Amrop
Hier vindt u alle content gemaakt in samenwerking met onze partner Amrop.
Interviews
Aloys Kregting, cio van verfconcern AkzoNobel en in digitale zaken gespecialiseerd commissaris, verkondigt een digi-evangelie dat niet iedereen aanspreekt. ‘Commissarissen zeggen allemaal dat hun bedrijf echt heel anders is, of dat wat ik zeg voor iedereen geldt – maar níet voor hun sector.’
Lees verderNa vijf jaar in de Tweede Kamer stapte Pieter Duisenberg (VVD) ruim een jaar geleden over naar de academische wereld. Als voorzitter van onderwijskoepel VSNU probeert hij Nederlandse universiteiten in de wereldtop te houden én samenwerking tussen instellingen te stimuleren. ‘De ramen moeten naar beide kanten open.’
Lees verderBedrijven staan voor de vraag met welke mensen zij toekomstbestendig zijn. Tot welke gesprekken leidt dat in de bestuurskamer tussen ceo, chro en commissarissen? ‘Toekomstige personeelsontwikkeling is nog niet top of mind.’
Lees verderDe energietransitie vraagt ook om een transformatie van Shell Nederland: het moet duurzamer en in open dialoog met de samenleving, aldus president-directeur Marjan van Loon. Het managen van relaties met een brede kring stakeholders is minstens zo ingewikkeld als de technologische uitdaging: ‘We zijn nog niet handig genoeg in het vertellen van onze boodschap.’
Lees verderDigicommissaris Aloys Kregting bestrijdt naïviteit: 'De digitalisering loopt wél zo'n vaart'
Aloys Kregting, cio van verfconcern AkzoNobel en in digitale zaken gespecialiseerd commissaris, verkondigt een digi-evangelie dat niet iedereen aanspreekt. ‘Commissarissen zeggen allemaal dat hun bedrijf echt heel anders is, of dat wat ik zeg voor iedereen geldt – maar níet voor hun sector.’
Lees verderPieter Duisenberg over samenwerken en verbinding in de academische wereld
Na vijf jaar in de Tweede Kamer stapte Pieter Duisenberg (VVD) ruim een jaar geleden over naar de academische wereld. Als voorzitter van onderwijskoepel VSNU probeert hij Nederlandse universiteiten in de wereldtop te houden én samenwerking tussen instellingen te stimuleren. ‘De ramen moeten naar beide kanten open.’
Lees verderElsbeth Janmaat, Frederieke Leeflang en Jurgen van Weegen over de people-agenda
Bedrijven staan voor de vraag met welke mensen zij toekomstbestendig zijn. Tot welke gesprekken leidt dat in de bestuurskamer tussen ceo, chro en commissarissen? ‘Toekomstige personeelsontwikkeling is nog niet top of mind.’
Lees verderMarjan van Loon (Shell) over leiderschap tijdens de energietransitie
De energietransitie vraagt ook om een transformatie van Shell Nederland: het moet duurzamer en in open dialoog met de samenleving, aldus president-directeur Marjan van Loon. Het managen van relaties met een brede kring stakeholders is minstens zo ingewikkeld als de technologische uitdaging: ‘We zijn nog niet handig genoeg in het vertellen van onze boodschap.’
Lees verderRoger Loo, managing director van voedingsconcern Kraft Heinz, werd aangetrokken door de bedrijfscultuur van het concern: grote dromen, lef, snelheid, korte lijntjes en talent boven ervaring.
Lees verderOnze rondetafeldeelnemers van GVB, UWV en TNO zijn ervan overtuigd dat zij als bestuurder in de publieke sector voor net iets méér moeten staan. Betrokkenheid bij de samenleving staat voorop. Hun ervaring met politiek komt in de rol van maatschappelijk leider van pas.
Lees verderEen directiefunctie vul je niet meer op door telefoontjes aan oude bekenden, zeggen Eelco van Eijck en Nicolette Zandbergen van executive search-bedrijf Amrop. Het aanbod van talent uit onverwachte hoeken is groot. Alleen: je moet het wel weten te vinden.
Lees verderRoger Loo van Kraft Heinz wil winnen
Roger Loo, managing director van voedingsconcern Kraft Heinz, werd aangetrokken door de bedrijfscultuur van het concern: grote dromen, lef, snelheid, korte lijntjes en talent boven ervaring.
Lees verderBestuurders in de publieke sector. De maatschappij, dat zijn zij
Onze rondetafeldeelnemers van GVB, UWV en TNO zijn ervan overtuigd dat zij als bestuurder in de publieke sector voor net iets méér moeten staan. Betrokkenheid bij de samenleving staat voorop. Hun ervaring met politiek komt in de rol van maatschappelijk leider van pas.
Lees verderDubbelinterview Amrop Executive Search: Eelco van Eijck en Nicolette Zandbergen
Een directiefunctie vul je niet meer op door telefoontjes aan oude bekenden, zeggen Eelco van Eijck en Nicolette Zandbergen van executive search-bedrijf Amrop. Het aanbod van talent uit onverwachte hoeken is groot. Alleen: je moet het wel weten te vinden.
Lees verder
Wat worden de corporate governance-trends van 2026? Deel je visie in onze korte survey
Met jouw input krijgen we scherp zicht op de thema’s die leven bij bestuurders, commissarissen en andere governance-professionals. De resultaten publiceren we op 3 februari in ons magazine en online. Het invullen kost ongeveer vijf minuten. >> Doe mee aan de survey
Essays
Amrop-partner Roland Theuws sprak met ceo’s over het effect van de energietransitie op leiderschap en ontdekte dat duurzaam zakendoen vanuit intrinsieke motivatie snel terrein wint. Hij destilleerde hieruit zeven eigenschappen die leiders tijdens de energietransitie goed van pas komen.
Lees verderFinanciële instellingen moeten hun positie als trusted party waarmaken onder druk van digitalisering en nieuwe regelgeving. Dat vergt veel van leiders.
Lees verderElke onderneming moet ten minste één commissaris met een digitaal profiel benoemen. De ‘innovatiecommissaris’ kan de digitale competentie van de hele raad vergroten en vernieuwing aanjagen. Het aantal commissarissen met een digitaal/technologisch profiel neemt echter af. Onbegrijpelijk, gezien het strategisch belang.
Lees verderDe energietransitie betekent ook een leiderschapsmetamorfose
Amrop-partner Roland Theuws sprak met ceo’s over het effect van de energietransitie op leiderschap en ontdekte dat duurzaam zakendoen vanuit intrinsieke motivatie snel terrein wint. Hij destilleerde hieruit zeven eigenschappen die leiders tijdens de energietransitie goed van pas komen.
Lees verderTurbulente tijd voor banken
Financiële instellingen moeten hun positie als trusted party waarmaken onder druk van digitalisering en nieuwe regelgeving. Dat vergt veel van leiders.
Lees verderDe ‘innovatiecommissaris’
Elke onderneming moet ten minste één commissaris met een digitaal profiel benoemen. De ‘innovatiecommissaris’ kan de digitale competentie van de hele raad vergroten en vernieuwing aanjagen. Het aantal commissarissen met een digitaal/technologisch profiel neemt echter af. Onbegrijpelijk, gezien het strategisch belang.
Lees verderGerelateerde thema's
Leiderschap
