Saai, met een twist

Saai, met een twist

Auteur: Tom Doppen | Beeld: Mark van den Brink | 01-11-2018

Het perfecte basispak voor de topbestuurder is saai. Ingetogen, noemen we dat in kleermakersjargon.



Dat is minder gek dan het misschien klinkt. Alles wat je zegt, doet en draagt, is personal branding. Het zijn communicerende vaten. Als je op een van deze facetten meer de nadruk legt, dan leg je minder nadruk op de rest. Als bestuurder wil je meer nadruk leggen op wat je zegt en doet in plaats van wat je draagt. Niemand zit erop te wachten van jou te zien dat je op de hoogte bent van de laatste modetrends. 


Om te beginnen roept de pasvorm van het ingetogen pak geen discussie op. Een pak dat te ruim zit, straalt desinteresse uit. In een te strak pak neemt niemand je serieus. Een pak dat mooi aansluit, straalt daarentegen rust uit.
Let erop dat de schouder van het jasje aansluit op je eigen schouder en dat er niet te veel overtollige stof op de bovenarm zit. Daarnaast oogt het mooi als de mouwlengte minimaal een halve centimeter voor je manchet eindigt, waardoor je altijd een stukje manchet ziet.
De lengte van de broek is sinds enkele jaren een discussiepunt, maar niet voor de topbestuurder. De broekspijp valt aan de achterkant in een rechte lijn naar beneden en heeft een lichte knik aan de voorkant. Als je staat, is de sok niet zichtbaar. Als bestuurder wil je niet dat mensen hoeven na te denken: waarom is zijn broekspijp kort of lang? Ook dat is de weg van de minste ruis, die ik hierboven omschreef.

Saai is goed, dus. En toch is dat niet alles. Bij de basis van het ingetogen pak hoort een extra laag. Elke topbestuurder weet, als het goed is, wat hij (of zij) wil uitstralen – en gaat daar ook voor. Dat keert terug in de kledingkeuze. Wat betreft pakken ontstaat een leuk en subtiel spel, omdat er veel mogelijk is qua snit, kleur en accessoires.
Kleur en snit zijn aparte verhalen. Als we het hebben over de basis, dan is de stof het meest voor de hand liggende, onderscheidende element. Met een fijne stof kan een atelier of kleermaker sowieso zijn ambacht het beste tot uiting laten komen. Los daarvan geldt: hoe lager de micron – ofwel de diameter van de wol – van de stof, hoe dunner de wol en hoe luxer de uitstraling. Kies voor een micron 16 (16 duizendste van een millimeter) of micron 17. Bij deze kwaliteit is het alsof het doek van water is gemaakt, zo perfect beweegt de stof met je mee. Mooi maar ook saai, zoals het hoort.

Tom Doppen is samen met compagnon Bastiaan Tan eigenaar van Gallery Tailors (Egelantiersgracht 97, Amsterdam).

Tom  Doppen

Tekst door: Tom Doppen

  • > Mede-eigenaar Gallery Tailors

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Tom Doppen

scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen05k.jpg

De boodschap van de man in het te ruime pak

Regelmatig kom ik hem tegen en elke keer verbaas ik mij weer: de man in het te ruime pak. Ik weet wel dat niet iedereen elke dag bezig met zijn uitstraling, maar wanneer je een pak aan hebt dat ouder dan tien jaar is en dat zo ruim zit dat er nóg iemand bij past, dan vraag ik me af of het die persoon dan echt helemaal niets kan schelen, of dat hij het stiekem bewust doet. Van dat laatste verdenk ik sommigen pas sinds kort.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook