Interviews

Aloys Kregting, cio van verfconcern AkzoNobel en in digitale zaken gespecialiseerd commissaris, verkondigt een digi-evangelie dat niet iedereen aanspreekt. ‘Commissarissen zeggen allemaal dat hun bedrijf echt heel anders is, of dat wat ik zeg voor iedereen geldt – maar níet voor hun sector.’

Lees verder

Na vijf jaar in de Tweede Kamer stapte Pieter Duisenberg (VVD) ruim een jaar geleden over naar de academische wereld. Als voorzitter van onderwijskoepel VSNU probeert hij Nederlandse universiteiten in de wereldtop te houden én samenwerking tussen instellingen te stimuleren. ‘De ramen moeten naar beide kanten open.’

Lees verder

Bedrijven staan voor de vraag met welke mensen zij toekomstbestendig zijn. Tot welke gesprekken leidt dat in de bestuurskamer tussen ceo, chro en commissarissen? ‘Toekomstige personeelsontwikkeling is nog niet top of mind.’

Lees verder

De energietransitie vraagt ook om een transformatie van Shell Nederland: het moet duurzamer en in open dialoog met de samenleving, aldus president-directeur Marjan van Loon. Het managen van relaties met een brede kring stakeholders is minstens zo ingewikkeld als de technologische uitdaging: ‘We zijn nog niet handig genoeg in het vertellen van onze boodschap.’

Lees verder

Digicommissaris Aloys Kregting bestrijdt naïviteit: 'De digitalisering loopt wél zo'n vaart'

Aloys Kregting, cio van verfconcern AkzoNobel en in digitale zaken gespecialiseerd commissaris, verkondigt een digi-evangelie dat niet iedereen aanspreekt. ‘Commissarissen zeggen allemaal dat hun bedrijf echt heel anders is, of dat wat ik zeg voor iedereen geldt – maar níet voor hun sector.’

Lees verder

Pieter Duisenberg over samenwerken en verbinding in de academische wereld

Na vijf jaar in de Tweede Kamer stapte Pieter Duisenberg (VVD) ruim een jaar geleden over naar de academische wereld. Als voorzitter van onderwijskoepel VSNU probeert hij Nederlandse universiteiten in de wereldtop te houden én samenwerking tussen instellingen te stimuleren. ‘De ramen moeten naar beide kanten open.’

Lees verder

Elsbeth Janmaat, Frederieke Leeflang en Jurgen van Weegen over de people-agenda

Bedrijven staan voor de vraag met welke mensen zij toekomstbestendig zijn. Tot welke gesprekken leidt dat in de bestuurskamer tussen ceo, chro en commissarissen? ‘Toekomstige personeelsontwikkeling is nog niet top of mind.’

Lees verder

Marjan van Loon (Shell) over leiderschap tijdens de energietransitie

De energietransitie vraagt ook om een transformatie van Shell Nederland: het moet duurzamer en in open dialoog met de samenleving, aldus president-directeur Marjan van Loon. Het managen van relaties met een brede kring stakeholders is minstens zo ingewikkeld als de technologische uitdaging: ‘We zijn nog niet handig genoeg in het vertellen van onze boodschap.’

Lees verder
Meer interviews

Roger Loo, managing director van voedingsconcern Kraft Heinz, werd aangetrokken door de bedrijfscultuur van het concern: grote dromen, lef, snelheid, korte lijntjes en talent boven ervaring. 

Lees verder

Onze rondetafeldeelnemers van GVB, UWV en TNO zijn ervan overtuigd dat zij als bestuurder in de publieke sector voor net iets méér moeten staan. Betrokkenheid bij de samenleving staat voorop. Hun ervaring met politiek komt in de rol van maatschappelijk leider van pas. 

Lees verder

Een directiefunctie vul je niet meer op door telefoontjes aan oude bekenden, zeggen Eelco van Eijck en Nicolette Zandbergen van executive search-bedrijf Amrop. Het aanbod van talent uit onverwachte hoeken is groot. Alleen: je moet het wel weten te vinden.

Lees verder

Roger Loo van Kraft Heinz wil winnen

Roger Loo, managing director van voedingsconcern Kraft Heinz, werd aangetrokken door de bedrijfscultuur van het concern: grote dromen, lef, snelheid, korte lijntjes en talent boven ervaring. 

Lees verder

Bestuurders in de publieke sector. De maatschappij, dat zijn zij

Onze rondetafeldeelnemers van GVB, UWV en TNO zijn ervan overtuigd dat zij als bestuurder in de publieke sector voor net iets méér moeten staan. Betrokkenheid bij de samenleving staat voorop. Hun ervaring met politiek komt in de rol van maatschappelijk leider van pas. 

Lees verder

Dubbelinterview Amrop Executive Search: Eelco van Eijck en Nicolette Zandbergen

Een directiefunctie vul je niet meer op door telefoontjes aan oude bekenden, zeggen Eelco van Eijck en Nicolette Zandbergen van executive search-bedrijf Amrop. Het aanbod van talent uit onverwachte hoeken is groot. Alleen: je moet het wel weten te vinden.

Lees verder
Minder interviews

Essays

Amrop-partner Roland Theuws sprak met ceo’s over het effect van de energietransitie op leiderschap en ontdekte dat duurzaam zakendoen vanuit intrinsieke motivatie snel terrein wint. Hij destilleerde hieruit zeven eigenschappen die leiders tijdens de energietransitie goed van pas komen.

Lees verder

Financiële instellingen moeten hun positie als trusted party waarmaken onder druk van digitalisering en nieuwe regelgeving. Dat vergt veel van leiders.

Lees verder

Elke onderneming moet ten minste één commissaris met een digitaal profiel benoemen. De ‘innovatiecommissaris’ kan de digitale competentie van de hele raad vergroten en vernieuwing aanjagen. Het aantal commissarissen met een digitaal/technologisch profiel neemt echter af. Onbegrijpelijk, gezien het strategisch belang.

Lees verder

De energietransitie betekent ook een leiderschapsmetamorfose

Amrop-partner Roland Theuws sprak met ceo’s over het effect van de energietransitie op leiderschap en ontdekte dat duurzaam zakendoen vanuit intrinsieke motivatie snel terrein wint. Hij destilleerde hieruit zeven eigenschappen die leiders tijdens de energietransitie goed van pas komen.

Lees verder

Turbulente tijd voor banken

Financiële instellingen moeten hun positie als trusted party waarmaken onder druk van digitalisering en nieuwe regelgeving. Dat vergt veel van leiders.

Lees verder

De ‘innovatiecommissaris’

Elke onderneming moet ten minste één commissaris met een digitaal profiel benoemen. De ‘innovatiecommissaris’ kan de digitale competentie van de hele raad vergroten en vernieuwing aanjagen. Het aantal commissarissen met een digitaal/technologisch profiel neemt echter af. Onbegrijpelijk, gezien het strategisch belang.

Lees verder

Gerelateerde thema's

Leiderschap

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring