De eerste 100 dagen als cfo van Schiphol Group

De eerste 100 dagen als cfo van Schiphol Group
'Loop een marathon, geen sprint', zegt Jabine van der Meijs over haar eerste honderd dagen als cfo van Royal Schiphol Group.

Wie: Jabine van der Meijs
Wat: Sinds mei 2017 chief financial officer van Royal Schiphol Group 

U heeft 25 jaar bij Shell gewerkt. Waarom nu deze stap?
‘Na 15 jaar lang functies in het buitenland, in Schotland, Engeland, Brunei, Borneo en Australië, wilden we met ons gezin terug naar Nederland. Binnen Shell Nederland zijn de opties in mijn vakgebied beperkt. Toen kwam het telefoontje van Schiphol. Mijn eerste reactie was niet onmiddellijk ‘ja’. Ik had namelijk net bij twee commissariaten toegezegd. Maar naarmate ik er meer indook, werd ik steeds enthousiaster. Schiphol dient een groot maatschappelijk belang.’

Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Heel luxe was dat ik drie weken kon samenwerken met mijn voorganger Els de Groot. Daarnaast heb ik met zoveel mogelijk mensen gesproken: binnen Schiphol, maar ook met de luchtvaartmaatschappijen en andere externe partijen. Daarnaast heb ik veel van onze activiteiten zelf bezocht. Het is nuttig en belangrijk om de operatie van dichtbij te zien’.

Wat ziet u als uw persoonlijke uitdagingen voor Schiphol?
‘De financiële omgeving is duidelijk ingericht en wordt geleid door goede financiële mensen. Het is een professionele organisatie die proactief bezig is met verbetering. Dat geeft mij ruimte om me ook, samen met de andere bestuurders, te richten op strategie. Onze interne slogan is: perform today, create tomorrow. Wat ik veel zie, is dat collega’s vanuit hun betrokkenheid zo gericht zijn op het dagelijks helpen van anderen, dat het grotere plaatje niet altijd duidelijk blijft. Daar wil ik meer duidelijkheid in creëren.’

Welke valkuil ziet u voor nieuwkomers in een organisatie?
‘Voordat je als cfo een job accepteert, is het cruciaal uit te vinden hoe het klikt met de ceo en de voorzitter van het audit committee. Neem bovendien een break tussen twee jobs. Probeer, eenmaal op je nieuwe plek, niet alles naar je toe te trekken. Loop een marathon in plaats van een sprint. Je bent niet alleen. Mensen gunnen je echt de tijd om in je rol te groeien. Je straalt bovendien geen vertrouwen in je nieuwe collega’s uit als je alles zelf wilt doen.´

Interview door Frank Geelen, partner bij Deloitte, verantwoordelijk voor cfo services en lead partner cfo-programma. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 01 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring