Rolmodellen

Rolmodellen

Auteur: Mijntje Lückerath - Rovers | Beeld: Marcel Bakker | 06-06-2013

Het zal niemand ontgaan zijn dat de coo van Facebook, Sheryl Sandberg, een boek heeft geschreven over haar weg naar de top: Lean in.


De ene helft van de lezers is er negatief over, de andere helft positief. Een vrouw die een toppositie bezet, wordt door de ene persoon als rolmodel beschouwd en door een ander juist gezien als een extruustruus, een slechte moeder of een manwijf.


Als rolmodel moet je je vrouw-zijn benadrukken, in de andere kwalificaties probeer je dat juist te verbergen. Sandberg steekt haar nek uit om andere vrouwen aan te sporen de weg naar de top te bewandelen. Ze heeft ervoor gekozen een rolmodel te zijn en dit is voor de volgende generatie vrouwen van groot belang.


Onderzoek naar het belang van rolmodellen komt vooral uit de psychologie. Zo veronderstelt de social learning theory dat een rolmodel wordt gekozen vanwege zijn of haar vermogen anderen vaardigheden, normen en meningen bij te brengen. Volgens deze theorie kiest iemand een rolmodel wanneer hij zich met die persoon identificeert: er is een emotionele en cognitieve relatie met het rolmodel. In eerste instantie dienen vooral ouders als voorbeeld, later worden rolmodellen veel breder gezocht.


Vanuit carrièreperspectief zoeken mensen hun rolmodellen binnen ondernemingen. Daarbij kiezen ze vaak mensen als voorbeeld die een bepaalde relevante barrière hebben doorbroken. Jonge, vrouwelijke professionals gebruiken rolmodellen om hun eigen gedrag te vormen. Door vrouwen in bepaalde situaties te observeren en de uitkomsten van dat gedrag te analyseren, vormen startende vrouwelijke professionals hun eigen gedrag in soortgelijke situaties, in de verwachting dat dit kan leiden tot soortgelijke resultaten. Binnen een onderneming worden zij zo gevormd om bepaalde waarden, mogelijkheden, gewenst gedrag en sociale vaardigheden te gebruiken die essentieel zijn in hun nieuwe rol binnen deze organisatie. Een belangrijk aspect van rolmodellen is dat zij symbolen zijn van mogelijkheden, inspiratie en het opheffen van onzekerheden: wat ik wil, kan! Een rolmodel is dus iemand die iets ongebruikelijks heeft bereikt voor de leden van zijn groep. Het lijkt erop dat Lean In vooral door vrouwen wordt gelezen, maar het zou verplichte literatuur moeten zijn voor mannen op topposities. Het zal het wederzijds begrip doen toenemen.


Mijntje Lückerath-Rovers is hoogleraar Corporate Governance aan Nyenrode Business Universiteit en commissaris bij Achmea en de ASN Beleggingsfondsen N.V.

Mijntje  Lückerath - Rovers

Tekst door: Mijntje Lückerath - Rovers

  • > Hoogleraar Corporate Governance TIAS
  • > Lid Monitoring Commissie Code Pensioenfondsen
  • > Voorzitter Lid Raad van Toezicht KNGF Geleidenhonden
  • > Commissaris Achmea Pensioen en Leven
  • > Commissaris NRC Media
  • > Commissaris Achmea

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Mijntje Lückerath - Rovers

scopist_posts/originals/Luckerath, Mijntje Rovers - 2013 I.JPG

Biased

We weten allemaal dat we in bepaalde situaties beïnvloed worden door wat er om ons heen gebeurt, wat anderen zeggen, hoe ze het zeggen en dat we bepaalde, soms ook onbewuste, vooroordelen hebben.

lees artikel
scopist_posts/originals/Luckerath, Mijntje - 2012.JPG

Impact

Onlangs was ik één van de initiatiefnemers van een bijeenkomst over de impact van de financiële sector op andere sectoren. Impact betekent volgens Van Dale ‘uitwerking, invloed en effect’.

lees artikel
scopist_posts/originals/1361291648.JPG

Metacode

Sinds 1 september 2009 wordt de naleving van de Nederlandse corporate governance code getoetst door de commissie-Streppel. Het besluit voor het instellen van een monitoring commissie is in 2004 genomen door de ministers van Financiën en Justitie en door de staatssecretaris van Economische Zaken.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Analyse-Vlerick03v.jpg

Digital transformation know how

Digitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.

lees artikel
scopist_posts/originals/Analyse-CGLytics03v.jpg

Bestuurder, bent u wel eerlijk ingeschaald?

Bestuurdersbeloningen houden de gemoederen in de aanloop naar de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen bezig: zijn die wel in lijn met de bedrijfsprestaties? Aniel Mahabier, ceo van governancedataspecialist CGLytics, ziet de aandacht van aandeelhouders hiervoor verder toenemen: onvoorbereid zijn betekent een reputatierisico.

lees artikel
scopist_posts/originals/BOLD leaders 250.jpg

Franziska Schaadt, Guy Wijnen en Snezana Zivcevska-Stalpers zijn BOLD Leaders

Deloitte organiseert jaarlijks een verkiezing onder ondernemers en bedrijven – groot en klein – op zoek naar leiders die broad, optimistic, long term en daring ofwel BOLD zijn en reikt dit jaar voor de tweede keer de BOLD Leader Award uit. De drie finalisten van het BOLD Leader-programma stellen zich voor in een persoonlijke brief, waarin zij hun visie op leiderschap geven.

lees artikel
facebook