De eerste 100 dagen als commissaris bij VGZ

De eerste 100 dagen als commissaris bij VGZ

18-05-2017 | Interviewer: Caroline Zegers

‘Toetsing voor commissariaten is prima’, zegt Ingrid Thijssen over haar voorbereiding op haar eerste honderd dagen als commissaris bij VGZ.


Wie: Ingrid Thijssen
Wat: Sinds zo'n 100 dagen in de RvC van zorgverzekeraar VGZ 


Zijn er overeenkomsten tussen de bedrijven waarvoor u actief bent?
‘Beide bedrijven zijn in hun eigen werkgebied systeemspelers. Ze spelen een sleutelrol bij het bewaken van de kwaliteit, de betaalbaarheid en de toegankelijkheid van essentiële voorzieningen. Ook spelen ze een sleutelrol in twee van de allerbelangrijkste politieke en maatschappelijke uitdagingen waar Nederland voor staat: de overgang naar een duurzame energievoorziening en de toekomst van de zorg.’


Wat zegt het over u, dat u zich juist met deze dossiers bezighoudt?
‘Ik ben geboeid door de vraag hoe je publieke belangen het beste kunt borgen. Leg je dat bij de overheid neer? Laat je het aan de markt over? Of kies je voor de combinatie? Ik ben vastbesloten om over twintig jaar, als ik met pensioen ben, op dit vraagstuk te promoveren.’



Bij Alliander zit u aan het stuur; als commissaris hebt u de rol van bijrijder. Lastig?
‘Nee, integendeel. Ik geloof sterk in rolvastheid. Ik ben daar scherp op, zowel in mijn rol als executive als in mijn rol als toezichthouder.’


Hebt u uw ervaring als bestuurder gebruikt in uw rol als toezichthouder?
‘Ik ben in eerste instantie vrij bescheiden. Ik ben niet iemand die ergens binnenkomt en meteen iets gaat zitten vinden. Je moet eerst zorgen dat je inzicht krijgt en dan pas advies geven. Natuurlijk helpt brede bestuurlijke ervaring wel meteen.’


Hoe hebt u zich op de functie van commissaris bij VGZ voorbereid?
‘Ik heb gesprekken gevoerd met collega- commissarissen, met de raad van bestuur, met de OR, met de ledenraad van de coöperatie. Jaarverslagen en andere stukken gelezen, het zorgdossier in de media gevolgd. En ik moest me voorbereiden op de toetsing door De Nederlandsche Bank. Daar gingen meerdere dagen studie aan vooraf. Daardoor was ik ook meteen goed voorbereid op de rvc.’


Hoe hebt u dat gesprek met DNB ervaren?
‘Leuk en geanimeerd, in tegenstelling tot de horrorverhalen die je erover hoort. Ik vind het niet verkeerd dat je getoetst wordt. Wat mij betreft mag een vorm van toetsing voor alle commissariaten gelden.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 05 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Ingrid  Thijssen

Geïnterviewd: Ingrid Thijssen

Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook