De eerste 100 dagen als coo bij de Volksbank

De eerste 100 dagen als coo bij de Volksbank

11-02-2020 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Ellis Bloembergen

'Het is ingewikkeld om processen simpel te maken', zegt Mirjam Verhoeven over haar eerste honderd dagen als chief operating officer bij de Volksbank.

Wie: Mirjam Verhoeven
Wat: Sinds januari 2019 chief operating officer bij de Volksbank

Hoe bevalt uw nieuwe functie?
‘Ik werk sinds 2002 bij de Volksbank. Wat mij fascineert, is dat dit bedrijf streeft naar dienstverlening die eenvoudig en toegankelijk is voor klanten. Daar ligt ook mijn drive. Hoe maken we het leven simpel? Hoe maken we de klant zelfredzaam? In eerdere managementfuncties was ik als IT-professional betrokken bij de digitale transformatie. Mijn rol als chief operating officer (coo) is breder en dat vind ik interessant. Onze missie, bankieren met de menselijke maat, moet terugkomen binnen de hele organisatie. Het is makkelijk om zaken ingewikkeld te maken, terwijl het behoorlijk ingewikkeld is om processen simpel te maken.’



Hoe beviel de toetreding tot de raad van bestuur? Als bestuurder bent u nu ook verantwoordelijk voor het hele bedrijf.
‘Dat klopt, maar ik was op directeursniveau ook al gewend om gezamenlijk te acteren. De Volksbank is de kleinste van de grote banken en de grootste van de kleinere. Dat maakt dat het management de organisatie en de markt goed overziet. We werken allemaal intensief en roloverstijgend samen.’

Hoe heeft u zich voorbereid op deze nieuwe rol?
‘Ik heb lang nagedacht of ik deze functie wilde aanvaarden – een coo draagt een grote verantwoordelijkheid voor veel klanten en medewerkers. Toen ik ja zei, voelde ik me op veel vlakken comfortabel. Ik heb ervaring in marketing, digitalisering en operations. Enkel mijn kennis over finance en risk heb ik moeten bijspijkeren. Daarnaast kreeg ik nieuwe dossiers onder mijn hoede, zoals klantintegriteit.’

Hoe ziet u uw eigen rol bij de Volksbank? Welke waarde denkt u toe te voegen?
‘Ik wil mijn tanden zetten in nog betere dienstverlening door complexe processen tot een minimum te beperken. Daarnaast zie ik volop mogelijkheden op het gebied van data en digitalisering. Natuurlijk speelt de moreelethische vraag hoe we zorgvuldig met data omgaan, maar met artificial intelligence kunnen we tegelijkertijd slimme diensten leveren. Dit moet wel in goed overleg met de klant. Zonder zijn of haar toestemming doen we niks.’

Wat is de belangrijkste uitdaging voor de Volksbank?
‘Banken spelen een belangrijke rol bij het signaleren van afwijkend transactieverkeer. Dat kan duiden op witwaspraktijken van crimineel verkregen geld. Tot dusver ging niet alles goed, maar ik zie positieve ontwikkelingen. We werken nu beter samen met alle partijen in de keten: zoals met banken, de politie, de FIU, het openbaar ministerie en de ministeries van Financiën en Justitie. Alleen zo kunnen we samen dit vraagstuk oplossen en zingeving geven aan alle medewerkers die hier hard aan werken.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 02 2020, als onderdeel van de rubriek 'Komen & Gaan'.

Mirjam  Verhoeven

Geïnterviewd: Mirjam Verhoeven

Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Zee01v.jpg

Debora van der Zee (Unilever): 'We staan nog maar aan het begin van wat mogelijk is'

Debora van der Zee, vice president foods van Unilever Benelux, staat geheel achter de ambitieuze strategie van het concern, dat de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen wil verminderen en fors wil inzetten op plantaardige vleesvervangers. ‘Ook onze eigen operatie nemen we nog eens goed onder de loep.’

lees artikel
magazines_artikelen/Notenboom01v.jpg

Ben Noteboom: 'Governanceregels gaan de wereld niet redden'

Hij mist het face to face-contact van voor de lockdown. Bij Ahold en Aegon zijn in de afgelopen maanden zelfs commissarissen benoemd die hij nog nooit heeft ontmoet. ‘Dat is toch gek.’ Multicommissaris Ben Noteboom spreekt zich uit over de coronacrisis en corporate governance. In opgelegde governanceregels gelooft hij nauwelijks, in intrinsieke motivatie des te meer. ‘Voor nette bedrijven staan er in de code veel dingen die erg voor de hand liggen.’ 

lees artikel
magazines_artikelen/Zijll-Langhout01v.jpg

Bart van Zijll Langhout over een gezamenlijke strijd van ongewone allianties

In de strijd tegen het coronavirus is het Nederlandse farmaceutische bedrijf Janssen een belangrijke speler. Al maanden wordt met tomeloze energie gewerkt aan de ontwikkeling van een veilig en effectief vaccin. Lead Janssen Campus Nederland Bart van Zijll Langhout is trots op het feit dat verschillende partijen een gezamenlijke strijd voeren: ‘Hopelijk kunnen we die manier van samenwerken in het postcoronatijdperk vasthouden.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook