Unilever N.V.

Hier vindt u informatie over Unilever N.V. en zijn functionarissen.

  • Beurscode: UNIA (Aex)
  • Hoofdkantoor: Nassaukade 5 3071 JL Rotterdam
  • Unilever verkoopt circa 400 merken in ruim 190 landen wereldwijd
  • Unilever heeft 154.848 medewerkers [2018]
  • Ontstaan in 1930 door een fusie met een Nederlands en een Brits bedrijf

Over Unilever

Unilever is een van de grootste producenten van levensmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging en hygiëne. In de schappen van winkels liggen meer dan vierhonderd merken die aan Unilever gekoppeld zijn. De drie branches waarin Unilever zich profileert zijn:

  • Food Brands: er op gericht om de dagelijkse maaltijd gezond en speciaal te maken, ongeacht voor welke wereldkeuken.
  • Home Care Brands: gericht op gemak en hygiëne.
  • Personal Care Brands: gericht op het gevoel er goed uit te zien en goed te voelen voor iedereen.
 

De kernwaarden die Unilever voor alle merken hanteert zijn: schoon, actief, energiek en gezond. Voor iedereen.


De oorsprong van Unilever begint in 1890. In dit jaar werd Sunlight Zeep geïntroduceerd in Engeland. Het belang van Sunlight Zeep was groot: hygiëne werd bij iedereen onder de aandacht gebracht, de taken van de huisvrouw werden verlicht en mensen ervoeren meer plezier en aantrekkingskracht na het gebruik van de zeep.


Meerdere bedrijven bundelden de krachten en produceerden die eerste periode voornamelijk zeep en margarine. Na de Eerste Wereldoorlog konden veel bedrijven met moeite blijven bestaan, wat extra gold voor bedrijven in dezelfde branches. Deze bedrijven besloten niet te sluiten, maar te fuseren waardoor Unilever ontstond.


Momenteel heeft Unilever nog 400 leidende merken overgehouden waaronder Ben & Jerry's, Axe, Andrelon, Calvé, Croma en Dove. Ook heeft Unilever in het verleden enkele bekende merken verkocht waaronder Iglo diepvries (2006) en Bifi (2014).


In Nederland zijn nog drie productie bedrijven van Unilever actief:

  • Unox (Oss)
  • Ben & Jerry's (Hellendoorn)
  • Blue Band + Calvé (Rotterdam)

 

Interviews Unilever

Robbert de Vreede (Unilever): 'Als cmo trek je veel naar je toe'

Robbert de Vreede (Unilever): 'Als cmo trek je veel naar je toe'

Door schaalgrootte kan Unilever echte verandering in gang zetten. Unilever-cmo Robbert de Vreede haalt energie uit die impact, maar ook uit snel schakelen. ‘Afgelopen winter draaiden we een succesvolle pilot: mensen konden stamppot met Unox-worst laten bezorgen. Op dergelijke initiatieven die we in sneltreinvaart met andere partijen ontwikkelen, ben ik trots.’

facebook