Dick Boer: nieuwe nummer 1 in de Top-100 Commissarissen 2023

Dick Boer: nieuwe nummer 1 in de Top-100 Commissarissen 2023
Na drie jaar heeft de Top-100 Commissarissen een nieuwe nummer 1: oud-Ahold Delhaize-ceo Dick Boer (1957). Hij was al commissaris bij onder andere Shell en SHV, en stond al in de top-10, maar zijn nieuwe voorzitterschap van de rvc van Just Eat Takeaway bezorgde hem de toppositie in de lijst.

Een retailman in hart en nieren: Dick Boer (zelf kruidenierszoon) begon zijn loopbaan na de heao in Breda met detailhandelsfuncties bij Unigro en SHV, maar bracht vervolgens twee decennia door bij Ahold. Hij begon er als cfo van Ahold Tsjechië, werd de baas van supermarktketen Albert Heijn (dat hij door de lastige jaren tijdens en na het boekhoudschandaal heen hielp) en was sinds 2011 ceo van moederconcern Ahold.

Fusietalks aan het bed van Jan Hommen
Na het samengaan van Ahold met het Belgische Delhaize in 2016 was hij twee jaar lang ceo. Over de samenwerking met toenmalig president-commissaris Jan Hommen tijdens de totstandkoming van de fusie zei Boer destijds in Management Scope: ‘We hebben elkaar vanaf het moment dat de fusie met Delhaize ging spelen, op de meest bijzondere tijden lastiggevallen. In weekends, ’s avonds laat, op de gekste tijden.’ Waarop Hommen aanvulde: ‘Toen ik herstellende was van een operatie, kwam het presidium met Dick en Frans (Muller, destijds ceo Delhaize, inmiddels topman Ahold Delhaize) een keer langs om aan mijn bed met mij te vergaderen, haha. Dat was wel een bijzonder moment.’

Bad news travels fast
Nu zit Boer aan de andere kant van de tafel en is hij zelf toezichthouder: bij Just Eat Takeaway (voorzitter), familieconcern SHV Holdings, levensmiddelenreus Nestlé en olie- en gasbedrijf Shell. Daarnaast is Boer onder meer voorzitter bestuur van het Rijksmuseum Fonds en president- commissaris van Het Concertgebouw. Boer ziet dat veel bedrijven moeite hebben met communicatie van hun maatschappelijke ambities naar de stakeholders, gaf hij aan in een recent interview voor dit magazine. ‘Voor de buitenwereld gaat het vaak niet snel genoeg. Daarbij komt: good news does not travel, bad news travels fast. Het negatieve krijgt helaas vaak de meeste aandacht.’ Een dialoog met alle stakeholders over wensen, verwachtingen en concrete acties moet dat helpen voorkomen en dát vraagt weer om ‘inzicht hebben in wat je stakeholders willen en hun belangen wegen’. Boer ziet daar een rol voor commissarissen, die hij bij al zijn vier toezichtfuncties naar hartenlust in de praktijk zal kunnen brengen.

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 14-12-2022

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring