De eerste 100 dagen als cio b2c van KPN

De eerste 100 dagen als cio b2c van KPN
‘Revolutie in plaats van evolutie’, zegt Artie Debidien over haar eerste honderd dagen als cio/evp consumer, enterprise & wholesale technology solutions bij KPN.

Wie: Artie Debidien
Wat: Sinds 1 mei 2022 cio/evp consumer, enterprise & wholesale technology solutions bij KPN
Geïnterviewd door: Melissa Raczak, partner bij Deloitte

U heeft 25 jaar in de IT en technologie binnen de financiële dienstensector gewerkt, als laatste bij Nationale Nederlanden. Waarom nu KPN?
‘Binnen de financiële sector heb ik aangetoond dat ik naast cio vooral een change agent ben. Daardoor heb ik carrière gemaakt en kansen gekregen. Nu wil ik laten zien dat ik ook in andere sectoren beweging kan krijgen. Ik koos voor KPN omdat dit bedrijf zo serieus met de impact op de maatschappij bezig is door inzet van technologie, daar moet ik bij zijn! Mijn doel was al om voor mijn vijftigste een overstap te maken. Dat is gelukt, want in oktober word ik vijftig. De overstap bevalt goed, en het bleek in de praktijk ook niet een erg grote stap. Zowel de financiële sector als de telco’s zitten in de ontwikkeling van ‘OldCo’ naar ‘TechCo’. Dus ik kom een vergelijkbare context en bijbehorende uitdagingen tegen.’ 

Hoe verliep uw onboarding?
‘Die heb ik in eigen hand genomen. Ik heb mijn agenda voor iedereen opengesteld, zodat duidelijk was wanneer ik op welke locatie aanwezig zou zijn. Dan konden mensen me in het restaurant of in een vergaderruimte opzoeken tijdens ontbijt, lunch, een brown-bag-meeting en soms een workshop. Je hoefde je niet aan te kondigen of een tijdslot te reserveren, maar kon gewoon komen opdagen en je zegje doen. Zo at ik tenminste regelmatig, want dat wil ik overdag nog wel eens vergeten, én kon ik tegelijk de cultuur van mijn nieuwe werkomgeving opsnuiven, begrijpen hoe beslissingen worden genomen en zicht krijgen op wat allerlei medewerkers en vooral onze talenten echt verlangen.’

En wat verlangt men?
‘KPN wordt aan alle kanten uitgedaagd. Door andere en nieuwe aanbieders in de telecommarkt met soms innovatieve businessmodellen maar ook door onze klanten. In plaats van de competitie aangaan met andere telco’s, willen mensen weer voorloper worden in innovatieve diensten, inkomstenstromen en groeimodellen. Ook in nieuwe markten. Dat vind ik inspirerend.’

Hoe wilt u hier de komende maanden mee aan de slag?
‘Ik wil iedereen uitnodigen zelf na te denken en alle vaardigheden aanboren om van binnenuit nieuwe proposities te ontwikkelen. Onze manier van werken blijkt daarbij soms een hindernis. We zijn in het verleden overgestapt naar agile, dit blijkt niet altijd of voor iedereen goed te werken. Laten we het degraderen tot één mogelijke werkmethode en het niet promoten tot dé organisatie, het is daaraan ondersteunend. Ik merk dat het tijd is voor revolutie in plaats van evolutie. Mijn plan voor 2023 heb ik niet voor niets ‘lead or lose’ genoemd. Ik zie grote kansen om de stap te maken van telco naar techco, dus van een telecommunicatie-exploitant naar een modern digitaal en datagestuurd technologiebedrijf.’

In IT en technologie zijn vrouwen op c-level of bestuursniveau nog steeds dun gezaaid. Welk advies heeft u als rolmodel voor andere vrouwen?
‘Als ik het kan, kan jij het ook. Ik ben als vrouw, moeder en met een etnische achtergrond begonnen als backend developer/engineer. Het is niet altijd gemakkelijk de vreemde eend in de bijt te zijn, maar ik heb nooit geklaagd en ben nooit in een slachtofferrol gaan zitten. Laat je leven en loopbaan niet leiden door wat anderen voor je hebben bepaald. Haal eruit wat jij eruit wilt halen. Voor mij is een deel daarvan anderen inspireren zakelijk en maatschappelijk impact te maken. En ja, dat gaat samen!’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 08 2022, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen & Gaan.'

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 28-09-2022

facebook