Impact

Impact

Auteur: Mijntje Lückerath - Rovers | Beeld: Suzanne Karsters | 16-05-2013

Onlangs was ik één van de initiatiefnemers van een bijeenkomst over de impact van de financiële sector op andere sectoren. Impact betekent volgens Van Dale ‘uitwerking, invloed en effect’.

Dat de financiële sector invloed heeft op andere sectoren staat buiten discussie. Veelal wordt dit aangetoond door getallen die laten zien hoeveel geld er omgaat in de financiële sector ten opzichte van de reële economie.


Of wordt de omvang van de financiële sector afgezet tegen het bruto nationaal product. De impact van de financiële sector op andere sectoren zit hem echter niet alleen in de absolute of relatieve omvang, maar juist in het feit dat de sector geldt als smeerolie voor andere branches. Denk aan financieringsmogelijkheden voor duurzame energie, onderzoeksfondsen voor een bijdrage aan onze kenniseconomie of investeringsmogelijkheden in het verbeteren van de zorg.


Voorafgaand aan de bijeenkomst vroegen wij daarom aan verschillende experts uit andere sectoren om hun visie op de impact die de financiële sector heeft. Experts als Feike Sijbesma, Pauline van der Meer Mohr, Jeroen de Haas, Wouter Bos, Agnes Jongerius en nog vele anderen hebben hun verhaal gedaan. Deze gebundelde visies zullen wij binnenkort beschikbaar stellen in een publicatie. Uit het relaas van deze experts wordt duidelijk dat de financiële sector de visie op zijn impact vooral kan verbeteren door nadrukkelijker de dialoog met de samenleving op te zoeken.


Enkele citaten: ‘Herstel van vertrouwen vergt tweerichtingsverkeer tussen de sector en de samenleving.’ En: ‘Het heeft weinig nut om de banken als hoofdschuldigen aan te wijzen. We waren er allemaal bij toen het gebeurde en velen van ons hebben er zelf van geprofiteerd, ook als consument.’ ‘Ook in de financiële sector is disconnect en wantrouwen gegroeid. En ook hier zie je bij een aantal spelers in de sector een tegenbeweging ontstaan naar herstel van verbinding en vertrouwen.’


Het doet mij denken aan het boek van Daniel Kahneman Thinking, Fast and Slow (vertaald als Ons onfeilbare denken). Hij legt daarin uit dat wij op twee manieren denken: een snelle manier, de intuïtie, en een langzame manier, de ratio.


In het herstel van vertrouwen in de financiële sector benadrukken economen vooral het langzame denken, de ratio. De gebundelde visies van de experts benadrukken eigenlijk vooral het belang van het snelle denken, de intuïtie. We moeten weer voelen dat het vertrouwen er is.


De publicatie over Impact staat onder redactie van Daniëlle Balen, Nicolette Loonen, Mijntje Lückerath-Rovers en Gwendolyn van Tunen. Interesse? Mail naar ncgi@nyenrode.nl.

Mijntje  Lückerath - Rovers

Tekst door: Mijntje Lückerath - Rovers

  • > Hoogleraar Corporate Governance TIAS
  • > Lid Monitoring Commissie Code Pensioenfondsen
  • > Voorzitter Lid Raad van Toezicht KNGF Geleidenhonden
  • > Commissaris Achmea Pensioen en Leven
  • > Commissaris NRC Media
  • > Commissaris Achmea

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Mijntje Lückerath - Rovers

scopist_posts/originals/Luckerath, Mijntje Rovers - 2013 I.JPG

Biased

We weten allemaal dat we in bepaalde situaties beïnvloed worden door wat er om ons heen gebeurt, wat anderen zeggen, hoe ze het zeggen en dat we bepaalde, soms ook onbewuste, vooroordelen hebben.

lees artikel
scopist_posts/originals/Luckerath, Mijntje Rovers - 2013 I.JPG

Rolmodellen

Het zal niemand ontgaan zijn dat de coo van Facebook, Sheryl Sandberg, een boek heeft geschreven over haar weg naar de top: Lean in.

lees artikel
scopist_posts/originals/1361291648.JPG

Metacode

Sinds 1 september 2009 wordt de naleving van de Nederlandse corporate governance code getoetst door de commissie-Streppel. Het besluit voor het instellen van een monitoring commissie is in 2004 genomen door de ministers van Financiën en Justitie en door de staatssecretaris van Economische Zaken.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Succesvol-managen07v.jpg

Succesvol onzekerheid managen: een gewilde competentie

Bedrijven hebben grote behoefte aan topbestuurders die onzekerheid succesvol kunnen managen. Bij die gewilde leiderschapscompetentie hoort ook openlijk durven twijfelen en het organiseren van tegenspraak. Beschikken over zelfkennis is ook essentieel, maar in de praktijk lijken bestuurders zichzelf minder goed te kennen dan ze beweren, schrijft Jean-Paul van Londen.

lees artikel
scopist_posts/originals/MSII_2020-07v.jpg

Analyse Management Scope Corporate Impact Index: Oog voor álle stakeholders

Alliander is de winnaar van de 2020-editie van de Management Scope Corporate Impact Award voor de onderneming met de grootste maatschappelijke impact. Het netwerkbedrijf laat zien hoe meervoudige waardecreatie aandeelhouders én de maatschappij voordeel oplevert.

lees artikel
scopist_posts/originals/Essay-MSCII07v.jpg

De evolutie van de Management Scope Corporate Impact Index

Omdat maatschappelijke impact aan constante verandering onderhevig is, is de methodiek van de Management Scope Corporate Impact Index voor voor de editie 2020 verder verfijnd. De pijlers goed bestuur, relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, financiële gezondheid en goed werkgeverschap zijn op onderdelen van nieuwe metrics voorzien.

lees artikel
facebook