Koninklijke KPN N.V.

Hier vindt u informatie over Koninklijke KPN N.V. en zijn functionarissen.

  • Beurscode: KPN (Aex)
  • Hoofdkantoor KPN: Wilhelminakade 123, 3072 AP Rotterdam
  • KPN is sinds 1994 aan de Amsterdamse beurs genoteerd

Over KPN

Koninklijke KPN NV is een leverancier van telecommunicatie en ICT-diensten voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. KPN biedt vaste en mobiele telefonie, internet en televisie aan particulieren, onder andere met de merken KPN, XS4ALL en Simyo. Voor de zakelijke markt is KPN een sterke partner in infrastructuur- en netwerkgerelateerde IT-oplossingen. Van glasvezel tot 5G en van datacenters tot cybersecurity: KPN zorgt dat consumenten én bedrijven veilig, verbonden en toekomstbestendig blijven in een steeds digitaler wordende samenleving.

Binnen deze brede dienstverlening speelt KPN Grootzakelijk een sleutelrol in sectoren die essentieel zijn voor het functioneren van Nederland – zoals overheid, zorg, logistiek en financiële dienstverlening. Deze organisaties vertrouwen op KPN voor veilige netwerken, moderne werkplekken, cloudoplossingen en geïntegreerde cybersecurity.

Als systemintegrator stroomlijnt KPN complexe IT-omgevingen en zorgt het dat nieuwe technologieën veilig samenwerken met bestaande systemen. Denk aan diensten als CloudNL, de Data Services Hub en een Zero Trust-beveiligingsmodel. Met naleving van strikte normen zoals ISO 27001, BIO en NIS2 is KPN niet alleen leverancier, maar een strategische partner die meegroeit met de ambities van grootzakelijke klanten.

De geschiedenis van KPN
Koninklijke KPN NV is in 1852 ontstaan vanuit openbare telegraafverbindingen die door de overheid werden aangelegd en geëxploiteerd. De rijkstelegraaf was belangrijk voor de ontwikkeling van de handel en de industrie. In 1870 kwam P&T. Post- en telegraafkantoren werden samengevoegd, omdat het te duur en onwerkbaar werd. De ontwikkelingen volgden elkaar op, waaronder de introductie van de telefoon. De staat zorgde ervoor dat P&T een overheidsinstantie werd omdat op die manier toezicht gehouden kon worden. De Eerste Wereldoorlog zorgde voor bezuinigingsmaatregelen en roep om meer vrijheid. De regering reageerde hierop met een naamswijziging: Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT), maar feitelijk veranderde er niets.

Uiteindelijk werd PTT omgezet naar Koninklijke PTT Nederland NV, afgekort KPN, in 1989. In 1994 werd KPN vervolgens op de beurs geïntroduceerd. In 1998 volgde een splitsing. PTT Post fuseerde met TNT tot TNT Post Groep en PTT Telecom werd Koninklijke KPN NV.

In 1998 wordt internetprovider XS4ALL (in 1993 opgericht als proef door de Nederlandse hackersorganisatie Hck-Tic) onderdeel van KPN. De jaren daarna volgen meer overnames, Telfort in 2005 en ICT-bedrijf Getronics in 2007. In 2007 lanceert het ook C2000, het systeem dat alle landelijke hulpdiensten in Nederland met elkaar verbindt. Sinds 2010 biedt KPN klanten de mogelijkheid om gegevens op te slaan in de cloud. In 2015 lanceert KPN LoRa, ‘long range low power’, dat een jaar later landelijk-dekkend is voor Internet of Things-toepassingen. Een primeur, Nederland is het eerste land ter wereld met een landelijk-dekkend netwerk. In 2020 activeert het bedrijf een vernieuwd, 5G, mobiel netwerk.

Organisatiestructuur Koninklijke KPN NV

KPN is een structuurvennootschap en heeft een two-tier bestuursstructuur met een raad van bestuur en een raad van commissarissen. De raad van bestuur benoemt het topmanagement en houdt zich bezig met de financiële, organisatorische en strategische vraagstukken. De raad van commissarissen houdt toezicht op het beleid van de raad van bestuur. De raad van commissarissen stelt de leden van de raad van bestuur aan en geeft goedkeuring aan besluiten van de raad van bestuur. Besluiten die veranderingen in de identiteit van het concern teweegbrengen, worden voorgelegd aan de algemene vergadering van aandeelhouders.

Interviews KPN

Vier best practices voor veilige organisaties

Vier best practices voor veilige organisaties

In de serie De Raad buigen topexperts zich over een actueel boardroomthema. Dit keer: het creëren van een respectvolle en veilige organisatie als baken in onzekere tijden en een turbulente wereld. Vier best practices van cultuur- en gedragsspecialist Smaranda Boros van Vlerick Business School en de chro’s van Fugro, KPN en Randstad Nederland. ‘De druk die de huidige situatie creëert, moet je adresseren.’

Meer Interviews KPN

Over KPN

Koninklijke KPN NV is een leverancier van telecommunicatie en ICT-diensten voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. KPN biedt vaste en mobiele telefonie, internet en televisie aan particulieren, onder andere met de merken KPN, XS4ALL en Simyo. Voor de zakelijke markt is KPN een sterke partner in infrastructuur- en netwerkgerelateerde IT-oplossingen. Van glasvezel tot 5G en van datacenters tot cybersecurity: KPN zorgt dat consumenten én bedrijven veilig, verbonden en toekomstbestendig blijven in een steeds digitaler wordende samenleving.

Binnen deze brede dienstverlening speelt KPN Grootzakelijk een sleutelrol in sectoren die essentieel zijn voor het functioneren van Nederland – zoals overheid, zorg, logistiek en financiële dienstverlening. Deze organisaties vertrouwen op KPN voor veilige netwerken, moderne werkplekken, cloudoplossingen en geïntegreerde cybersecurity.

Als systemintegrator stroomlijnt KPN complexe IT-omgevingen en zorgt het dat nieuwe technologieën veilig samenwerken met bestaande systemen. Denk aan diensten als CloudNL, de Data Services Hub en een Zero Trust-beveiligingsmodel. Met naleving van strikte normen zoals ISO 27001, BIO en NIS2 is KPN niet alleen leverancier, maar een strategische partner die meegroeit met de ambities van grootzakelijke klanten.

De geschiedenis van KPN
Koninklijke KPN NV is in 1852 ontstaan vanuit openbare telegraafverbindingen die door de overheid werden aangelegd en geëxploiteerd. De rijkstelegraaf was belangrijk voor de ontwikkeling van de handel en de industrie. In 1870 kwam P&T. Post- en telegraafkantoren werden samengevoegd, omdat het te duur en onwerkbaar werd. De ontwikkelingen volgden elkaar op, waaronder de introductie van de telefoon. De staat zorgde ervoor dat P&T een overheidsinstantie werd omdat op die manier toezicht gehouden kon worden. De Eerste Wereldoorlog zorgde voor bezuinigingsmaatregelen en roep om meer vrijheid. De regering reageerde hierop met een naamswijziging: Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT), maar feitelijk veranderde er niets.

Uiteindelijk werd PTT omgezet naar Koninklijke PTT Nederland NV, afgekort KPN, in 1989. In 1994 werd KPN vervolgens op de beurs geïntroduceerd. In 1998 volgde een splitsing. PTT Post fuseerde met TNT tot TNT Post Groep en PTT Telecom werd Koninklijke KPN NV.

In 1998 wordt internetprovider XS4ALL (in 1993 opgericht als proef door de Nederlandse hackersorganisatie Hck-Tic) onderdeel van KPN. De jaren daarna volgen meer overnames, Telfort in 2005 en ICT-bedrijf Getronics in 2007. In 2007 lanceert het ook C2000, het systeem dat alle landelijke hulpdiensten in Nederland met elkaar verbindt. Sinds 2010 biedt KPN klanten de mogelijkheid om gegevens op te slaan in de cloud. In 2015 lanceert KPN LoRa, ‘long range low power’, dat een jaar later landelijk-dekkend is voor Internet of Things-toepassingen. Een primeur, Nederland is het eerste land ter wereld met een landelijk-dekkend netwerk. In 2020 activeert het bedrijf een vernieuwd, 5G, mobiel netwerk.

Organisatiestructuur Koninklijke KPN NV

KPN is een structuurvennootschap en heeft een two-tier bestuursstructuur met een raad van bestuur en een raad van commissarissen. De raad van bestuur benoemt het topmanagement en houdt zich bezig met de financiële, organisatorische en strategische vraagstukken. De raad van commissarissen houdt toezicht op het beleid van de raad van bestuur. De raad van commissarissen stelt de leden van de raad van bestuur aan en geeft goedkeuring aan besluiten van de raad van bestuur. Besluiten die veranderingen in de identiteit van het concern teweegbrengen, worden voorgelegd aan de algemene vergadering van aandeelhouders.

Bestuurders KPN in het nieuws

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring