Column Pieter Hemels: Over Obama, Malala, Warren Edwards en jou

Auteur: Pieter Hemels | Beeld: Rogier Veldman | 04-02-2025
Overtuiging x wilskracht = impact
Vooral die laatste vraag is interessant. Want als één persoon kun je een immens verschil maken. Denk aan Barack Obama. Sundar Pichai. Taylor Swift. Máxima. Sifan Hassan. Jan Terlouw. Rutger Bregman. Wim Leereveld. Jessica den Outer. En wat dacht je van de impact van KidsRights-winnaars als Greta Thunberg en Malala Yousafzai, beiden 16 jaar toen zij de Kindervredesprijs kregen? Wat al die mensen delen, is dat ze een diepe overtuiging combineren met een grote wil om die te realiseren. Perseverance, ausdauer, tenaciteit. Precies dezelfde formule geldt voor organisaties: overtuiging x wilskracht = impact.
‘My name is Warren. Warren Edwards’
Begin januari stond ik met een paar dozijn collega’s een aantal dagen in New York stil (dat is een contradictio in terminis) bij de vraag hoe wij als organisatie onze impact verder kunnen vergroten. We spraken met wetenschappers, politici, initiatiefnemers, corporates. Briljante gesprekken met grootse inzichten. Maar wie misschien nog wel de meeste impact op ons had, was Warren Edwards1). Wij ontmoetten hem, volstrekt toevallig, toen we in groepjes musea bezochten op zoek naar inspiratiebronnen voor impact. Wij bezochten het Guggenheim, waar Warren security officer is. Terwijl hij stond te beveiligen, vroeg hij zich steeds vaker af wat de betekenis was van het moderne kunstwerk dat hij stond ‘te bewaken’. Hij ging thuis met zijn laptop op onderzoek uit en vond antwoorden, die hij vervolgens met meer dan aanstekelijk enthousiasme met de vragende bezoeker deelde. Het gebeurde ons. Vervolgens nam hij ons mee naar het tweede werk. Het derde. Het vierde. Iedere keer gebeurde hetzelfde: door zijn verhaal kreeg het kunstwerk een ongekende betekenis. Het bleek dat hij letterlijk ieder werk in het Guggenheim door- en doorleefde. Daarmee bezorgde hij mij mijn mooiste museumervaring ooit (en dat zegt wel wat) en liet hij zien wat echte impact was. Impact: overtuiging x wilskracht. Zullen we?
Deze column door Pieter Hemels, directeur van consultancybedrijf ftrprf, was gepubliceerd in Management Scope 02 2025.
Over deze column kan zeker worden gecorrespondeerd: pieter@ftrprf.com