De eerste 100 dagen als coo bij de Volksbank

De eerste 100 dagen als coo bij de Volksbank

11-02-2020 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Ellis Bloembergen

'Het is ingewikkeld om processen simpel te maken', zegt Mirjam Verhoeven over haar eerste honderd dagen als chief operating officer bij de Volksbank.


Wie: Mirjam Verhoeven
Wat: Sinds januari 2019 chief operating officer bij de Volksbank

Hoe bevalt uw nieuwe functie?
‘Ik werk sinds 2002 bij de Volksbank. Wat mij fascineert, is dat dit bedrijf streeft naar dienstverlening die eenvoudig en toegankelijk is voor klanten. Daar ligt ook mijn drive. Hoe maken we het leven simpel? Hoe maken we de klant zelfredzaam? In eerdere managementfuncties was ik als IT-professional betrokken bij de digitale transformatie. Mijn rol als chief operating officer (coo) is breder en dat vind ik interessant. Onze missie, bankieren met de menselijke maat, moet terugkomen binnen de hele organisatie. Het is makkelijk om zaken ingewikkeld te maken, terwijl het behoorlijk ingewikkeld is om processen simpel te maken.’



Hoe beviel de toetreding tot de raad van bestuur? Als bestuurder bent u nu ook verantwoordelijk voor het hele bedrijf.
‘Dat klopt, maar ik was op directeursniveau ook al gewend om gezamenlijk te acteren. De Volksbank is de kleinste van de grote banken en de grootste van de kleinere. Dat maakt dat het management de organisatie en de markt goed overziet. We werken allemaal intensief en roloverstijgend samen.’

Hoe heeft u zich voorbereid op deze nieuwe rol?
‘Ik heb lang nagedacht of ik deze functie wilde aanvaarden – een coo draagt een grote verantwoordelijkheid voor veel klanten en medewerkers. Toen ik ja zei, voelde ik me op veel vlakken comfortabel. Ik heb ervaring in marketing, digitalisering en operations. Enkel mijn kennis over finance en risk heb ik moeten bijspijkeren. Daarnaast kreeg ik nieuwe dossiers onder mijn hoede, zoals klantintegriteit.’

Hoe ziet u uw eigen rol bij de Volksbank? Welke waarde denkt u toe te voegen?
‘Ik wil mijn tanden zetten in nog betere dienstverlening door complexe processen tot een minimum te beperken. Daarnaast zie ik volop mogelijkheden op het gebied van data en digitalisering. Natuurlijk speelt de moreelethische vraag hoe we zorgvuldig met data omgaan, maar met artificial intelligence kunnen we tegelijkertijd slimme diensten leveren. Dit moet wel in goed overleg met de klant. Zonder zijn of haar toestemming doen we niks.’

Wat is de belangrijkste uitdaging voor de Volksbank?
‘Banken spelen een belangrijke rol bij het signaleren van afwijkend transactieverkeer. Dat kan duiden op witwaspraktijken van crimineel verkregen geld. Tot dusver ging niet alles goed, maar ik zie positieve ontwikkelingen. We werken nu beter samen met alle partijen in de keten: zoals met banken, de politie, de FIU, het openbaar ministerie en de ministeries van Financiën en Justitie. Alleen zo kunnen we samen dit vraagstuk oplossen en zingeving geven aan alle medewerkers die hier hard aan werken.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 02 2020, als onderdeel van de rubriek 'Komen & Gaan'.

Mirjam  Verhoeven

Geïnterviewd: Mirjam Verhoeven

Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hottenhuis05v.jpg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

lees artikel
magazines_artikelen/Ton_van_Veen05v.jpg

Voor Ton van Veen (Jumbo Groep) is robuustheid het grootste goed

Alle zeilen moesten worden bijgezet om de schappen gevuld te houden. De focus van Ton van Veen, cfo van Jumbo Groep Holding, is alweer gericht op de toekomst. ‘Als het moet, kunnen we morgen van koers veranderen.’ De andere kant van de medaille kent hij echter ook – Van Veen houdt toezicht op organisaties die nog out  of business zijn.

lees artikel
magazines_artikelen/Clements05v.jpg

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook