Koninklijke KPN N.V.
Hier vindt u informatie over Koninklijke KPN N.V. en zijn functionarissen.
- Beurscode: KPN (Aex)
- Hoofdkantoor KPN: Wilhelminakade 123, 3072 AP Rotterdam
- KPN is sinds 1994 aan de Amsterdamse beurs genoteerd
Over KPN
Koninklijke KPN NV verbindt mensen en organisaties in Nederland. Het bedrijf levert telecommunicatie en ICT-diensten voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. KPN biedt vaste en mobiele telefonie, internet en televisie aan particulieren, onder andere met de merken KPN, XS4ALL en Simyo. Voor de zakelijke markt is KPN een sterke partner in infrastructuur- en netwerkgerelateerde IT-oplossingen. Van glasvezel tot 5G en van datacenters tot cybersecurity: KPN zorgt dat consumenten én organisaties veilig, verbonden en toekomstbestendig blijven in een steeds digitaler wordende samenleving.
Binnen deze brede dienstverlening speelt KPN Grootzakelijk een sleutelrol in sectoren die essentieel zijn voor het functioneren van Nederland – zoals overheid, zorg, logistiek en financiële dienstverlening. Deze organisaties vertrouwen op KPN voor veilige netwerken, moderne werkplekken, cloudoplossingen en geïntegreerde cybersecurity.Als systemintegrator stroomlijnt KPN complexe IT-omgevingen en zorgt het ervoor dat nieuwe technologieën veilig samenwerken met bestaande systemen. Denk aan diensten als CloudNL, de Data Services Hub en een Zero Trust-beveiligingsmodel. Door naleving van strikte normen zoals ISO 27001, BIO en NIS2 is KPN niet alleen leverancier, maar een strategische partner die meegroeit met de ambities van grootzakelijke klanten.
De geschiedenis van KPN
Koninklijke KPN NV is in 1852 ontstaan vanuit openbare telegraafverbindingen die door de overheid werden aangelegd en geëxploiteerd. Deze rijkstelegraaf speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van handel en industrie. Vanwege kostenoverwegingen en praktische werkbaarheid werden in 1870 de post- en telegraafkantoren samengevoegd en ontstond P&T. In de periode die volgde, deden zich verschillende ontwikkelingen voor, waaronder de introductie van de telefoon. De staat zorgde ervoor dat P&T een overheidsinstantie bleef om toezicht te kunnen houden. Tijdens de Eerste Wereldoorlog leidden bezuinigingsmaatregelen en een roep om meer vrijheid tot een reactie van de regering: een naamsverandering naar Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT), zonder dat er feitelijk iets veranderde.
Uiteindelijk werd PTT in 1989 omgezet naar Koninklijke PTT Nederland NV, afgekort KPN. De beursintroductie van KPN volgde in 1994. In 1998 vond een splitsing plaats waarbij PTT Post fuseerde met TNT tot TNT Post Groep, terwijl PTT Telecom verder ging als Koninklijke KPN NV.
In 1998 werd internetprovider XS4ALL (in 1993 opgericht als proef door de Nederlandse hackersorganisatie Hck-Tic) onderdeel van KPN. De jaren daarna volgden meer overnames, Telfort in 2005 en ICT-bedrijf Getronics in 2007. Datzelfde jaar lanceerde KPN ook C2000, het systeem dat alle landelijke hulpdiensten in Nederland met elkaar verbindt. Sinds 2010 biedt KPN klanten de mogelijkheid om gegevens op te slaan in de cloud. In 2015 lanceerde KPN LoRa, ‘long range low power’, dat een jaar later landelijk-dekkend is voor Internet of Things-toepassingen. Een primeur, Nederland werd hiermee het eerste land ter wereld met een landelijk dekkend netwerk. In 2020 activeerde het bedrijf een vernieuwd mobiel netwerk met 5G-technologie.
Organisatiestructuur Koninklijke KPN NV
KPN is opgezet als een structuurvennootschap met een two-tier bestuursstructuur, bestaande uit een raad van bestuur en een raad van commissarissen. De raad van bestuur benoemt het topmanagement en houdt zich bezig met de financiële, organisatorische en strategische vraagstukken. De raad van commissarissen houdt toezicht op het beleid van de raad van bestuur, stelt de leden van de raad van bestuur aan en geeft goedkeuring aan besluiten van deze raad. Besluiten die veranderingen in de identiteit van het concern teweegbrengen, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering van aandeelhouders.
Interviews KPN
Chantal Vergouw (KPN): ‘Er is nog zoveel winst te behalen met digitale weerbaarheid’
KPN is de nieuwe kennispartner van Management Scope op het gebied van cybersecurity, digitale weerbaarheid en ketendigitalisering. Bestuurder Chantal Vergouw is verantwoordelijk voor de zakelijke markt. Ze is optimistisch maar ook realistisch over de digitale toekomst van het bedrijfsleven. ‘Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de middelgrote en grote Nederlandse organisaties nog slecht is voorbereid op serieuze cyberdreigingen. Door innovatie en samenwerking kunnen we vooruitgang blijven boeken.’
Meer Interviews KPN
-
20/05/2025
-
28/09/2022
-
28/09/2022
-
25/05/2022
-
Over KPN
Koninklijke KPN NV verbindt mensen en organisaties in Nederland. Het bedrijf levert telecommunicatie en ICT-diensten voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. KPN biedt vaste en mobiele telefonie, internet en televisie aan particulieren, onder andere met de merken KPN, XS4ALL en Simyo. Voor de zakelijke markt is KPN een sterke partner in infrastructuur- en netwerkgerelateerde IT-oplossingen. Van glasvezel tot 5G en van datacenters tot cybersecurity: KPN zorgt dat consumenten én organisaties veilig, verbonden en toekomstbestendig blijven in een steeds digitaler wordende samenleving.
Binnen deze brede dienstverlening speelt KPN Grootzakelijk een sleutelrol in sectoren die essentieel zijn voor het functioneren van Nederland – zoals overheid, zorg, logistiek en financiële dienstverlening. Deze organisaties vertrouwen op KPN voor veilige netwerken, moderne werkplekken, cloudoplossingen en geïntegreerde cybersecurity.Als systemintegrator stroomlijnt KPN complexe IT-omgevingen en zorgt het ervoor dat nieuwe technologieën veilig samenwerken met bestaande systemen. Denk aan diensten als CloudNL, de Data Services Hub en een Zero Trust-beveiligingsmodel. Door naleving van strikte normen zoals ISO 27001, BIO en NIS2 is KPN niet alleen leverancier, maar een strategische partner die meegroeit met de ambities van grootzakelijke klanten.
De geschiedenis van KPN
Koninklijke KPN NV is in 1852 ontstaan vanuit openbare telegraafverbindingen die door de overheid werden aangelegd en geëxploiteerd. Deze rijkstelegraaf speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van handel en industrie. Vanwege kostenoverwegingen en praktische werkbaarheid werden in 1870 de post- en telegraafkantoren samengevoegd en ontstond P&T. In de periode die volgde, deden zich verschillende ontwikkelingen voor, waaronder de introductie van de telefoon. De staat zorgde ervoor dat P&T een overheidsinstantie bleef om toezicht te kunnen houden. Tijdens de Eerste Wereldoorlog leidden bezuinigingsmaatregelen en een roep om meer vrijheid tot een reactie van de regering: een naamsverandering naar Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT), zonder dat er feitelijk iets veranderde.
Uiteindelijk werd PTT in 1989 omgezet naar Koninklijke PTT Nederland NV, afgekort KPN. De beursintroductie van KPN volgde in 1994. In 1998 vond een splitsing plaats waarbij PTT Post fuseerde met TNT tot TNT Post Groep, terwijl PTT Telecom verder ging als Koninklijke KPN NV.
In 1998 werd internetprovider XS4ALL (in 1993 opgericht als proef door de Nederlandse hackersorganisatie Hck-Tic) onderdeel van KPN. De jaren daarna volgden meer overnames, Telfort in 2005 en ICT-bedrijf Getronics in 2007. Datzelfde jaar lanceerde KPN ook C2000, het systeem dat alle landelijke hulpdiensten in Nederland met elkaar verbindt. Sinds 2010 biedt KPN klanten de mogelijkheid om gegevens op te slaan in de cloud. In 2015 lanceerde KPN LoRa, ‘long range low power’, dat een jaar later landelijk-dekkend is voor Internet of Things-toepassingen. Een primeur, Nederland werd hiermee het eerste land ter wereld met een landelijk dekkend netwerk. In 2020 activeerde het bedrijf een vernieuwd mobiel netwerk met 5G-technologie.
Organisatiestructuur Koninklijke KPN NV
KPN is opgezet als een structuurvennootschap met een two-tier bestuursstructuur, bestaande uit een raad van bestuur en een raad van commissarissen. De raad van bestuur benoemt het topmanagement en houdt zich bezig met de financiële, organisatorische en strategische vraagstukken. De raad van commissarissen houdt toezicht op het beleid van de raad van bestuur, stelt de leden van de raad van bestuur aan en geeft goedkeuring aan besluiten van deze raad. Besluiten die veranderingen in de identiteit van het concern teweegbrengen, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering van aandeelhouders.
Bestuurders KPN in het nieuws
-
20/02/2025
-
19/11/2024
-
02/09/2024
-
11/07/2024
-
23/02/2024
-
03/04/2023
-
27/03/2023
-
13/02/2023
-
17/01/2023
-
07/12/2022
-
02/12/2022
-
02/11/2022
-
25/04/2022
-
07/12/2021
-
02/09/2021
-
12/01/2021
