De eerste 100 dagen als cfo van Lucas Bols

De eerste 100 dagen als cfo van Lucas Bols
‘Meteen de mouwen opstropen’, zegt Frank Cocx over zijn eerste honderd dagen als cfo van Lucas Bols.

Wie: Frank Cocx
Wat: Sinds 1 april 2020 cfo bij Lucas Bols
Geïnterviewd door: Frank Geelen, partner bij Deloitte, voorzitter cfo-programma

U heeft hiervoor bij Blokker gewerkt. Waarom Lucas Bols?
‘Blokker is een iconisch, oer-Hollands bedrijf waar ik in vijf jaar tijd veel heb kunnen leren. In die periode stonden fundamentele verandering en crisismanagement centraal en was er op veel vlakken sprake van tegenwind. Bij Lucas Bols kreeg ik de kans weer internationaal te werken, in een omgeving waar groei meer op de voorgrond staat. Lucas Bols spreekt me ook aan omdat het aan extreme kanten opereert. Enerzijds bijna 450 jaar traditie, ervaring en vakmanschap, anderzijds innovatief en trendsettend in de hippe wereld van cocktails. Enerzijds de sfeer van een familiebedrijf op hoog niveau, anderzijds een gedisciplineerd beursgenoteerd bedrijf. Enerzijds een kleine en compacte organisatie, anderzijds actief in meer dan 100 landen wereldwijd. Vanuit mijn persoonlijke ontwikkeling was het voor mij daarnaast belangrijk dat ik, net als eerder bij Blokker, een brede cfo-rol kon vervullen. Zo ben ik ook verantwoordelijk voor onder meer IT, juridische zaken, productie, supply chain, investor relations en e-commerce, en ik ben als commissaris betrokken bij onze joint ventures.’ 

Hoe heeft u zich voorbereid?
‘De baan was me niet per se op het lijf geschreven. Op papier zou het profiel wellicht beter passen bij iemand met meer vlieguren, die de branche al goed kende en beursgenoteerde cfo-ervaring had. Daarom heb ik al tijdens de selectieprocedure expliciet en intensief mijn internationale netwerk ingezet en tal van gesprekken gevoerd met onder andere strategieconsultants, analisten, ceo’s, bankiers en beursmensen. Dat heeft mij onwijs op weg geholpen. Ik heb verder een goede overdracht gehad met de vertrekkende cfo én ik heb goed naar mijn team en collega’s geluisterd. Hun kennis en ervaring worden in een onboarding vaak onderschat. Ik geloof verder heel sterk in de tandem cfo-ceo. Met Huub van Doorne was er meteen een klik. Hij heeft tientallen jaren ervaring in de branche. Die kennis wil ik opzuigen en koesteren.’

Was er ook een formele onboarding?
‘Voor mijn eerste werkdagen stonden wel 20 skype-gesprekken gepland om mensen te leren kennen. De eerste paar heb ik kunnen voeren. Daarna moest ik echter meteen in actie komen en gesprekken voeren met onze banken om de voorwaarden van onze financiering te heronderhandelen. Dat was noodzakelijk omdat wij ongeveer de helft van onze omzet uit de horeca halen. Die omzet viel van de ene op de andere dag weg door de lockdown-maatregelen in veel landen – daar valt natuurlijk niet tegenop te bezuinigen. Achteraf was het eigenlijk een prima manier om te landen: mouwen opstropen en oplossen, leren vanuit doen in plaats van op afstand met iemand meedraaien.’

Wat kunt u vanuit uw achtergrond bijdragen?
‘Waar we beperkt aan e-commerce deden, is dat nu ongekend snel gegroeid en hebben we veel kunnen leren. Dat soort initiatieven helpt ons ook om versneld toekomstige groei te realiseren. Zo ontwikkelen we nieuwe proposities die aansluiten op de ontwikkeling dat we wereldwijd thuis meer cocktails zijn gaan drinken. Vanuit mijn ervaring bij Blokker heb ik het sturen op kosten en cash meer in het bewustzijn en de dagelijkse gang van zaken gebracht, onder andere een fit for purpose-mentaliteit. Last but not least neem ik uit mijn KPMG-tijd gestructureerd denken en werken mee. Lucas Bols is heel ondernemend, commercieel en merkgedreven, maar af en toe mogen we wat meer dezelfde kant op rennen.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 02 2021, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen & Gaan.'

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 30-11--0001

facebook