De eerste 100 dagen als cfo van CM.com

De eerste 100 dagen als cfo van CM.com
‘Er heerst hier een winnaarsmentaliteit’, zegt Jörg de Graaf over zijn eerste honderd dagen als cfo van CM.com.

Wie: Jörg de Graaf
Wat: Sinds april 2020 cfo van CM.com
Geïnterviewd door: Ton van Abeelen, Deloitte private leader en lid van de executive committee Deloitte Nederland.

U heeft hiervoor zo’n 15 jaar bij KPN gewerkt. Vanwaar de overstap naar CM.com?
‘Vanwege de uitdaging. CM.com is in 1999 opgericht en groeit ongelooflijk hard. Dat brengt een heel eigen sfeer met zich mee, waarbij er vooral in mogelijkheden gedacht wordt. Er heerst een winnaarsmentaliteit: ieder kwartaal willen we meer doen. Bij KPN ging het de afgelopen jaren vooral over transitie naar de nieuwe wereld, klantbehoud en kostenreductie. Daar heb ik veel van geleerd, maar CM.com bevindt zich in een heel andere fase. Daarnaast spreekt de technologie me enorm aan. Van een sms-berichtenservice zijn we uitgegroeid naar een softwaregedreven bedrijf, dat de virtuele communicatie en interactie tussen bedrijven en consumenten via allerlei communicatie- en betaaldiensten makkelijker maakt. Dat alles mobile first, want dat is de toekomst.’

Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Met oprichters Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers heb ik lange gesprekken gevoerd over visie en strategie. Zelf ben ik goed in de geschiedenis gedoken en door het financiële team ben ik – op afstand – goed opgevangen en ingewerkt. Omdat ik in de lockdown binnenkwam, heb ik fysiek minder van het bedrijf gezien dan ik zou willen. Onze buitenlandse kantoren heb ik nog niet kunnen bezoeken. Ik kijk ernaar uit ook in levende lijve kennis te maken met de collega’s buiten Nederland, wanneer dat weer veilig is.’

Hoe heeft u de eerste 100 dagen ervaren?
‘Heel dynamisch, omdat er in die korte periode al heel veel gebeurde. We deden met softwarebedrijf CX Company de grootste overname in onze geschiedenis, presenteerden na de beursgang in februari voor het eerst halfjaarcijfers, maakten een uitgebreide virtuele roadshow langs investeerders en haalden in september nog eens 32 miljoen euro op voor overnames. Prachtig toch?’

Wat kunt u gezien uw achtergrond bijdragen?
‘Jeroen en Gilbert zijn echte ondernemers die nog steeds stevig aan het roer staan en een meerderheidsbelang hebben. Zij hebben alles zelf uitgedacht vanuit hun eigen ervaringen en ideeën, maar geen ervaring opgedaan met hoe grote corporates een en ander organiseren. Mijn meerwaarde zit in het bijdragen aan verdere professionalisering bij zaken als planningsprocessen, budgetten en bestuursmodellen. Ik kom niet binnen om te vertellen hoe het moet, maar de oprichters willen van mij graag horen hoe sommige dingen beter kunnen. Hoe structureer je overleg- en besluitvormingsorganen zodanig dat strak en duidelijk verantwoording wordt afgelegd? Hoe richt je een strategisch proces in? Daarbij houden we in de gaten hoe we wel ondernemend kunnen blijven. Bij CM.com was drie jaar vroeger ver weg, maar nu we de 400 werknemers ruim gepasseerd zijn, heel hard doorgroeien en in steeds meer landen actief zijn, moet het soms toch iets strakker en meer richting corporate.’

Wat ziet u als de grootste uitdaging?
‘De CM-way van nu wordt gekenmerkt door veel vrijheid en ondernemerschap. Mensen doen waar ze goed in zijn en zoeken zelf naar mogelijkheden om het bedrijf verder te helpen, in plaats van te wachten op initiatief van bovenaf. De uitdaging is om zoveel mogelijk van dat ondernemerschap te behouden en er tegelijk voor te zorgen dat iedereen dezelfde kant op rent, zodat het controleerbaar blijft. Dat vereist een bedrijfsmodel met heldere doelstellingen, expliciete communicatie over de stip op de horizon en een goede organisatie van besluitvormingsprocessen.’ 

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 09 2020, als onderdeel van de vaste rubriek 'Komen & Gaan.'

facebook