Lessen van Agnelli

Lessen van Agnelli

Auteur: Tom Doppen | Beeld: Mark van den Brink | 28-11-2018

'Like the wind because you can’t buy it.’ Deze mooie quote is van wijlen Gianni Agnelli, industrieel en wellicht het grootste mannelijke stijlicoon van de 20e eeuw. Hij had een uniek gevoel voor stijl. Hij droeg altijd maatpakken, omdat hij er zijn eigen gevoel goed in kwijt kon: bij een goed pak draait het om details.



Agnelli bedoelde: stijl is niet te koop. Natuurlijk, als je veel geld te besteden hebt, is het relatief eenvoudig er goed uit te zien. En dat is ook prima. Maar een eigen stijl is wat anders. Die ontwikkel je, door de jaren heen.
Wat zijn stijl was? Bij Agnelli ging het niet om uitbundige kleuren of drukke patronen, maar meer om details, die afwijken. Het resultaat was een formele stijl, maar dan losjes. Sprezzatura noemen de Italianen dat, de kunst van de gespeelde nonchalance. Zo droeg het stijlicoon zijn horloge over het manchet en de knopen op de mouw van zijn jasje los. Bij een ready to wear jasje uit de fabriek kunnen die knopen niet open. Het losknopen is daarmee een bewijs van maatwerk.
Ik wil niet suggereren dat bestuurders massaal Agnelli moeten na-apen. Het zou een gek gezicht zijn, al die losse mouwen in de boardroom. Maar wat meer stijlgevoel zou geen kwaad kunnen. Al was het maar, zoals ik op deze plek al eerder betoogde, uit respect voor de gesprekspartners. De stijl van Agnelli is er dan ook eentje om naar te kijken, van te leren, en in de eigen stijl al dan niet details van mee te pikken.


Een van de belangrijkste details zit ’m in het gebruik van kleur. Kleur in je kleding brengen doe je als man het makkelijkst via de das en het pochet. Nederlandse mannen zijn minder dassen gaan dragen, en daardoor juist meer op elkaar gaan lijken in hun blauwe en grijze pakken. Onbegrijpelijk: de das maakt het verschil. Bij Agnelli vloog zijn das overigens altijd alle kanten op, omdat hij de de achterkant van de das niet vastzette in het daarvoor bedoelde lusje. Ook droeg hij de achterkant langer dan de voorkant, wat een ongebruikelijk beeld gaf.
Het pochet is wat minder geaccepteerd in Nederland, maar wint nu juist aan terrein. Er zijn mooie merken die prachtige pochets maken, zowel opvallend als subtiel. Waar de dasspeld houvast lijkt te bieden aan mannen die een voorkeur hebben voor recht en strak, vormt het kleurrijke pochet de uitkomst voor mannen die kleur en élégance aan hun outfit willen toevoegen.
Het grijze flanelpak heeft Agnelli in zijn eentje op de kaart gezet. Ook met stof kun je op een subtiele manier het verschil maken. Zijn favoriet: een grijs/blauwe zogeheten uniflanel die vandaag de dag nog steeds door het prachtige bedrijf Vitale Barberis Canonico wordt geweven. Het mooie van flanel is dat het voorziet in een rustige basis, maar door de textuur een wat onduidelijke uitstraling heeft. Het is zowel sportief als klassiek, perfect voor sprezzatura.
In de stijl van Agnelli vallen nog wel meer tips te halen voor de Nederlandse boardroom-man. Zo droeg Agnelli onder zijn maatpakken soms instappers, mocassins of zelfs suède paratroopers. Het button down shirt was ook een favoriete stijlbreker. Hij droeg zo’n shirt onder zijn pak, waarvan de knoopjes van de boord open bleven. Volgens menig boekje is dat een behoorlijke stijlflater, maar voor Agnelli waren het subtiele details om het formele pak een eigen look te geven.
Avanti!

Tom Doppen is samen met compagnon Bastiaan Tan eigenaar van Gallery Tailors (Egelantiersgracht 97, Amsterdam). DEze column is gepubliceerd in Management Scope 10 2018.

Tom  Doppen

Tekst door: Tom Doppen

  • > Mede-eigenaar Gallery Tailors

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Tom Doppen

scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen05k.jpg

De boodschap van de man in het te ruime pak

Regelmatig kom ik hem tegen en elke keer verbaas ik mij weer: de man in het te ruime pak. Ik weet wel dat niet iedereen elke dag bezig met zijn uitstraling, maar wanneer je een pak aan hebt dat ouder dan tien jaar is en dat zo ruim zit dat er nóg iemand bij past, dan vraag ik me af of het die persoon dan echt helemaal niets kan schelen, of dat hij het stiekem bewust doet. Van dat laatste verdenk ik sommigen pas sinds kort.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Waterstof10v.jpg

Zo belangrijk wordt groene waterstof

De Nederlandse industrie moet aan de bak om de klimaatdoelen te halen. Groene waterstof kan een cruciale rol spelen, zowel bij industriële productieprocessen als in de rol van opslagmedium of transportmiddel van energie. Partnerships tussen bedrijven, energiebedrijven en andere ketenpartners bieden innovatiekansen.

lees artikel
scopist_posts/originals/verduurzamen-vastgoed09v.jpg

Bedrijven, neem een rol bij het verduurzamen van vastgoed

Vanaf 2023 moeten kantoorgebouwen minimaal energielabel C hebben, maar de vastgoedmarkt lijkt geen haast te hebben dit te realiseren. Vastgoedadviseur Colliers International Nederland onderzocht wat institutionele, particuliere en private-equitybeleggers tegenhoudt om panden structureel te verduurzamen en wat hen motiveert te versnellen. Druk vanuit het bedrijfsleven draagt bij aan die versnelling.

lees artikel
scopist_posts/originals/Onboarding-analyse09v.jpg

Nieuwkomer, stel vragen over de digitale strategie

Hoe gaan bedrijven om met hun digitale toekomst en hoe voeren ze hun strategie uit? Voor nieuwkomers is hun onboarding een uitgelezen kans om kritische vragen te stellen over digitale ontwikkelingen. Andries van Dijk en Hans van Grieken van Deloitte ontwikkelden een model dat negen trends detecteert en dat kan dienen als leidraad bij onboarding.

lees artikel
facebook