De eerste 100 dagen als cfo van Schiphol Group

De eerste 100 dagen als cfo van Schiphol Group

21-12-2017 | Interviewer: Frank Geelen

'Loop een marathon, geen sprint', zegt Jabine van der Meijs over haar eerste honderd dagen als cfo van Royal Schiphol Group.

Wie: Jabine van der Meijs
Wat: Sinds mei 2017 chief financial officer van Royal Schiphol Group 

U heeft 25 jaar bij Shell gewerkt. Waarom nu deze stap?
‘Na 15 jaar lang functies in het buitenland, in Schotland, Engeland, Brunei, Borneo en Australië, wilden we met ons gezin terug naar Nederland. Binnen Shell Nederland zijn de opties in mijn vakgebied beperkt. Toen kwam het telefoontje van Schiphol. Mijn eerste reactie was niet onmiddellijk ‘ja’. Ik had namelijk net bij twee commissariaten toegezegd. Maar naarmate ik er meer indook, werd ik steeds enthousiaster. Schiphol dient een groot maatschappelijk belang.’


Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Heel luxe was dat ik drie weken kon samenwerken met mijn voorganger Els de Groot. Daarnaast heb ik met zoveel mogelijk mensen gesproken: binnen Schiphol, maar ook met de luchtvaartmaatschappijen en andere externe partijen. Daarnaast heb ik veel van onze activiteiten zelf bezocht. Het is nuttig en belangrijk om de operatie van dichtbij te zien’.


Wat ziet u als uw persoonlijke uitdagingen voor Schiphol?
‘De financiële omgeving is duidelijk ingericht en wordt geleid door goede financiële mensen. Het is een professionele organisatie die proactief bezig is met verbetering. Dat geeft mij ruimte om me ook, samen met de andere bestuurders, te richten op strategie. Onze interne slogan is: perform today, create tomorrow. Wat ik veel zie, is dat collega’s vanuit hun betrokkenheid zo gericht zijn op het dagelijks helpen van anderen, dat het grotere plaatje niet altijd duidelijk blijft. Daar wil ik meer duidelijkheid in creëren.’


Welke valkuil ziet u voor nieuwkomers in een organisatie?
‘Voordat je als cfo een job accepteert, is het cruciaal uit te vinden hoe het klikt met de ceo en de voorzitter van het audit committee. Neem bovendien een break tussen twee jobs. Probeer, eenmaal op je nieuwe plek, niet alles naar je toe te trekken. Loop een marathon in plaats van een sprint. Je bent niet alleen. Mensen gunnen je echt de tijd om in je rol te groeien. Je straalt bovendien geen vertrouwen in je nieuwe collega’s uit als je alles zelf wilt doen.´


Interview door Frank Geelen, partner bij Deloitte, verantwoordelijk voor cfo services en lead partner cfo-programma. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 01 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Jabine van der Meijs

Geïnterviewd: Jabine van der Meijs

  • > Commissaris   Koole Terminals
  • > Commissaris   Kendrion

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Berg04v.jpg

Dirk Jan van den Berg: 'Een staatsdeelneming is net als elk ander bedrijf'

Hij is commissaris van Gasunie, ontwikkelingsbank FMO en luchtvaartmaatschappij Air France-KLM: drie ondernemingen waarin de Nederlandse overheid als aandeelhouder een meer of minder groot belang heeft. Ze worden niettemin ‘gewoon bestuurd als elk ander bedrijf’, aldus Dirk Jan van den Berg. ‘Je kunt een bedrijf niet runnen als je voortdurend in je mail moet kijken wat er nu weer uit Den Haag komt.’ 

lees artikel
magazines_artikelen/Remarque04v.jpg

Philippe Remarque (DPG Media): 'Omarm de kritische blik'

Bedrijven dragen zelf bij aan ongenuanceerde beeldvorming door bij kritische vragen meteen dicht te slaan, constateert Philippe Remarque. De oud-hoofdredacteur van de Volkskrant is nu directeur van DPG Media, en pleit vanuit zijn voormalig journalistieke en huidige bestuurlijke rol voor meer openheid. ‘Ga de dialoog aan, ook al is dat soms pijnlijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Tannemaat04v.jpg

De eerste 100 dagen als lid van de rvc van ABN Amro

‘Teams leren kennen via Teams’, zegt Mariken Tannemaat over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van ABN Amro.

lees artikel
Management Scope

Geïnteresseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook