Dick Boer: nieuwe nummer 1 in de Top-100 Commissarissen 2023
14-12-2022 | Auteur: Marike van Zanten | Beeld: Roderik van Nispen
Een retailman in hart en nieren: Dick Boer (zelf kruidenierszoon) begon zijn loopbaan na de heao in Breda met detailhandelsfuncties bij Unigro en SHV, maar bracht vervolgens twee decennia door bij Ahold. Hij begon er als cfo van Ahold Tsjechië, werd de baas van supermarktketen Albert Heijn (dat hij door de lastige jaren tijdens en na het boekhoudschandaal heen hielp) en was sinds 2011 ceo van moederconcern Ahold.
Fusietalks aan het bed van Jan Hommen
Na het samengaan van Ahold met het Belgische Delhaize in 2016 was hij twee jaar lang ceo. Over de samenwerking met toenmalig president-commissaris Jan Hommen tijdens de totstandkoming van de fusie zei Boer destijds in Management Scope: ‘We hebben elkaar vanaf het moment dat de fusie met Delhaize ging spelen, op de meest bijzondere tijden lastiggevallen. In weekends, ’s avonds laat, op de gekste tijden.’ Waarop Hommen aanvulde: ‘Toen ik herstellende was van een operatie, kwam het presidium met Dick en Frans (Muller, destijds ceo Delhaize, inmiddels topman Ahold Delhaize) een keer langs om aan mijn bed met mij te vergaderen, haha. Dat was wel een bijzonder moment.’
Bad news travels fast
Nu zit Boer aan de andere kant van de tafel en is hij zelf toezichthouder: bij Just Eat Takeaway (voorzitter), familieconcern SHV Holdings, levensmiddelenreus Nestlé en olie- en gasbedrijf Shell. Daarnaast is Boer onder meer voorzitter bestuur van het Rijksmuseum Fonds en president- commissaris van Het Concertgebouw. Boer ziet dat veel bedrijven moeite hebben met communicatie van hun maatschappelijke ambities naar de stakeholders, gaf hij aan in een recent interview voor dit magazine. ‘Voor de buitenwereld gaat het vaak niet snel genoeg. Daarbij komt: good news does not travel, bad news travels fast. Het negatieve krijgt helaas vaak de meeste aandacht.’ Een dialoog met alle stakeholders over wensen, verwachtingen en concrete acties moet dat helpen voorkomen en dát vraagt weer om ‘inzicht hebben in wat je stakeholders willen en hun belangen wegen’. Boer ziet daar een rol voor commissarissen, die hij bij al zijn vier toezichtfuncties naar hartenlust in de praktijk zal kunnen brengen.
Dit artikel is voor het laatst aangepast op 14-12-2022