De eerste 100 dagen als president-commissaris van Vivat

De eerste 100 dagen als president-commissaris van Vivat

02-11-2017 | Interviewer: Caroline Zegers

'Ik wilde mijn mening niet baseren op wat de media schrijven', zegt Maarten Dijkshoorn over zijn eerste honderd dagen als voorzitter van de raad van commissarissen van Vivat.


Wie: Maarten Dijkshoorn
Wat: Sinds december 2016 voorzitter rvc Vivat


Was deze baan nog een uitdaging, met uw ruime ervaring in de pensioen- en verzekeringswereld?
‘Er zijn genoeg nieuwe dimensies. Allereerst was er de korte geschiedenis van Vivat als opvolger van de verzekeringstak van SNS Reaal, dat in 2013 door de staat werd gekocht. Vervolgens de verkoop aan het Chinese Anbang in 2015, een bijzondere aandeelhouder. Daarna kwam de reorganisatie in 2016, waarbij het personeelsbestand met een derde is teruggebracht. Dat laat wonden achter, maar maakt het ook tot een mooi moment het bedrijf samen met het bestuur verder op de rails te krijgen.’


Wat vond u in de voorbereiding belangrijk?
‘Ik heb veel gesprekken gevoerd, ook in China met bestuursvoorzitter Wu Xiaohui, omdat ik mijn mening niet wilde baseren op wat de kranten schreven. Cruciaal was dat ik nog voor mijn definitieve benoeming een ‘tweedaagse’ mocht bijwonen: een compacte managementcyclus met vergaderingen van alle commissies en de supervisory board. Dat gaf een heel goed beeld, zeker omdat men na vijf minuten is vergeten dat er een toehoorder bij zit.’


Voor welke uitdagingen staat Vivat?
‘Wie in het verzekeringslandschap wil overleven, moet meedoen aan digitalisering, datamining en echte innovatie. Verder is kostenbeheersing belangrijk en moeten we, om in deze moeilijke markt te blijven groeien, meegaan in de consolidatieslag: samenwerken met andere verzekeraars of onderdelen overnemen.’


U bent 67. Was u niet toe aan het ‘zwitserlevengevoel’ uit de spotjes van een bekend Vivat-merk?
‘Ik heb er absoluut over nagedacht, maar het fijne van commissariaten is dat je je overal ter wereld kunt voorbereiden. Ik heb een huis in Turkije waar ik graag naartoe ga. Zo geniet ik al een beetje van mijn status als 67-jarige terwijl ik toch met mijn favoriete hobby’s bezig ben: management, strategie en inhoudelijk interessante materie.’

Interview door Caroline Zegers, partner bij Deloitte, voorzitter commissarissenprogramma.
Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 09 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Maarten  Dijkshoorn

Geïnterviewd: Maarten Dijkshoorn

  • > Commissaris (voorzitter)   Vivat
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Fouladi03v.jpg

Hoe Babak Fouladi KPN digitaliseert

De nieuwste generatie mobiel internet stelt telecombedrijf KPN in staat slimme, soms futuristisch aandoende diensten te ontwikkelen voor de zakelijke markt. Tegelijkertijd transformeert KPN zelf tot volledig digitaal concern. Chief technology & digital officer Babak Fouladi: ‘Dat is een uitdaging met onze lange historie als niet-digitale telecommaatschappij.’

lees artikel
magazines_artikelen/Graaf03v.jpg

Kees van der Graaf: 'Shared value creëren ondanks dilemma’s'

In een klein tentje in de Rocky Mountains ontdekte Kees van der Graaf zijn persoonlijke purpose. De oud-Unilever-bestuurder en meervoudig commissaris pleit voor stakeholdermanagement en shared value, juist in coronatijd. ‘Betaal je gewoon de rekeningen van je leveranciers niet meer, of ga je met elkaar in dialoog over een coulanceregeling?’

lees artikel
magazines_artikelen/Purpose03v.jpg

Young Captain Award-finalisten zien purpose als standaard

De drie jonge leiders aan de rondetafel van Management Scope zijn finalist van de Young Captain Award 2020 en vinden alle drie de samensmelting van commerciële en maatschappelijke belangen vanzelfsprekend. ‘Het businessresultaat is de uitkomst van het handelen naar je purpose.’ Offers brengen hoort er ook bij, zeker in crisistijd.

lees artikel
Management Scope

Geïnteresseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook