De eerste 100 dagen als coo bij de Volksbank

De eerste 100 dagen als coo bij de Volksbank

11-02-2020 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Ellis Bloembergen

'Het is ingewikkeld om processen simpel te maken', zegt Mirjam Verhoeven over haar eerste honderd dagen als chief operating officer bij de Volksbank.

Wie: Mirjam Verhoeven
Wat: Sinds januari 2019 chief operating officer bij de Volksbank

Hoe bevalt uw nieuwe functie?
‘Ik werk sinds 2002 bij de Volksbank. Wat mij fascineert, is dat dit bedrijf streeft naar dienstverlening die eenvoudig en toegankelijk is voor klanten. Daar ligt ook mijn drive. Hoe maken we het leven simpel? Hoe maken we de klant zelfredzaam? In eerdere managementfuncties was ik als IT-professional betrokken bij de digitale transformatie. Mijn rol als chief operating officer (coo) is breder en dat vind ik interessant. Onze missie, bankieren met de menselijke maat, moet terugkomen binnen de hele organisatie. Het is makkelijk om zaken ingewikkeld te maken, terwijl het behoorlijk ingewikkeld is om processen simpel te maken.’


Hoe beviel de toetreding tot de raad van bestuur? Als bestuurder bent u nu ook verantwoordelijk voor het hele bedrijf.
‘Dat klopt, maar ik was op directeursniveau ook al gewend om gezamenlijk te acteren. De Volksbank is de kleinste van de grote banken en de grootste van de kleinere. Dat maakt dat het management de organisatie en de markt goed overziet. We werken allemaal intensief en roloverstijgend samen.’

Hoe heeft u zich voorbereid op deze nieuwe rol?
‘Ik heb lang nagedacht of ik deze functie wilde aanvaarden – een coo draagt een grote verantwoordelijkheid voor veel klanten en medewerkers. Toen ik ja zei, voelde ik me op veel vlakken comfortabel. Ik heb ervaring in marketing, digitalisering en operations. Enkel mijn kennis over finance en risk heb ik moeten bijspijkeren. Daarnaast kreeg ik nieuwe dossiers onder mijn hoede, zoals klantintegriteit.’

Hoe ziet u uw eigen rol bij de Volksbank? Welke waarde denkt u toe te voegen?
‘Ik wil mijn tanden zetten in nog betere dienstverlening door complexe processen tot een minimum te beperken. Daarnaast zie ik volop mogelijkheden op het gebied van data en digitalisering. Natuurlijk speelt de moreelethische vraag hoe we zorgvuldig met data omgaan, maar met artificial intelligence kunnen we tegelijkertijd slimme diensten leveren. Dit moet wel in goed overleg met de klant. Zonder zijn of haar toestemming doen we niks.’

Wat is de belangrijkste uitdaging voor de Volksbank?
‘Banken spelen een belangrijke rol bij het signaleren van afwijkend transactieverkeer. Dat kan duiden op witwaspraktijken van crimineel verkregen geld. Tot dusver ging niet alles goed, maar ik zie positieve ontwikkelingen. We werken nu beter samen met alle partijen in de keten: zoals met banken, de politie, de FIU, het openbaar ministerie en de ministeries van Financiën en Justitie. Alleen zo kunnen we samen dit vraagstuk oplossen en zingeving geven aan alle medewerkers die hier hard aan werken.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 02 2020, als onderdeel van de rubriek 'Komen & Gaan'.

Mirjam  Verhoeven

Geïnterviewd: Mirjam Verhoeven

Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

Bart Leurs (Rabobank): 'Volledige transparantie over klantdata'

Bart Leurs (Rabobank): 'Volledige transparantie over klantdata'

De Nederlandse financiële sector beheert een enorme berg klantinformatie. Bart Leurs, chief information & technology officer van Rabobank, over de kansen en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Ethiek rondom data is een van de thema’s waarop Leurs wil excelleren. ‘We hebben in een manifest vastgelegd hoe we willen omgaan met data van klanten.’

lees artikel
Kitty Koelemeijer: 'Angst zorgt voor een rem op gewenst gedrag'

Kitty Koelemeijer: 'Angst zorgt voor een rem op gewenst gedrag'

Lange tijd lag de focus van het bedrijfsleven op het efficiënt maken van bedrijfsprocessen en het vergroten van winst. Onze tijd vraagt om een nieuw verhaal waarin verantwoord leiderschap centraal staat. Leen Paape gaat hierover in gesprek met Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit en directeur Center for Marketing and Supply Chain Management.

lees artikel
De energietransitie vergt anders denken en anders werken

De energietransitie vergt anders denken en anders werken

De energietransitie zorgt voor ongekende veranderingen in de bedrijfsstructuur van alle betrokken spelers, concluderen drie bestuurders van Microsoft, Alliander en TenneT in een gesprek over leidinggeven in tijden van verandering. ‘De technologie is er, de toepassing vraagt om een andere attitude.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook