven groeien in Europa.’

Marc van Voorst tot Voorst

Interviewer: Marc van Voorst tot Voorst

  • > Plaatsvervangend directeur NVP
  • > Manager public affairs & media relations NVP

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Swaak02v.jpg

Robert Swaak over de soms pijnlijke transformatie van ABN AMRO

Robert Swaak maakte dit voorjaar vanuit zijn werkkamer thuis zijn virtuele debuut op de aandeelhoudersvergadering als nieuwe topman van ABN AMRO. Ook de transformatie van de bank moet door de coronacrisis op afstand geleid worden, inclusief het grotendeels ontmantelen van de internationale zakentak. Een pijnlijke beslissing? ‘Het betreft de banen van 800 collega’s. Dat vond ik het moeilijkst.’

lees artikel
magazines_artikelen/Heine02v.jpg

Mark Heine (Fugro): 'De markt ziet de mogelijkheden van onze transitie'

Bodemonderzoeker Fugro maakt een sterke transitie door, ingegeven door marktontwikkelingen en de klimaatproblematiek. De nieuwe koers biedt volop kansen, maar afgelopen jaar kwam het voortbestaan van het concern in gevaar toen een geplande herfinanciering niet kon worden afgerond. Uiteindelijk kwam alles op z’n pootjes terecht. Ceo Mark Heine: ‘We hadden een goed strategisch verhaal.’

lees artikel
magazines_artikelen/Oosterveer02v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Stakeholders zitten meer dan ooit op één lijn'

Medewerkers, klanten, aandeelhouders en de samenleving in brede zin zijn meer dan ooit gelijkgestemd over de noodzaak van verantwoordelijk en duurzaam ondernemen. Voor Peter Oosterveer, ceo van advies- en ingenieursbedrijf Arcadis, is dit het moment om die zaken tot prioriteit te maken. ‘De discussies gaan niet over of we dit wel moeten doen, maar over of we wel ver genoeg gaan.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook