De eerste 100 dagen als cfo van Schiphol Group

De eerste 100 dagen als cfo van Schiphol Group

21-12-2017 | Interviewer: Frank Geelen

'Loop een marathon, geen sprint', zegt Jabine van der Meijs over haar eerste honderd dagen als cfo van Royal Schiphol Group.


Wie: Jabine van der Meijs
Wat: Sinds mei 2017 chief financial officer van Royal Schiphol Group 

U heeft 25 jaar bij Shell gewerkt. Waarom nu deze stap?
‘Na 15 jaar lang functies in het buitenland, in Schotland, Engeland, Brunei, Borneo en Australië, wilden we met ons gezin terug naar Nederland. Binnen Shell Nederland zijn de opties in mijn vakgebied beperkt. Toen kwam het telefoontje van Schiphol. Mijn eerste reactie was niet onmiddellijk ‘ja’. Ik had namelijk net bij twee commissariaten toegezegd. Maar naarmate ik er meer indook, werd ik steeds enthousiaster. Schiphol dient een groot maatschappelijk belang.’


Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Heel luxe was dat ik drie weken kon samenwerken met mijn voorganger Els de Groot. Daarnaast heb ik met zoveel mogelijk mensen gesproken: binnen Schiphol, maar ook met de luchtvaartmaatschappijen en andere externe partijen. Daarnaast heb ik veel van onze activiteiten zelf bezocht. Het is nuttig en belangrijk om de operatie van dichtbij te zien’.



Wat ziet u als uw persoonlijke uitdagingen voor Schiphol?
‘De financiële omgeving is duidelijk ingericht en wordt geleid door goede financiële mensen. Het is een professionele organisatie die proactief bezig is met verbetering. Dat geeft mij ruimte om me ook, samen met de andere bestuurders, te richten op strategie. Onze interne slogan is: perform today, create tomorrow. Wat ik veel zie, is dat collega’s vanuit hun betrokkenheid zo gericht zijn op het dagelijks helpen van anderen, dat het grotere plaatje niet altijd duidelijk blijft. Daar wil ik meer duidelijkheid in creëren.’


Welke valkuil ziet u voor nieuwkomers in een organisatie?
‘Voordat je als cfo een job accepteert, is het cruciaal uit te vinden hoe het klikt met de ceo en de voorzitter van het audit committee. Neem bovendien een break tussen twee jobs. Probeer, eenmaal op je nieuwe plek, niet alles naar je toe te trekken. Loop een marathon in plaats van een sprint. Je bent niet alleen. Mensen gunnen je echt de tijd om in je rol te groeien. Je straalt bovendien geen vertrouwen in je nieuwe collega’s uit als je alles zelf wilt doen.´


Interview door Frank Geelen, partner bij Deloitte, verantwoordelijk voor cfo services en lead partner cfo-programma. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 01 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Jabine van der Meijs

Geïnterviewd: Jabine van der Meijs

  • > CFO (Chief Financial Officer) Schiphol Group
  • > Non-executive Director Brisbane Airport Corporation PtY Ltd
  • > Non-executive director Groupe AdP
  • > Commissaris Kendrion

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hermans06k.jpg

Dominique Hermans (Randstad) vindt een bruisende locatie niet altijd de beste plek voor een kantoor

Van grote afstand is de vraag al te lezen: wat doe jij morgen? Het staat in grote letters op het hoofdkantoor van Randstad in Diemen. De slogan hoort bij de grootschalige campagne waarin de HR-dienstverlener een optimistisch beeld schetst van de arbeidsmarkt van de toekomst. Dominique Hermans, sinds een jaar algemeen directeur van Randstad Nederland, heeft zich verdiept in de wensen van de nieuwe generatie werkenden – ook als het gaat om werkplek en kantoor. ‘Digitalisering kan ons werk makkelijker maken. Het matchen van vraag en aanbod is iets wat een computer veel beter en sneller kan dan de mens. Maar ik wil wel dat de technologie in dienst staat van persoonlijk contact.’ 

lees artikel
magazines_artikelen/Gelink06k.jpg

Erik-Jan Gelink over zijn grootste (digitale) uitdagingen bij Transavia

In zijn rol als commercieel directeur bij Transavia helpt Erik-Jan Gelink de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland richting een succesvolle digitale toekomst te taxiën. Dat lukt volgens hem alleen als alle echelons het samen doen. ‘Ik ben geen baas die boven op de rots zit en het team laat werken. Zo zit ik niet in elkaar.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wynsberghe06k.jpg

Ethische kwesties rondom robotisering en algoritmes, dat is het vakgebied van Aimee van Wynsberghe

Het op een ethisch verantwoorde manier ontwerpen, ontwikkelen, inzetten en reguleren van machines blijft mensenwerk. Onderzoeker Aimee van Wynsberghe houdt zich bezig met ethische kwesties rond robotisering en roept bestuurders op ook zelf verantwoordelijkheid te nemen. ‘Algoritmes zijn vaak vooringenomen. Garbage in, garbage out.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook