Een eigen stijl

Auteur: Tom Doppen | Beeld: Mark van den Brink | 03-10-2018

Een eigen stijl

Hoe hoort de zakenman zich te kleden en kun je onze lezers daarover in een column vertellen, vroeg de hoofdredactie van Management Scope me. Bij deze een eerste bijdrage. 


Goed startpunt is wellicht de vraag: why bother? Waarom prioriteit geven aan kleding en stijl, als ik wel 100 andere dingen in de agenda heb die om aandacht schreeuwen? Het antwoord is: omwille van jouw uitstraling. Kleding dient de uitstraling, en van uitstraling geeft Van Dale als definitie: ‘betoverende, meeslepende invloed’. Daar gaat deze column dan ook over. Bij uitstraling gaat het daarmee deels om verpakking: er goed uit zien. Maar er is meer. Focus op enkel de verpakking maakt misschien wel een dandy, maar zeker niet een zakenman. Een minstens zo belangrijk aspect van uitstraling is de vibe die je als persoon creëert. Die vibe creëer je door gedrag: een handdruk, de manier waarop je personen aankijkt. Net zo belangrijk is kleding. De belangrijkste reden je goed te kleden is wat mij betreft respect voor jezelf en voor de mensen die op je pad komen. Door aandacht aan je kleding te besteden, geef je het signaal af werk en omgeving serieus te nemen. Dat je je hebt voorbereid en dat je aan alle details hebt gedacht.

De kunst van kleding is om vast te houden aan een eigen stijl en toch te zijn afgestemd op de situatie en op de tegenpartij in het gesprek. Sterker: als je effectief wilt communiceren, dan is het beeld dat je van jezelf neerzet van belang. Kleding kan je authenticiteit, zelfvertrouwen en overtuigingskracht versterken.
Omdat uitstraling persoonlijk is, geldt hetzelfde voor stijl. Om het jezelf makkelijk te maken kun je stijl onderverdelen in vier mogelijkheden: formeel versus informeel en ingetogen versus uitgesproken. Als je uitgaat van deze stijlmatrix, krijg je grip op de mogelijkheden. Afhankelijk van de situatie, kun je een beetje schuiven op die stijlmatrix. Echter: een bewuste plek innemen op de matrix zorgt wel voor duidelijkheid. Jij voelt je op je gemak en dus zelfverzekerder. Kies voor een uitstraling, een stijl en de bijhorende kledingkeuzes. Over de concrete keuzes van die zoektocht volgende keer meer.

Tom Doppen is samen met compagnon Bastiaan Tan eigenaar van Gallery Tailors (Egelantiersgracht 97, Amsterdam).

editorial_groen.jpg

Columns

In dit dossier

Tekst door:

Tom Doppen

  • - Mede-eigenaar Gallery Tailors
Scope top 100

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Tom Doppen

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Meer opinie

facebook