De eerste 100 dagen als cfo van Heijmans

De eerste 100 dagen als cfo van Heijmans

06-09-2018 | Interviewer: Frank Geelen

'Bouwen aan de contouren van morgen', zegt Hans Janssen over zijn eerste honderd dagen als cfo van bouwbedrijf Heijmans. 


Wie: Hans Janssen
Wat: Sinds december 2017 cfo bij bouwbedrijf Heijmans

Waarom heeft u gekozen voor Heijmans?
‘Na 9,5 jaar bij het medische concern Mediq was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Ik ben me gaan oriënteren op de markt en toen kwam Heijmans voorbij als serieuze optie. Dat leek me interessant, al was het geen voor de hand liggende keuze. Ik heb geen bouwachtergrond en Heijmans was een bedrijf dat volop in het nieuws was, want ze hadden het heel moeilijk. Ik heb me er dan ook goed in verdiept. Een essentiële vraag voordat ik overstapte was natuurlijk: is dit bedrijf levensvatbaar? Ik heb er veel over gelezen, heb veel mensen gesproken en werd uiteindelijk steeds enthousiaster. Het is ook een mooie opdracht, om mede vorm te geven aan het herstel van de onderneming. De doorslag gaf mijn gesprek met de ceo van Heijmans, Ton Hillen. Er was meteen een klik. Dat is belangrijk, want de ceo is degene met wie je het meest samenwerkt. Hem zie je vaker dan je partner.’



Hoe ging uw onboarding?
‘Ook hier heeft Ton een belangrijke rol gespeeld. Hij heeft er persoonlijk voor gezorgd dat ik de juiste mensen leerde kennen en hij heeft me vrijgehouden in de eerste maand. Wat ook prettig was: ik had afgesproken dat mijn voorganger een maand langer zou blijven en dat ik een maand eerder zou beginnen. Dat gaf me de tijd en ruimte onze projecten te bezoeken en met medewerkers, commissarissen, aandeelhouders en stakeholders te praten. Ik ben ook op bezoek gegaan bij een aantal accountantskantoren om me bij te laten praten over de bouwsector – een nieuwe branche voor mij. Daar heb ik veel aan gehad.’

Waar houdt u zich met name mee bezig bij Heijmans?
‘Bij Heijmans sta je dicht op de business, dat spreekt me aan. Daarnaast heb ik veel energie gestoken in de langetermijnherfinanciering van het bedrijf. Dat traject is inmiddels afgerond, waardoor we ook echt weer vooruit kunnen kijken. Ik houd me veel bezig met risicomanagement. De richtlijnen daarvoor waren net voordat ik kwam opgezet, ik ben dat nu aan het verankeren en uitbreiden. Risicomanagement is essentieel in deze sector, daarmee voorkomen we dat we in de toekomst weer in de problemen raken.’

Uw wittebroodsweken zijn nu voorbij. Wat zijn uw doelstellingen voor de rest uw eerste jaar?
‘Wij zijn langzaam de focus aan het verleggen van ‘op korte termijn overleven’ naar een herijking van de langetermijnstrategie. Dat is razend interessant. Er spelen meerdere grote maatschappelijke vraagstukken waaraan wij als ontwikkelaar en bouwer een wezenlijke bijdrage kunnen leveren: de energietransitie, verduurzaming, hoe we omgaan met ruimte in Nederland en hoe we ervoor kunnen zorgen dat er een miljoen extra woningen worden gebouwd. We zijn daar nu antwoorden op aan het formuleren. Dat is mooi om te doen hoor: bouwen aan de contouren van morgen.’

Interview door Frank Geelen, partner bij Deloitte en voorzitter cfo Programma. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 07 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Hans  Janssen

Geïnterviewd: Hans Janssen

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook