De eerste 100 dagen als president-commissaris van Vivat

De eerste 100 dagen als president-commissaris van Vivat

02-11-2017 | Interviewer: Caroline Zegers

'Ik wilde mijn mening niet baseren op wat de media schrijven', zegt Maarten Dijkshoorn over zijn eerste honderd dagen als voorzitter van de raad van commissarissen van Vivat.



Wie: Maarten Dijkshoorn
Wat: Sinds december 2016 voorzitter rvc Vivat


Was deze baan nog een uitdaging, met uw ruime ervaring in de pensioen- en verzekeringswereld?
‘Er zijn genoeg nieuwe dimensies. Allereerst was er de korte geschiedenis van Vivat als opvolger van de verzekeringstak van SNS Reaal, dat in 2013 door de staat werd gekocht. Vervolgens de verkoop aan het Chinese Anbang in 2015, een bijzondere aandeelhouder. Daarna kwam de reorganisatie in 2016, waarbij het personeelsbestand met een derde is teruggebracht. Dat laat wonden achter, maar maakt het ook tot een mooi moment het bedrijf samen met het bestuur verder op de rails te krijgen.’


Wat vond u in de voorbereiding belangrijk?
‘Ik heb veel gesprekken gevoerd, ook in China met bestuursvoorzitter Wu Xiaohui, omdat ik mijn mening niet wilde baseren op wat de kranten schreven. Cruciaal was dat ik nog voor mijn definitieve benoeming een ‘tweedaagse’ mocht bijwonen: een compacte managementcyclus met vergaderingen van alle commissies en de supervisory board. Dat gaf een heel goed beeld, zeker omdat men na vijf minuten is vergeten dat er een toehoorder bij zit.’



Voor welke uitdagingen staat Vivat?
‘Wie in het verzekeringslandschap wil overleven, moet meedoen aan digitalisering, datamining en echte innovatie. Verder is kostenbeheersing belangrijk en moeten we, om in deze moeilijke markt te blijven groeien, meegaan in de consolidatieslag: samenwerken met andere verzekeraars of onderdelen overnemen.’


U bent 67. Was u niet toe aan het ‘zwitserlevengevoel’ uit de spotjes van een bekend Vivat-merk?
‘Ik heb er absoluut over nagedacht, maar het fijne van commissariaten is dat je je overal ter wereld kunt voorbereiden. Ik heb een huis in Turkije waar ik graag naartoe ga. Zo geniet ik al een beetje van mijn status als 67-jarige terwijl ik toch met mijn favoriete hobby’s bezig ben: management, strategie en inhoudelijk interessante materie.’

Interview door Caroline Zegers, partner bij Deloitte, voorzitter commissarissenprogramma.
Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 09 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Maarten  Dijkshoorn

Geïnterviewd: Maarten Dijkshoorn

  • > Commissaris (voorzitter)   Vivat
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook