De eerste 100 dagen als chief customer officer bij de Volksbank

De eerste 100 dagen als chief customer officer bij de Volksbank

30-10-2019 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Angelo van Leemput

‘Ik heb een parel ontdekt’, zegt Marinka van der Meer over haar eerste honderd dagen als chief customer officer bij de Volksbank.

Wie: Marinka van der Meer
Wat: Sinds oktober 2018 chief customer officer bij de Volksbank

Wat was voor u de reden om ja te zeggen tegen deze functie?
‘Allereerst heeft de Volksbank een prachtige missie: bankieren met de menselijke maat. Die missie matcht één op één met hoe ik aankijk tegen financiële dienstverlening anno 2019. Bankieren met de menselijke maat impliceert dat de klantrelatie het uitgangspunt is van onze strategie. Daar geloof ik heel erg in. Het past goed bij mij.’ 



Hoe heeft u de eerste 100 dagen ervaren?
‘Het allermooiste om te ervaren: de missie is hier echt verankerd in de cultuur. Als je collega’s hoort praten met elkaar of met klanten, hebben ze binnen vijf zinnen iets gezegd dat terug te voeren is op onze missie. Dat is een heel mooie parel die ik hier heb ontdekt. Verder heb ik in de eerste dagen vooral mijn vizier wijd opengezet om nieuwe indrukken op te doen. Een nieuwe functie is natuurlijk wennen: wie zijn die mensen met wie ik werk en hoe zorg je ervoor dat je samen je doelen bereikt.’

Hoe heeft u zich uw nieuwe rol eigen gemaakt?
‘Ik kende de Volksbank al een beetje. Ik heb hier namelijk in 2014 een aantal maanden rondgelopen als zzp’er, dus sommige mensen en sommige dingen kwamen me bekend voor. Verder heb ik natuurlijk veel gelezen en heel veel gepraat met mijn nieuwe collega’s, ook voordat ik in dienst trad. Ik heb een intensieve onboarding gehad. Dat was hartstikke interessant.’

Hiervoor was u ceo bij hypotheekverstrekker Argenta, nu bent u cco en heeft u ‘een baas’ boven u… Is dat wennen?
‘Nee, daar heb ik geen moeite mee. Het voelt ook niet alsof ik nu onder een baas werk. Ik werk in een team. Bovendien zijn de Volksbank en Argenta onvergelijkbare grootheden. Argenta is een veel kleinere club met veel minder mensen. Ik heb bij de Volksbank zeker niet minder verantwoordelijkheden. Als ceo kun je misschien je stempel iets prominenter drukken dan als cco, maar ook toen ik directeur was, hield ik van een collegiaal bestuur. Ik werk graag in en met een team en dat doen we hier. Er is bovendien voldoende ruimte om mijn eigen bewegingen te kunnen maken.’

Wat is voor u en de Volksbank de grootste uitdaging?
‘Ik denk dat we nog een aantal mooie stappen kunnen zetten op het gebied van onze customer journey. Ik wil dus graag nieuwe technieken en nieuwe mogelijkheden in de markt omarmen. Ik denk dat we ook nog stappen kunnen zetten in onze wendbaarheid. In een sterk veranderende wereld worden daar hogere eisen aan gesteld. We zijn al goed onderweg met die wendbaarheid, maar het kan nog beter. Het is mooi om daar een bijdrage aan te leveren.’


Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 09 2019, als onderdeel van de rubriek 'Komen & Gaan'. 

Marinka van der Meer

Geïnterviewd: Marinka van der Meer

Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/rt_vattenfall06v.jpg

De kracht van de logistieke keten

Versnelling van verduurzaming is nodig. Hoe staan marktpartijen binnen de logistieke sector hier tegenover? ‘Zodra een partij binnen het ecosysteem niet thuis geeft, gaat verduurzamen niet werken.’

lees artikel
magazines_artikelen/Damen06v.jpg

De eerste honderd dagen als ceo van Damen Shipyards

‘Als ceo kan ik nu echt gas geven op innovatieve ideeën’, zegt Arnout Damen over zijn eerste honderd dagen als ceo van Damen Shipyards.

Wie: Arnout Damen
Wat: Sinds 1 januari 2020 ceo van Damen Shipyards

lees artikel
magazines_artikelen/rt_deloitte06v.jpg

Deze drie topvrouwen zien een ‘cut the crap-mentaliteit’ ontstaan

De crisis zorgt voor nieuw licht op risicomanagement en de kracht van purpose, concluderen bestuurders van APG, ABN AMRO en Achmea in een gesprek over leidinggeven in crisistijd. ‘De crisis heeft laten zien dat de strategie klopt, maar dat de executie veel sneller en beter kan.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook