Een eigen stijl

Een eigen stijl

Auteur: Tom Doppen | Beeld: Mark van den Brink | 03-10-2018

Hoe hoort de zakenman zich te kleden en kun je onze lezers daarover in een column vertellen, vroeg de hoofdredactie van Management Scope me. Bij deze een eerste bijdrage. 



Goed startpunt is wellicht de vraag: why bother? Waarom prioriteit geven aan kleding en stijl, als ik wel 100 andere dingen in de agenda heb die om aandacht schreeuwen? Het antwoord is: omwille van jouw uitstraling. Kleding dient de uitstraling, en van uitstraling geeft Van Dale als definitie: ‘betoverende, meeslepende invloed’. Daar gaat deze column dan ook over. Bij uitstraling gaat het daarmee deels om verpakking: er goed uit zien. Maar er is meer. Focus op enkel de verpakking maakt misschien wel een dandy, maar zeker niet een zakenman. Een minstens zo belangrijk aspect van uitstraling is de vibe die je als persoon creëert. Die vibe creëer je door gedrag: een handdruk, de manier waarop je personen aankijkt. Net zo belangrijk is kleding. De belangrijkste reden je goed te kleden is wat mij betreft respect voor jezelf en voor de mensen die op je pad komen. Door aandacht aan je kleding te besteden, geef je het signaal af werk en omgeving serieus te nemen. Dat je je hebt voorbereid en dat je aan alle details hebt gedacht.


De kunst van kleding is om vast te houden aan een eigen stijl en toch te zijn afgestemd op de situatie en op de tegenpartij in het gesprek. Sterker: als je effectief wilt communiceren, dan is het beeld dat je van jezelf neerzet van belang. Kleding kan je authenticiteit, zelfvertrouwen en overtuigingskracht versterken.
Omdat uitstraling persoonlijk is, geldt hetzelfde voor stijl. Om het jezelf makkelijk te maken kun je stijl onderverdelen in vier mogelijkheden: formeel versus informeel en ingetogen versus uitgesproken. Als je uitgaat van deze stijlmatrix, krijg je grip op de mogelijkheden. Afhankelijk van de situatie, kun je een beetje schuiven op die stijlmatrix. Echter: een bewuste plek innemen op de matrix zorgt wel voor duidelijkheid. Jij voelt je op je gemak en dus zelfverzekerder. Kies voor een uitstraling, een stijl en de bijhorende kledingkeuzes. Over de concrete keuzes van die zoektocht volgende keer meer.

Tom Doppen is samen met compagnon Bastiaan Tan eigenaar van Gallery Tailors (Egelantiersgracht 97, Amsterdam).

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Tom Doppen

scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen05k.jpg

De boodschap van de man in het te ruime pak

Regelmatig kom ik hem tegen en elke keer verbaas ik mij weer: de man in het te ruime pak. Ik weet wel dat niet iedereen elke dag bezig met zijn uitstraling, maar wanneer je een pak aan hebt dat ouder dan tien jaar is en dat zo ruim zit dat er nóg iemand bij past, dan vraag ik me af of het die persoon dan echt helemaal niets kan schelen, of dat hij het stiekem bewust doet. Van dat laatste verdenk ik sommigen pas sinds kort.

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen04k.jpg

No sweat! Comfortabel de warme dagen door in een zomerpak

Zomers weer vraagt om lichte pakken. Wist u dat een linnen pak in de brandende zon comfortabeler is dan een zwembroek? Linnen houdt namelijk de hitte tegen, het lichaam blijft daardoor op een comfortabele temperatuur. Maar ja, hoor ik u al denken, in een linnen pak naar een bestuursvergadering is niet echt een optie. Vandaar een aantal tips voor uw zomerpak in de bestuurskamer.

lees artikel
Bekijk meer recente interview
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06k.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
Bekijk meer recente interview
facebook