De eerste 100 dagen als cfo van Heijmans

De eerste 100 dagen als cfo van Heijmans

06-09-2018 | Interviewer: Frank Geelen

'Bouwen aan de contouren van morgen', zegt Hans Janssen over zijn eerste honderd dagen als cfo van bouwbedrijf Heijmans. 


Wie: Hans Janssen
Wat: Sinds december 2017 cfo bij bouwbedrijf Heijmans

Waarom heeft u gekozen voor Heijmans?
‘Na 9,5 jaar bij het medische concern Mediq was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Ik ben me gaan oriënteren op de markt en toen kwam Heijmans voorbij als serieuze optie. Dat leek me interessant, al was het geen voor de hand liggende keuze. Ik heb geen bouwachtergrond en Heijmans was een bedrijf dat volop in het nieuws was, want ze hadden het heel moeilijk. Ik heb me er dan ook goed in verdiept. Een essentiële vraag voordat ik overstapte was natuurlijk: is dit bedrijf levensvatbaar? Ik heb er veel over gelezen, heb veel mensen gesproken en werd uiteindelijk steeds enthousiaster. Het is ook een mooie opdracht, om mede vorm te geven aan het herstel van de onderneming. De doorslag gaf mijn gesprek met de ceo van Heijmans, Ton Hillen. Er was meteen een klik. Dat is belangrijk, want de ceo is degene met wie je het meest samenwerkt. Hem zie je vaker dan je partner.’



Hoe ging uw onboarding?
‘Ook hier heeft Ton een belangrijke rol gespeeld. Hij heeft er persoonlijk voor gezorgd dat ik de juiste mensen leerde kennen en hij heeft me vrijgehouden in de eerste maand. Wat ook prettig was: ik had afgesproken dat mijn voorganger een maand langer zou blijven en dat ik een maand eerder zou beginnen. Dat gaf me de tijd en ruimte onze projecten te bezoeken en met medewerkers, commissarissen, aandeelhouders en stakeholders te praten. Ik ben ook op bezoek gegaan bij een aantal accountantskantoren om me bij te laten praten over de bouwsector – een nieuwe branche voor mij. Daar heb ik veel aan gehad.’

Waar houdt u zich met name mee bezig bij Heijmans?
‘Bij Heijmans sta je dicht op de business, dat spreekt me aan. Daarnaast heb ik veel energie gestoken in de langetermijnherfinanciering van het bedrijf. Dat traject is inmiddels afgerond, waardoor we ook echt weer vooruit kunnen kijken. Ik houd me veel bezig met risicomanagement. De richtlijnen daarvoor waren net voordat ik kwam opgezet, ik ben dat nu aan het verankeren en uitbreiden. Risicomanagement is essentieel in deze sector, daarmee voorkomen we dat we in de toekomst weer in de problemen raken.’

Uw wittebroodsweken zijn nu voorbij. Wat zijn uw doelstellingen voor de rest uw eerste jaar?
‘Wij zijn langzaam de focus aan het verleggen van ‘op korte termijn overleven’ naar een herijking van de langetermijnstrategie. Dat is razend interessant. Er spelen meerdere grote maatschappelijke vraagstukken waaraan wij als ontwikkelaar en bouwer een wezenlijke bijdrage kunnen leveren: de energietransitie, verduurzaming, hoe we omgaan met ruimte in Nederland en hoe we ervoor kunnen zorgen dat er een miljoen extra woningen worden gebouwd. We zijn daar nu antwoorden op aan het formuleren. Dat is mooi om te doen hoor: bouwen aan de contouren van morgen.’

Interview door Frank Geelen, partner bij Deloitte en voorzitter cfo Programma. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 07 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Hans  Janssen

Geïnterviewd: Hans Janssen

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hermans06k.jpg

Dominique Hermans (Randstad) vindt een bruisende locatie niet altijd de beste plek voor een kantoor

Van grote afstand is de vraag al te lezen: wat doe jij morgen? Het staat in grote letters op het hoofdkantoor van Randstad in Diemen. De slogan hoort bij de grootschalige campagne waarin de HR-dienstverlener een optimistisch beeld schetst van de arbeidsmarkt van de toekomst. Dominique Hermans, sinds een jaar algemeen directeur van Randstad Nederland, heeft zich verdiept in de wensen van de nieuwe generatie werkenden – ook als het gaat om werkplek en kantoor. ‘Digitalisering kan ons werk makkelijker maken. Het matchen van vraag en aanbod is iets wat een computer veel beter en sneller kan dan de mens. Maar ik wil wel dat de technologie in dienst staat van persoonlijk contact.’ 

lees artikel
magazines_artikelen/Gelink06k.jpg

Erik-Jan Gelink over zijn grootste (digitale) uitdagingen bij Transavia

In zijn rol als commercieel directeur bij Transavia helpt Erik-Jan Gelink de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland richting een succesvolle digitale toekomst te taxiën. Dat lukt volgens hem alleen als alle echelons het samen doen. ‘Ik ben geen baas die boven op de rots zit en het team laat werken. Zo zit ik niet in elkaar.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wynsberghe06k.jpg

Ethische kwesties rondom robotisering en algoritmes, dat is het vakgebied van Aimee van Wynsberghe

Het op een ethisch verantwoorde manier ontwerpen, ontwikkelen, inzetten en reguleren van machines blijft mensenwerk. Onderzoeker Aimee van Wynsberghe houdt zich bezig met ethische kwesties rond robotisering en roept bestuurders op ook zelf verantwoordelijkheid te nemen. ‘Algoritmes zijn vaak vooringenomen. Garbage in, garbage out.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook