Een eigen stijl

Een eigen stijl

Auteur: Tom Doppen | Beeld: Mark van den Brink | 03-10-2018

Hoe hoort de zakenman zich te kleden en kun je onze lezers daarover in een column vertellen, vroeg de hoofdredactie van Management Scope me. Bij deze een eerste bijdrage. 



Goed startpunt is wellicht de vraag: why bother? Waarom prioriteit geven aan kleding en stijl, als ik wel 100 andere dingen in de agenda heb die om aandacht schreeuwen? Het antwoord is: omwille van jouw uitstraling. Kleding dient de uitstraling, en van uitstraling geeft Van Dale als definitie: ‘betoverende, meeslepende invloed’. Daar gaat deze column dan ook over. Bij uitstraling gaat het daarmee deels om verpakking: er goed uit zien. Maar er is meer. Focus op enkel de verpakking maakt misschien wel een dandy, maar zeker niet een zakenman. Een minstens zo belangrijk aspect van uitstraling is de vibe die je als persoon creëert. Die vibe creëer je door gedrag: een handdruk, de manier waarop je personen aankijkt. Net zo belangrijk is kleding. De belangrijkste reden je goed te kleden is wat mij betreft respect voor jezelf en voor de mensen die op je pad komen. Door aandacht aan je kleding te besteden, geef je het signaal af werk en omgeving serieus te nemen. Dat je je hebt voorbereid en dat je aan alle details hebt gedacht.


De kunst van kleding is om vast te houden aan een eigen stijl en toch te zijn afgestemd op de situatie en op de tegenpartij in het gesprek. Sterker: als je effectief wilt communiceren, dan is het beeld dat je van jezelf neerzet van belang. Kleding kan je authenticiteit, zelfvertrouwen en overtuigingskracht versterken.
Omdat uitstraling persoonlijk is, geldt hetzelfde voor stijl. Om het jezelf makkelijk te maken kun je stijl onderverdelen in vier mogelijkheden: formeel versus informeel en ingetogen versus uitgesproken. Als je uitgaat van deze stijlmatrix, krijg je grip op de mogelijkheden. Afhankelijk van de situatie, kun je een beetje schuiven op die stijlmatrix. Echter: een bewuste plek innemen op de matrix zorgt wel voor duidelijkheid. Jij voelt je op je gemak en dus zelfverzekerder. Kies voor een uitstraling, een stijl en de bijhorende kledingkeuzes. Over de concrete keuzes van die zoektocht volgende keer meer.

Tom Doppen is samen met compagnon Bastiaan Tan eigenaar van Gallery Tailors (Egelantiersgracht 97, Amsterdam).

Tom  Doppen

Tekst door: Tom Doppen

  • > Mede-eigenaar Gallery Tailors

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Tom Doppen

scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen05k.jpg

De boodschap van de man in het te ruime pak

Regelmatig kom ik hem tegen en elke keer verbaas ik mij weer: de man in het te ruime pak. Ik weet wel dat niet iedereen elke dag bezig met zijn uitstraling, maar wanneer je een pak aan hebt dat ouder dan tien jaar is en dat zo ruim zit dat er nóg iemand bij past, dan vraag ik me af of het die persoon dan echt helemaal niets kan schelen, of dat hij het stiekem bewust doet. Van dat laatste verdenk ik sommigen pas sinds kort.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Waterstof10v.jpg

Zo belangrijk wordt groene waterstof

De Nederlandse industrie moet aan de bak om de klimaatdoelen te halen. Groene waterstof kan een cruciale rol spelen, zowel bij industriële productieprocessen als in de rol van opslagmedium of transportmiddel van energie. Partnerships tussen bedrijven, energiebedrijven en andere ketenpartners bieden innovatiekansen.

lees artikel
scopist_posts/originals/verduurzamen-vastgoed09v.jpg

Bedrijven, neem een rol bij het verduurzamen van vastgoed

Vanaf 2023 moeten kantoorgebouwen minimaal energielabel C hebben, maar de vastgoedmarkt lijkt geen haast te hebben dit te realiseren. Vastgoedadviseur Colliers International Nederland onderzocht wat institutionele, particuliere en private-equitybeleggers tegenhoudt om panden structureel te verduurzamen en wat hen motiveert te versnellen. Druk vanuit het bedrijfsleven draagt bij aan die versnelling.

lees artikel
scopist_posts/originals/Onboarding-analyse09v.jpg

Nieuwkomer, stel vragen over de digitale strategie

Hoe gaan bedrijven om met hun digitale toekomst en hoe voeren ze hun strategie uit? Voor nieuwkomers is hun onboarding een uitgelezen kans om kritische vragen te stellen over digitale ontwikkelingen. Andries van Dijk en Hans van Grieken van Deloitte ontwikkelden een model dat negen trends detecteert en dat kan dienen als leidraad bij onboarding.

lees artikel
facebook