Inspireren tot verandering

Inspireren tot verandering

Auteur: Liz la Force | 19-05-2010

De huidige tijd vraagt veel verandering van organisaties. Verandering in bedrijfsvoering, verandering in omgang met milieu en ook verandering in leidinggeven.


Maar met veranderingen zien we ook verwarring ontstaan. Het moet anders, en dus doen we het ook anders. Het ontbreekt daarbij vaak aan het nodige inzicht over de plaats van de verandering in het geheel en hoe en wanneer we deze het beste door kunnen voeren.

Organisch tegenover opgelegd
Een organische verandering c.q. beweging ontstaat door inzichten over onszelf en onze omgeving. Een gestuurde, opgelegde verandering is meer rationeel: onze omgeving bepaalt dat het anders moet en we passen ons gedrag daar kunstmatig op aan.

Wanneer verandering in gedrag niet meer is dan een kunstje dat wordt aangeleerd, zie je dat de commitment tot deze verandering veel kleiner is dan wanneer hij daadwerkelijk van binnenuit komt. In dit laatste geval wordt heel bewust gekozen voor de verandering en daarbij worden de daaraan verbonden consequenties niet geschuwd.

Training met tegenzin
Als trainer zie ik dit ook terug bij trainingen, waarbij de deelnemers gestuurd zijn door hun werkgevers terwijl zij zelf niet het nut inzien van de training. De commitment is dan laag tot nihil, de weerstand daarentegen hoog. Een vergelijkende situatie zie je in organisaties, wanneer er veranderingen worden doorgevoerd waarvan de medewerkers zelf nog niet hebben gezien wat deze voor henzelf, de organisatie of maatschappij kan gaan opleveren.

Vrijheid in plaats van dwang
Wanneer ik in een training met een dergelijke weerstand te maken heb, vraag ik de deelnemer in ieder geval open te staan voor hetgeen hijzelf wil en kan leren uit de training. Door deze ruimte, en het feit dat de weerstand van de deelnemer er mag zijn, ontstaat er eigenlijk altijd een omwenteling. De deelnemer ontdekt in alle "vrijheid" zijn eigen ontwikkelingsmogelijkheden en leerstukken en raakt daardoor geënthousiasmeerd.


Bewustwording
Overigens zijn dit over het algemeen groeimogelijkheden die vaak niet echt verschillen van die van de werkgever. Alleen heeft de deelnemer ze nu zelf ontdekt en dat blijkt keer op keer van onschatbare waarde. Het geeft intrinsieke motivatie, plezier en het zien van de verandering als nieuwe uitdaging in plaats van verplichte opgelegde kost.
Bedrijven hebben momenteel te maken met veranderingen van buitenaf door een veranderende economische situatie die nog verre van stabiel is. Verandering geeft beweging. Beweging geeft groeimogelijkheden, nieuwe kansen. Nieuwe kansen om zaken anders te doen. Bewust, verantwoord, humaan en realistisch.

Geven en nemen
Het is echter van essentieel belang dat deze nieuwe kansen en doelen door de werknemers worden gedeeld. Om zo de verandering tot een daadwerkelijk succes te maken. En daarbij te luisteren naar de weerstand die er heerst, om de tijd en ruimte aan te geven en de weerstand onder ogen durven te durven zien. Het vraagt om vertrouwen en een investering, maar het levert je daarna zoveel op dat dit het dubbel en dwars waard is.

Lees ook:
> Overnames mislukken door negeren van zachte kant
> De tien stappen van integratie
> Durf vrouw(elijk) te zijn op je werk!

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook